Laivamatkustajan oikeudet viivästymis- ja peruutustilanteissa

Näiltä sivuilta saat toimintaohjeita, kuinka toimit laivamatkasi viivästyessä tai peruuntuessa sekä tietoa vahingonkorvauksista.

Laivayhtiön edustajilla ja terminaalien ylläpitäjillä on velvollisuus kertoa matkustajille heidän oikeuksistaan. Ota siis heihin yhteyttä, jos et muuten saa tarvitsemaasi ohjeistusta.

Osa matkustajan oikeuksista on voimassa koko EU:n alueella ja osa vain kansallisesti.

Oikeudet ennen laivan lähtöä

Laivayhtiöiden matkojen peruuttamisehdot vaihtelevat, joten jos haluat peruuttaa matkan, ota mahdollisimman pian yhteyttä laivayhtiöön.
Kun perut itse matkan

Jos lähtö satamasta viivästyy enemmän kuin 90 minuuttia tai peruuntuu, voit vaatia laivayhtiötä huolehtimaan ruokailusta ja majoituksesta sekä voit vaatia uutta matkareittiä tai lipun hinnan palautusta.
Matka peruutetaan tai se viivästyy (koskee koko EU:ta)

Oikeudet matkan jälkeen

Kun laiva saapuu määränpäähän myöhässä, voit vaatia 25–50 % lipun hinnasta.
Matkan viivästyminen (koskee koko EU:ta) 

Voit vaatia vahingonkorvausta mm. henkilövahingosta, viivästymisen sinulle aiheuttamasta vahingosta ja matkatavaravahingosta
Matkan aikana sattuneet tai matkan aiheuttamat vahingot

Valmismatkat

Valmismatka antaa matkustajalle lisäturvan ongelmien varalta. Laivamatka voi olla osa valmismatkaa, jolloin matkaan kuuluu valmismatkaehtojen mukainen suoja ostohetkestä matkan päättymiseen asti, muun muassa peruutusoikeus ja apu ongelmatilanteissa.

Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen yhdistelmä, esim. matkapaketti, johon kuuluu edestakainen laivamatka ja hotellimajoitus kohdemaassa.
Oikeudet valmismatkalla

Päivitetty 4.4.2014 Tulosta