Anvisningar för konsumenter när en resebyrå har gått i konkurs

Anvisningar till dig som redan är på resa:

Kontakta guiden. Om det inte finns någon guide, kontakta finska konsulatet. Som EU-medborgare har du rätt att få betjäning också hos en annan EU-medlemsstats diplomat- eller konsulsmyndighet. Under tjänstetid (kl. 8.00–16.15) kan du be om råd också av Konkurrens- och konsumentverket.

I konkurssituationer ska resenärer i första hand alltid använda den returtransport som ordnas av Konkurrens- och konsumentverket.

Vid en konkurs lönar det sig att följa med Konkurrens- och konsumentverkets webbplats, sociala medier och tv- och radionyheter.

Anvisningar till dig som ännu inte har rest iväg:

Om du ännu inte har rest iväg, men redan har betalat resan eller har ett presentkort som berättigar till en paketresa, vänta på de anvisningar som Konkurrens- och konsumentverket ger via massmedierna. Om du har köpt din resa av en förmedlare får du tillbaka dina pengar av förmedlaren, om denna ännu inte har betalat pengarna till researrangören.

Om en resebyrå går i konkurs eller blir insolvent kan resenärerna ansöka om ersättning för uteblivna tjänster. Hur ansökan ska göras beror på hur resenären har betalat sin resa.

Om du har betalat resan med kreditkort, kontakta kreditkortsbolaget, som ger dig anvisningar om hur du ska ansöka om ersättning.

Om du har betalat resan kontant, ansök om ersättning från Konkurrens- och konsumentverket. Om det är frågan om en paketresa kan köparna få tillbaka sina pengar.


Uppdaterad 17.6.2014 Skriv ut

Läs nyheter om resebyråers konkurser