Viikon vinkki: Näin peruutat tai kiistät perusteettoman sähkösopimuksen

13.2.2017

Sähkösopimusten myynnissä esiintyy tilanteita, joissa kuluttajat luulevat vain pyytäneensä tarjouksen tai lisätietoja, mutta myyjä käynnistääkin prosessin, jossa sähkömyyjä vaihtuu. Tällaisen perusteettoman tilausvahvistuksen saatuasi asiaan kannattaa reagoida heti.

Jos saat puhelinmyyjältä vahvistuksen sähkösopimuksesta, jota et mielestäsi ole tehnyt, toimi näin:

  • Jos sopimuksen peruuttamisaika on voimassa, ilmoita sinua lähestyneelle sähkönmyyjälle, että haluat peruuttaa sähkönmyyntisopimuksesi.  Sähkön etämyynnissä kuluttajalla on aina oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa siitä kun sopimus on puhelimessa tehty.

Jos teit puhelinmyynnissä tai muuten mielestäsi perusteettoman sähkösopimuksen ja peruuttamisaika on umpeutunut tai sitä ei ollut, toimi näin:

  • Reklamoi uudelle myyjälle mahdollisimman pian ja kiistä sähkösopimuksen syntyminen. Tee reklamaatio kirjallisena. Oikeus kiistää sähkösopimuksen pätevyys koskee puhelinmyynnin lisäksi myös muita sopimuksentekotilanteita, kuten esimerkiksi kauppakeskuksessa tapahtuvaa sähköyhtiön tilapäistä ständimyyntiä.

Kuluttajalla on oltava perusteet kiistää sopimuksen pätevyys. Voit esimerkiksi vedota siihen, että et ole nimenomaisesti hyväksynyt tai allekirjoittanut sopimusta. Puhelinmyynnissä sopimus voidaan tehdä myös suullisesti, mutta kuluttajan on nimenomaisesti hyväksyttävä sopimus.

Sähkönmyyjällä tulee puolestaan olla näyttöä siitä, että sopimus on osapuolten välillä pätevästi syntynyt molempien osapuolten tahdosta, esimerkiksi nauhoite puhelinmyyntitilanteesta.

  • Voit myös ilmoittaa verkonhaltijalle eli paikalliselle sähköverkkoyhtiölle kirjallisesti, että kiistät sähkönmyyntisopimuksen pätevyyden. Verkonhaltija ei tällöin pane täytäntöön myyjänvaihtoa. Jos asiakkuuden siirto on ehditty jo tehdä, verkonhaltija palauttaa sinut aiemman sähkönmyyjän asiakkaaksi.

Voit kiistää sopimuksen pätevyyden myös sen jälkeen, kun uuden myyjän sähköntoimitus on jo ehditty aloittaa. Verkonhaltijan tehtävänä ei ole selvittää, onko kuluttajalla oikeudellisesti pätevä syy kiistää uuden sähkösopimuksen syntyminen.

Jos uuden sähkönmyyjän sähköntoimitus on jo alkanut, uudella yhtiöllä on oikeus veloittaa toimitetusta sähköstä kohtuullinen korvaus, jos valituksesi osoittautuu perusteettomaksi.

Jos reklamaatiosi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä maistraattien kuluttajaneuvontaan. Sieltä saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa. Kuluttajaneuvonta

Lue lisää

Peruuttamisoikeus etämyynnissä

Kuluttajan oikeudet vahvistuvat sähkön puhelinmyynnissä, Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote 3.10.2016
 

 

Päivitetty 13.2.2017 Tulosta