Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Lapsi kuluttajana
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/lapsi-kuluttajana/markkinointikeinot/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Lapsi kuluttajana
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa, posti- ja puhelinmyynti (etämyynti)
    • Ikäihmiset
    • Lapsi kuluttajana
      • Alaikäinen ostajana
      • Mobiilipelit ja internet
      • Mainonta
      • Markkinointikeinot
      • Koulut ja päiväkodit
    • Huijaukset ja tilausansat
    • Puhelin- ja laajakaistaliittymät
    • Kotimyynti
    • Asiakaspalvelun maksullisuus
    • Televisio
    • Kanavapaketit
    • Asuntokauppa
    • Asunnon vuokraaminen
    • Rakentaminen ja remontointi
    • Sähkösopimukset
    • Nuohous
    • Kuntosalisopimus
    • Lahjat ja lahjakortit
    • Konkurssit
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Kilpailuasiat

Vanhempi voi puuttua lapsille sopimattomaan markkinointiin

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Vanhemmilla on lastensa kasvattajina oikeus päättää perheen hankinnoista ilman, että markkinoinnissa vedotaan suoraan lapseen ja yritetään saada lapsi vaikuttamaan vanhempiensa päätöksiin.

Vanhemman kasvatusoikeutta rikotaan, jos

  • mainoksessa osoitetaan lapselle suora ostokehotus kuten ”osta", "kokeile", "saat", "koet”
  • mainoksessa kehotetaan lasta suostuttelemaan vanhempaa ostamaan tuote
  • mainoksessa tai pakkauksessa pääsanomana on tuotteen sijaan voimakkaasti lapsen tunteisiin vetoava peli, sarjakuvahahmo, kylkiäislelu tai kilpailu

Peitelty mainonta ei ole koskaan hyväksyttävää

Vanhemman ei tarvitse hyväksyä mainontaa, jossa mainosviestien piilottamisella tai peittelyllä käytetään hyväksi lasten hyväuskoisuutta ja puutteellista kykyä ymmärtää mainontaa.

Markkinoinnin pitäisi selkeästi erottua muusta lapsille tarkoitetusta ja lapset tavoittavasta viihteestä. Markkinointi on lapsille sopimatonta esimerkiksi silloin, jos

  • se on puettu kilpailun, sarjakuvan tai puuhasivun muotoon
  • se on sijoitettu esimerkiksi nettipelin, televisio-ohjelman tai muun viihteen sekaan

Jos lasten ajanvietesisältöä tai tapahtumaa sponsoroidaan, sponsorilla on oikeus saada tunnistettava logonsa näkyviin hankkeen yhteydessä, mutta sponsorin lapsia kiinnostavaa mainontaa ei tähän saa liittää.

Puhelinmyyjien ja suoramarkkinoijien on jätettävä lapset rauhaan

Vanhemmilla on oikeus päättää perheen hankinnoista ilman, että lapseen vetoamalla sivuutetaan vanhempien kasvatusoikeus.

Alle 15-vuotiaalle ei saa suunnata suoramarkkinointia ilman vanhempien suostumusta, esimerkiksi puhelinmyyntiä. Lapsiin suunnatuksi suoramarkkinoinniksi katsotaan myös vanhemmille osoitetut mainoskirjeet, joiden ulkoasu on laadittu lapsiin vetoavaan muotoon.

15-17-vuotiaille suoramarkkinoinnin pitäisi rajoittua tuotteisiin, jotka on mahdollista hankkia taskurahoilla ja ovat ikäryhmälle ominaisia.

Nuorta kannattaa ohjata ilmoittamaan puhelinmyyjälle olevansa alaikäinen.

Verkkomainonta ei saisi houkutella älylaitteella tehtävään ostokseen, johon lapsella ei ole oikeutta

Yritykset ovat vastuussa siitä, että lapset tavoittavilla verkkosivuilla ei ole heille epäsopivaa aineistoa.

Vanhemman kannattaa puuttua verkkomainontaan esimerkiksi silloin, jos lapsille suunnatuilla tai lapsia kiinnostavilla verkkosivuilla houkutellaan lapsia tekemään ostoksia tai muita sopimuksia ilman vanhempiensa lupaa, esim. käyttämään maksullisia mobiilipalveluita.

Vanhemman puuttuminen on tarpeen myös silloin, jos lapsia houkutellaan heille sopimattomille sivustoille. Esimerkiksi lasten puuhasivuston linkit eivät saa johtaa selkeästi aikuisille tarkoitettuun aineistoon.

Samoin jos lapsia kehotetaan antamaan tietoja itsestään, perheestään tai muista henkilöistä tai lapselta pyydetään suostumusta suoramainontaan sähköpostiosoitteeseen tai matkapuhelimeen, asiaan tulisi puuttua vanhempien taholta.

Lapsia kannattaa ohjata kertomaan vanhemmalle, mikäli hänen tietojaan kysytään.

Kerro mielipiteesi

Jos koet markkinoinnin lapsille sopimattomaksi, kerro mielipiteesi
mainostajalle, kaupalle, esim. myymäläpäällikölle, mainosvälineelle, tv-yhtiölle, sanomalehdelle tai aikakauslehdelle.
Valituslomake (word)
Valituslomake (pdf)
Jos lapselle kohdistetaan suoramarkkinointia (postitse, puhelimitse tai sähköisesti), voit suojata lapsesi suoramarkkinoinnilta ottamalla yhteyttä markkinoijaan tai suoramarkkinoinnin kieltopalveluihin.

Voit kysyä puhelinoperaattoriltasi, miten voit rajoittaa lapsen kännykkään saapuvia puheluja ja tekstiviestejä.

Epäasiallisesta lapseen kohdistuvasta mainonnasta voit tehdä ilmoituksen viranomaisille. Voit tehdä ilmoituksen

  • kuluttaja-asiamiehelle, joka valvoo lapsiin kohdistuvaa markkinointia
    Tee ilmoitus kuluttaja-asiamiehelle
  • tietosuojavaltuutetun toimistoon henkilötietojen väärinkäytöksistä tai muista tietosuojarikkomuksista
    Tietosuojavaltuutettu

Sivut osiossa Lapsi kuluttajana:

  • Alaikäinen ostajana
  • Mobiilipelit ja internet
  • Mainonta
  • Markkinointikeinot
  • Koulut ja päiväkodit

Asiasanat: Alaikäinen, Kuluttaja-asiamies, Mainonta, Markkinointi
Päivitetty 6.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn

Linjaukset

Linjaukset sisältävät tietoa säännösten soveltamisesta.

  • Alaikäiset, markkinointi ja ostokset (2004)
  • Markkinointi ja kaupallisuus kouluissa, oppilaitoksissa ja varhaiskasvatuksessa (2021)
  • Lapset ja elintarvikkeiden markkinointi (2004, tarkistettu 2015)
  • Valokuvaus kouluissa ja päiväkodeissa (1992, tarkistettu 2008)

Muualla verkossa

  • Puhelinliittymän estot (Viestintävirasto)
  • Lelujen turvallisuus (TUKES)
  • Mediakasvatus kotona (Mediataitokoulu)
  • Lapset ja media (MLL)
  • Mediakasvatus.fi (Mediakasvatusseura)
  • Lapsiin kohdistuva elintarvikemarkkinointi (Kuluttajaliitto)
  • Alkoholin ja tupakan markkinointi (Valvira)
  • Elokuvien ja pelien ikärajat (KAVI)
  • Pelikasvatus.fi
  • Lasten pelaamisesta vanhemmille (Peliraati)
  • Nettivihje-palvelu (Pelastakaa Lapset ry)
  • Lapsiasiavaltuutettu
  • Vanhempainliitto
Päivitetty 6.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV