Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • KKV
  • Kuluttaja-asiamies
https://www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/kuluttaja-asiamies/kuluttaja-asiamiehen-valvonnan-keinot-ja-seuraamukset/
  • Etusivu
  • KKV
  • Kuluttaja-asiamies

KKV

  • Asiointi kuluttaja-asioissa
  • Kuluttaja-asiamies
    • Kuluttajan avustaminen
    • Kuluttaja-asiamiehen valvontatehtävät
    • Valvonnan priorisointiperiaatteet
    • Kuluttaja-asiamiehen valvonnan keinot ja seuraamukset
  • Euroopan kuluttajakeskus
  • Organisaatio
  • Tehtävät
  • Tilastoja
  • Tulosohjausasiakirjat
  • VES-/TES -asiakirjat
  • Yhteystiedot
  • Verkkopalvelut ja tietosuoja

Kuluttaja-asiamiehen valvonnan keinot ja seuraamukset

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Kuluttaja-asiamiehen tutkintavaltuuksia ovat tiedonsaantioikeus, tarkastusoikeus ja koe-ostot. Seuraamuksia ovat kuluttaja-asiamiehen määräämä kielto, markkinaoikeuden määräämä kielto, markkinaoikeuden määräämä seuraamusmaksu sekä verkkorajapintaan ja verkkotunnuksiin liittyvät toimivaltuudet.

Neuvotteluvelvollisuus
Kuluttaja-asiamiehen määräämä kielto
Markkinaoikeuden määräämä kielto
Markkinaoikeuden määräämä seuraamusmaksu
Verkkorajapintaan ja verkkotunnuksiin liittyvät toimivaltuudet
Tiedonsaantioikeus
Tarkastusoikeus
Oikeus koeostoihin

Neuvotteluvelvollisuus

Kuluttaja-asiamiehen on pyrittävä saamaan elinkeinonharjoittaja vapaaehtoisesti luopumaan lainvastaisesta toimenpiteestä. Useimmiten tämä tapahtuu pyytämällä yritykseltä kirjallinen vahvistus siitä, että se ei uudista tai jatka kuluttaja-asiamiehen lainvastaisena pitämää yrityksen menettelyä.

Mikäli sovintoratkaisuun ei ole edellytyksiä tai elinkeinonharjoittaja riitauttaa kuluttaja-asiamiehen näkemyksen menettelyn lainvastaisuudesta, on käytettävä asian edellyttämiä tehosteita.

Kysymykseen voi tulla kiellon määrääminen tai lainvastaisuuden sopiva julkistaminen. Tarvittaessa keinona voi olla asian saattaminen markkinaoikeuteen kiellon tai seuraamusmaksun määräämiseksi tai tutkintapyynnön tekeminen poliisille.

Kuluttaja-asiamiehen määräämä kielto

Kuluttaja-asiamies voi määrätä kiellon asiassa, joka ei ole lain soveltamisen kannalta huomattava eli ennakkoratkaisuluonteinen.

Kiellon tarkoitus ei ole hyvittää menneisyydessä tapahtunutta asiaa, vaan estää tulevaisuudessa mahdollisesti tapahtuva lainvastainen menettely. Kuluttaja-asiamies voi asettaa kiellon tehosteeksi uhkasakon. Kielto voidaan kohdistaa myös elinkeinonharjoittajan palveluksessa olevaan.  

Kuluttaja-asiamiehen päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Sen sijaan se, johon kielto kohdistuu, voi saattaa päätöksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi 30 päivän kuluessa siitä tiedon saatuaan. Muutoin päätös jää pysyväksi.

Kuluttaja-asiamies voi antaa kiellon väliaikaisena, jos menettely on asian laajuuden tai menettelyn nopean vaikutuksen vuoksi tai muusta erityisestä syystä tarpeen estää kiireellisesti.

Markkinaoikeuden määräämä kielto

Markkinaoikeudellinen asia pannaan vireille markkinaoikeuteen toimitettavalla kirjallisella hakemuksella. Haastehakemus määrittelee riidan kohteen ja sen mistä asiassa on kysymys.

Asian voi saattaa vireille kuluttaja-asiamies silloin, kun kyseessä on kuluttajansuojalain, maksupalvelulain, kilpailu- ja kuluttajavirastosta annetun lain, saatavien perinnästä annetun lain tai televisio- ja radiolain mukainen asia.

Asian voi myös saattaa vireille se elinkeinonharjoittaja tai muu henkilö, johon kuluttaja-asiamiehen määräämä kielto kohdistuu.

Markkinaoikeus voi kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta antaa kiellon väliaikaisena, jolloin kielto on voimassa, kunnes asia on lopullisesti ratkaistu.

Keskeinen seuraamus on uhkasakolla tehostettu kielto.

Markkinaoikeuden ratkaisuun markkinaoikeudellisessa asiassa (esimerkiksi kuluttajansuojalaki, maksupalvelulaki ja laki saatavien perinnästä) haetaan muutosta valittamalla korkeimpaan oikeuteen, jos korkein oikeus myöntää valitusluvan.

Markkinaoikeuden määräämä seuraamusmaksu

Seuraamusmaksun määrää kuluttaja-asiamiehen hakemuksesta markkinaoikeus.

Kuluttaja-asiamiehellä on oikeus hakea seuraamusmaksun määräämistä markkinaoikeudelta tiettyjen kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista annetun lain 13 – 16 §:ssä yksilöityjen kuluttajansuojasäännösten rikkomisesta.

Seuraamusmaksu määrätään elinkeinonharjoittajalle tai tämän palveluksessa olevalle, joka toimii kuluttajien vahingoksi tahallaan tai huolimattomuudesta.

Seuraamusmaksun suuruus perustuu kokonaisarviointiin. Yritykselle määrättävä seuraamusmaksu saa olla enintään neljä prosenttia kyseisen rikkomuksen päättymistä edeltäneen vuoden liikevaihdosta

Markkinaoikeuden päätökseen haetaan muutosta valittamalla Korkeimpaan hallinto-oikeuteen valituslupaa pyytämättä.

Verkkorajapintaan ja verkkotunnuksiin liittyvät toimivaltuudet

Kuluttaja-asiamies voi poikkeustapauksissa puuttua digitaalisessa ympäristössä julkaistuun sisältöön, joka selvästi rikkoo kuluttajansuojasäännöksiä. Määräyksillä voidaan esimerkiksi poistaa sisältöä verkkosivuilta tai sosiaalisen median alustalta, estää tai rajoittaa pääsyä tietylle verkkosivulle tai määrätä selkeän varoituksen antamisesta kuluttajille näiden vieraillessa verkkosivuilla. Määräys voidaan antaa myös väliaikaisena, jolloin se on voimassa, kunnes asia on lopullisesti ratkaistu.

Tarvittaessa kuluttaja-asiamies voi antaa myös määräyksen verkkotunnuksen merkitsemiseksi nimiinsä tai sen poistamiseksi käytöstä.

Kuluttaja-asiamies voi tehostaa määräyksiä uhkasakolla. Mikäli uhkasakolla tehostettua määräystä ei noudateta, kuluttaja-asiamies voi hakea sakon maksuunpanoa markkinaoikeudesta.

Määräyksen saaja ja säännöksiä rikkonut yritys voivat viedä muun kuin väliaikaisena annetun määräyksen hakemuksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi 30 päivän kuluessa sen tiedoksisaannista uhalla, että määräys jää muutoin pysyväksi.

Tiedonsaantioikeus

Kuluttaja-asiamiehellä on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada maksutta valvontatoimen kohteena olevalta yritykseltä tarpeelliset tiedot ja muulta yksityiseltä yhteisöltä tai henkilöltä asian selvittämiseksi välttämättömät tiedot. Tiedonantovelvollisuuden tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakko. Rikoksesta epäillyllä henkilöllä on kuitenkin oikeus kieltäytyä myötävaikuttamasta häntä koskevan rikosepäilyn selvittämiseen.

Lisäksi kuluttaja-asiamiehellä on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada maksutta viranomaiselta ja muulta julkista tehtävää hoitavalta tiedot, jotka ovat välttämättömiä rikkomuksen selvittämiseksi. Tiedonsaantioikeutta poliisien ja muiden esitutkintaviranomaisten osalta on rajattu.

Tarkastusoikeus

Kuluttaja-asiamiehellä on oikeus tehdä tarkastus yrityksen toimitiloihin, jos tarkastus on valvonta-asian hoitamiseksi tarpeen.

Kuluttaja-asiamiehellä on pyynnöstä oikeus saada poliisilta virka-apua tarkastuksen toimittamiseksi.

Oikeus koeostoihin

Kuluttaja-asiamies voi tehdä koeostoja, jos se on tarpeellista valvontatehtävän hoitamiseksi. Koeostolla valvotaan erityisesti sitä, noudatetaanko lainsäädäntöä ostotapahtuman aikana ja sen jälkeen. Koeostoja voidaan tehdä sekä yrittäjän toimitiloissa että verkossa.

Koeostoja voidaan tehdä valehenkilöllisyyttä käyttäen, jos se on välttämätöntä koeoston paljastumisen ehkäisemiseksi. Valehenkilöllisyydestä ilmoitetaan yritykselle niin pian kuin se on koeoston tarkoitusta vaarantamatta mahdollista.




 


Päivitetty 9.12.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn

Lainsäädäntö

  • Laki kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista
  • Laki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta
Päivitetty 9.12.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV