Viikon vinkki: Valita pakettimatkan puutteista jo matkalla

21.3.2016

Joskus valmismatka ei vastaa sitä mitä tilasit. Esimerkiksi hotellin taso tai sijainti ei vastaa sovittua, luvattuja retkiä ei järjestetä, mainostettua ilmastointia ei olekaan jne. Kerro tällöin mahdollisimman pian matkanjärjestäjälle kokemistasi puutteista ja epäkohdista, jotta et menetä oikeuttasi hyvitykseen.

Valmismatkalla matkanjärjestäjä on vastuussa matkaan kuuluvista palveluista, kuten kuljetuksista ja majoituksesta. Jos kohteessa ei ole matkanjärjestäjän opasta tai muuta edustajaa, ilmoitta ongelmista matkanjärjestäjän käyttämälle palveluntarjoajalle, esimerkiksi hotellille.

Valitus kannattaa tehdä paitsi suullisesti myös kirjallisesti, jotta voit osoittaa kertoneesi ongelmasta, jos asia ei tulekaan kuntoon.

  • Jos puutteita ei korjata matkan aikana, voit vaatia niistä hyvitystä myöhemminkin. Jos virhettä ei korjata viivytyksettä tai virhe ei ole korjattavissa, voit vaatia esimerkiksi virheen merkitystä vastaavaa hinnanalennusta.
  • Jos vasta matkan jälkeen teet valituksen virheestä, joka olisi voitu korjata matkan aikana, voit menettää oikeutesi hyvitykseen.

Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen yhdistelmä. Valmismatka on esimerkiksi matkatoimiston myymä

  • lento & hotelli
  • hotelli & matkailupalvelu kuten esimerkiksi formulalippu, sukelluskurssi tai autonvuokraus
  • matkustajan toiveiden mukaan räätälöity matka

Lue lisää
Valmismatkan puutteet ja valittaminen

Päivitetty 21.3.2016 Tulosta