Verkkokauppa, posti- ja puhelinmyynti ovat etämyyntiä

Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Kauppa ja sitä edeltävä markkinointi tapahtuu kokonaan sähköpostilla, puhelimella tai muilla viestintävälineillä.

Tyypillistä etämyyntiä ovat verkkokauppa, puhelinmyynti ja postimyynti. Etämyynnissä on poikkeussääntöjä normaaliin kaupankäyntiin nähden. Esimerkiksi valtaosaa tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus.

Tuotteen toimitustavalla ei ole merkitystä. Kyseessä on etämyynti, vaikka toimitustavaksi on sovittu nouto myymälästä, jos itse sopimus on tehty etänä.

Etämyyntiä ei sen sijaan ole esimerkiksi se, että

  • kuluttaja ottaa puhelimitse tai sähköpostitse yhteyttä lähikauppaan ja pyytää toimittamaan tuotteita kotiinsa, johon myyjä asiakaspalvelusyistä suostuu ne toimittamaan.
  • kuluttaja tekee puhelimitse ajanvarauksen hammaslääkärille tai kampaajalle.

Yritysten on noudatettava etämyyntiin sovellettavia säännöksiä, eivätkä ne voi laatia kuluttajalle laissa turvattuja oikeuksia huonontavia ehtoja.

Päivitetty 7.5.2014 Tulosta