Flygpassagerarnas rättigheter

På de här sidorna hittar du anvisningar för följande situationer:

  • Om flygturen blir inställd eller försenad
  • Om ombordstigning nekas
  • Ändring av reseklass
  • Om bagaget försenas, försvinner eller skadas

Du får också information om hur man gör reklamation till företag och hurudana rättigheter handikappade och rörelsehindrade har i samband med flygresor.

Obs! Om ditt flyg ingår i en paketresa

  • kan du i situationer där flyget ställs in, försenas eller om du vägras tillträde till flyget kräva kompensation enligt samma villkor som för ruttflyg bokade på egen hand. Om du söker kompensation på grundval av EG-förordningen ska du framföra ditt krav direkt hos det flygbolag som opererat flygningen.
  • omfattas du dessutom av skyddet för passagerare gentemot researrangörer enligt lagen om paketresor och de allmänna paketresevillkoren. Då kan du till exempel kräva prissänkning för förseningar eller andra problem med paketresan.
    Paketresor

 

Uppdaterad 22.5.2014 Skriv ut