Viikon vinkki: Maksutavan valinnalla on merkitystä verkkokaupan ongelmatilanteissa

30.1.2017

Maksutavan valinta verkkokaupassa vaikuttaa siihen, minkälaisia oikeuksia sinulla on kuluttajana, jos jokin menee pieleen.

Verkkokaupassa kannattaa valita kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopiva maksutapa. Huomiota maksutavan valinnassa kannattaa kiinnittää muun muassa maksamisen turvallisuuteen ja siihen, voiko rahat saada takaisin, jos myyjä ei toimi sovitulla tavalla.

Esimerkiksi maksettaessa ennakolla on tarpeen arvioida kauppiaan luotettavuutta ja harkita, kuinka suuren riskin on valmis ottamaan.

Tietoa maksutapojen turvallisuudesta löytyy muun muassa maksupalveluiden tarjoajilta ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivulta www.kkv.fi/maksutavanvalinta.

Kun maksat verkkokaupassa:

  • debit-ominaisuudella suoraan tililtäsi, voit ongelmatilanteessa vaatia pankkia palauttamaan maksun vain, jos se on  sopimusehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut
  • luottokortillasi tai muulla verkkokaupan tarjoamalla luotolla, voit ongelmatilanteessa vaatia rahojasi takaisin myyjän lisäksi myös luotonantajalta
  • verkkomaksuna verkkopankkitunnuksillasi, rahat lähtevät heti tililtäsi. Tällöin kannattaa olla varma myyjän luotettavuudesta
  • laskulla, voit yleensä maksaa vasta saatuasi tuotteen. Tällöin sinulla on mahdollisuus ongelmatilanteessa pidättäytyä maksusta
  • liittymän laskussa veloitettavalla mobiilimaksulla, voit ongelmatilanteessa vaatia rahojasi takaisin myyjän lisäksi myös operaattorilta
  • maksunvälityspalvelun kautta, voit ongelmatilanteessa vaatia palvelua palauttamaan maksun, jos se on sopimusehdoissaan tähän sitoutunut.

Lue lisää
Maksutavan valinta



Asiasanat: Viikon vinkki
Päivitetty 30.1.2017 Tulosta