Estä läheisesi huijaaminen

Vaikka huijauksen uhriksi voi joutua kuka tahansa, varsinkin iäkkäämmillä ihmisillä on erityinen riski joutua huijausyrityksen kohteeksi. Esimerkiksi jonkin toimintakykyä alentavan sairauden vuoksi ikäihmiset voivat olla erityisen alttiita vaikuttamiselle.

Ikäihmisiin kohdistuva huijauskierre alkaa tavallisesti niin, että henkilö vastaa yhteen huijarin yhteydenottoon. Sen jälkeen hän saattaa saada jatkuvasti enemmän huijausposteja ja -puheluita, joilla kerjätään rahaa.

Tyypillisiä ikäihmisiin kohdistuvia huijauksia ovat erilaiset puhelimitse tai postitse tapahtuvat huijaukset, kuten erilaiset arpajais- ja lottohuijaukset sekä rahankeräyshuijaukset. Toisaalta he voivat muita helpommin kohdata myös kotiin tarjottaviin palveluihin liittyviä huijauksia. Heitä saatetaan huijata esimerkiksi liioittelemalla työn vaativuutta ja kustannuksia.

Huijari voi vaania myös netissä. Vaikka tietokoneen käytön perusteet (esim.sähköpostin käyttäminen) olisivatkin tuttuja asioita, huijarit houkuttelevat muun muassa sähköpostitse antamaan luottokorttinumeron tai muita henkilötietoja.

Varsinaisten huijausten lisäksi ikääntyneet ihmiset saattavat muita helpommin joutua epäasianmukaisen markkinoinnin kohteeksi. Heille saatetaan esimerkiksi myydä puhelimitse kalliita tuotepaketteja, joihin heillä ei ole minkäänlaista tarvetta.

Sukulaisena, ystävänä tai naapurina voit estää läheisesi huijauksen. Voit tehdä sen antamalla vinkkejä huijausten tunnusmerkeistä ja kertomalla mistä apua voi tarvittaessa hakea.

Ole valpas, pidä silmällä varoitusmerkkejä

Kysy läheiseltäsi, onko hän saanut epätavallista postia tai outoja puheluita. Yritä tehdä se hienotunteisesti niin, ettei hän turhaan pahastu, huolestu tai hätäänny. Kiinnitä huomiota muun muassa seuraavaan:

  • vastaanottaako henkilö, josta huolehdit, paljon roskapostia?
  • saako hän usein puheluita vierailta?
  • tuleeko hän salaperäiseksi keskustellessaan raha-asioista perheen tai tuttavien kanssa?
  • onko hänen asuntonsa täynnä esimerkisi koruja tai terveystuotteita tai avaamattomia pakkauksia?

Tarjoa neuvoja

Monesti huijauksen kohteeksi joutuneiden on noloa kertoa asiasta tai he kieltäytyvät uskomasta, että heitä on huijattu. Huijatun arvosteleminen on enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Sen sijaan tulisi rauhoittaa kertomalla ongelman yleisyydestä ja antamalla vinkkejä huijausten torjumiseksi.

Voit auttaa läheistäsi suojelemaan itseään puhumalla kirjeistä ja puheluista, joita hän on saanut ja antamalla muutamia yksinkertaisia neuvoja:

  1. Älä koskaan vastaa heti tarjoukseen. Puhu sukulaiselle, ystävälle tai naapurille tai hoitajallesi ennen kuin lähetät rahaa.
  2. Älä koskaan luota kehenkään, joka kertoo, että olet voittanut arpajaisissa tai luvannut suuren palkinnon – he haluavat sinun lähettävän rahaa tai tilaavan jotakin, etkä koskaan saa luvattua voittoa.
  3. Älä koskaan anna pankkitilitietojasi tai muita henkilökohtaisia tietojasi henkilöille, joita et tunne.
  4. Tarkista aina saamasi laskun aiheellisuus.
  5. Ilmoittaudu posti- ja puhelinmyyntiä rajoittavaan suoramarkkinoinnin kieltopalveluun. Mikäli puheluita tulee paljon kiellosta huolimatta, saattaa puhelinnumeron vaihto olla ainoa keino päästä eroon huijauspuheluista.
  6. Huolehdi tietokoneen tietoturvasta ja sen päivityksestä. Ohjelmat on hyvä laittaa päivittymään automaattisesti.

Ota yhteyttä

Jos läheisesi on haluton keskustelemaan ongelmasta tai ei ota neuvoja vastaan, älä anna periksi. Huijari ei lopeta ennen kuin uhri on menettänyt kaikki rahansa – vaikka se tarkoittaisi, että uhri menettäisi kotinsa ja elinikäiset säästönsä.

Jos epäilet, että läheisesi on joutunut rikoksen uhriksi maksamalla perusteettoman huijauslaskun, on siitä syytä tehdä rikosilmoitus poliisille.
Poliisi

Jos läheisesi sai laskun muotoon puetun tarjouksen tuotteesta tai palvelusta, voit tehdä siitä ilmoituksen Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.
Asiointi Kilpailu- ja kuluttajavirastossa

Jos epäilet, että läheisesi ei enää itse kykene valvomaan omia etujaan ja hoitamaan taloudellisia asioitaan, voit kysyä maistraatista mahdollisuudesta edunvalvojan hakemiseen.
Maistraatti


Asiasanat: Huijaus
Päivitetty 7.5.2014 Tulosta

Auta torjumaan huijaukset