Kuluttajalla on oikeus olettaa, että
- laskutus toimii
- lasku on riittävän selkeä
- laskussa on riittävästi tietoa sen oikeellisuuden selvittämiseksi
Jos palvelun käyttö on ollut vähäistä, operaattori ei välttämättä lähetetä laskua joka kuukausi. Operaattoreilla on yleensä käytössä minimilaskutusrajat, joiden alle jääviä laskuja ei lähetetä. Jos kuitenkin olet saanut säännöllisesti laskuja, kannattaa tiedustella asiakaspalvelusta, missä lasku viipyy.
Oikeus laskun erittelyyn
Jos lasku on poikkeuksellisen suuri tai herää muuten epäilys laskun oikeellisuudesta, ota yhteyttä oman operaattorin asiakaspalveluun. Jos kyseessä on puhelinliittymä, voit pyytää tarvittaessa operaattorilta erittelyn liittymäsi käytöstä.
Puhelinlaskun erittely on saatava maksutta. Lain mukaan erittely on annettava ilman pyyntöä, jos puhelinlaskun loppusumma ylittää 50 euroa. Käytännössä kuitenkin laskuun on yleensä aina eritelty perusmaksut, datasiirtopalvelut ja tapahtumat puhelu- ja viestityypeittäin.
Laskuerittelyt puhelinlaskussa: tietoa muun muassa maksupalveluista ja lisämaksullisista palveluista (Viestintävirasto)
Valittaminen laskun tai ostoksen virheestä
Liittymän laskussa voidaan velottaa myös lisämaksullisella puhelinnumerolla tai tekstiviestillä sekä mobiilimaksulla maksetut ostokset. Jos ostoksesi on veloitettu liittymän laskussa, voit valittaa laskun tai ostoksen virheestä myyjän lisäksi myös operaattorillesi.
Operaattorilla on luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu tilanteessa, jossa ostos on maksettu mobiililaitteella ja maksu peritty liittymälaskun yhteydessä. Riitatilanteessa ota siis yhteyttä operaattoriin, jolloin operaattorilla on velvollisuus osoittaa, milloin ja miten tilaus on tehty sekä minkä palveluiden käyttämisestä maksu muodostuu.
- Jos laskussa on virhe, voit pidättäytyä maksusta ja vaatia selvittämään laskun oikeellisuuden. Jos lasku on vain osittain virheellinen, pitää siitä maksaa riidaton osa. Kuluttaja ei ole velvollinen maksamaan esimerkiksi kustannuksia, joista yritys ei ole antanut tietoa ennen tilauksen tekemistä.
Operaattorilla ei ole oikeutta sulkea liittymää, jos laskusta on valitettu ennen eräpäivää ja riidaton osa laskusta on maksettu määräajassa.
- Jos ostetussa tavarassa tai palvelussa on virhe, voit pidättäytyä maksamasta laskua virhettä vastaavalta osin tai vaatia hyvitystä laskun maksamisen jälkeen.
Hyödynnä valitusmallia valituksen tekemisessä
Selvät ja yksinkertaiset virheet selviävät yleensä puhelinsoitolla, mutta hankalammissa tapauksissa valitus on varminta tehdä kirjallisesti. Valitus virheellisestä laskutuksesta tulee tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun on havainnut virheen tai se olisi pitänyt havaita.
Kuluttajansuojalain mukaan virheestä valittamisesta ei saa aiheutua kuluttajalle mitään maksuja, koska yrityksen on korjattava virheellinen tavara tai palvelu omalla kustannuksellaan. Yrityksen on korvattava yritys- tai palvelunumeroon soittamisesta aiheutuneet puhelukulut soittajalle jälkikäteen, jos valitus on aiheellinen.
Voit hyödyntää alla olevaa valitusmallia valituksen tekemisessä. Jos yrityksen verkkosivuilla on valmis asiakaspalvelulomake, voit kopioida siihen valitusmalliin täyttämäsi tiedot. Ota valituksesta kopio itsellesi.
Valitus operaattorille laskutuksesta (pdf)
Valitus operaattorille laskutuksesta (word)
Jos et saa vastausta tai et pääse ratkaisuun yrityksen kanssa, vie asia eteenpäin
Henkilökohtaista neuvontaa, ohjeita ja sovitteluapua saat kuluttajaneuvonnasta.
Kuluttajaneuvonta