Neuvontaa yrityksille kuluttajaoikeudellisissa asioissa

Yritykset saavat kuluttajaneuvonnasta opastusta kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja neuvoja kuluttajan kanssa syntyneen riidan ratkaisemiseksi.

Yritykset saavat kuluttajaneuvonnasta opastusta kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja neuvoja kuluttajan kanssa syntyneen riidan ratkaisemiseksi.

Saat selvitettyä asiasi mahdollisimman sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä:

1. Tarkista ensin löytyykö kysymykseesi vastaus verkkosivuiltamme

2. Jos asia ei selviä, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan

Kuluttajaneuovonta auttaa

  • tavaraa tai palvelua koskevassa kiistatilanteessa, jossa osapuolina ovat kuluttaja ja yritys. Neuvonnasta saa tietoa muun muassa virheen hyvittämisestä, sopimuksista ja maksamisesta
  • kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä, jotka liittyvät markkinointia tai sopimusehtoja koskevien lakien soveltamiseen.

Yritykset voivat kysyä neuvoa muun muassa tilanteisiin, joissa

  • kuluttajan vaatimus tuntuu kohtuuttomalta ja kuluttajansuojalain periaatteiden vastaiselta.
  • yrityksen ja kuluttajan riita koskee uudentyyppistä asiaa, johon kuluttajansuojan periaatteista ei löydy selkeää tulkintaa.
  • yritys on epätietoinen siitä, ovatko sen sopimusehdot tai markkinointi kuluttajansuojalain mukaisia.

Kuluttajaneuvonta selvittelee ja sovittelee yksittäisiä riitatilanteita vain kuluttajan aloitteesta, jos sovittelun edellytykset täyttyvät. Yritys saa näissä tilanteissa asiasta arvion ja voi ohjata asiakkaan ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Kuluttajaneuvonta ei käsittele

  • elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja. Näihin voi tiedustella toimintaohjeita edunvalvontajärjestöiltä
  • yksityisten henkilöiden välisen kaupankäynnin riitoja (poikkeuksia ovat asuntokauppa- ja vuokrariidat
  • taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja
  • arvopaperi- ja osakekauppoja
  • valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita.

Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot

Jos asiasi on jo käsittelyssä kuluttajaneuvonnassa ja olet saanut asiantuntijan suorat yhteystiedot, ota yhteyttä suoraan asian käsittelijään.

  • Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

    Huom! Puhelinpalvelu on kiinni torstaina 28.3 ja se aukeaa jälleen 2.4. klo 9. Palveluaika normaalisti ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15.

    Kuluttajaneuvonnassa voit asioida puhelimitse soittamalla numeroon 09 5110 1200 (ma, ti, ke, pe klo 9–12, to 12–15).

    Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan. Puheluihin vastataan soittojärjestyksessä.

    Puheluiden hinta

    Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.

     

  • Kuluttajaneuvonnan yhteydenottolomake

    HUOM! Asiointilomake on suljettu torstai 28.3. klo 15 – tiistai 2.4. klo 9. (norm. 24 h)

    Asiantuntija vastaa yhteydenottoon puhelimitse tai sähköpostilla viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta tai soittajana saattaa näkyä ”tuntematon numero”. Jos kuluttajaneuvonnan yhteydenottoa ei kuulu, etsi sähköpostiviestiä roskapostikansiosta ja muista kansioista ennen kuin olet uudelleen yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Ohita upotettu sisältö

Your Europe

Tämä verkkosivu on osa Euroopan komission Your Europe -portaalia.

Löysitkö etsimäsi? Anna palautetta!