Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Puhelin- ja laajakaistaliittymät
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/puhelin--ja-laajakaistaliittymat/laskutus/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Puhelin- ja laajakaistaliittymät
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa, posti- ja puhelinmyynti (etämyynti)
    • Ikäihmiset
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset ja tilausansat
    • Puhelin- ja laajakaistaliittymät
      • Liittymäsopimuksen kesto ja irtisanominen
      • Kytkysopimus
      • Liittymäsopimuksen ehtojen muuttaminen
      • Operaattorin vaihtaminen ja numeronsiirto
      • Laskutuksen ongelmatilanteet
      • Palvelutekstiviestien peruuttaminen ja ongelmatilanteet
    • Kotimyynti
    • Asiakaspalvelun maksullisuus
    • Televisio
    • Kanavapaketit
    • Asuntokauppa
    • Asunnon vuokraaminen
    • Rakentaminen ja remontointi
    • Sähkösopimukset
    • Nuohous
    • Kuntosalisopimus
    • Lahjat ja lahjakortit
    • Konkurssit
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Kilpailuasiat

Selvitä lasku operaattorin asiakaspalvelussa

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Kuluttajalla on oikeus olettaa, että

  • laskutus toimii
  • lasku on riittävän selkeä
  • laskussa on riittävästi tietoa sen oikeellisuuden selvittämiseksi

Jos palvelun käyttö on ollut vähäistä, operaattori ei välttämättä lähetetä laskua joka kuukausi. Operaattoreilla on yleensä käytössä minimilaskutusrajat, joiden alle jääviä laskuja ei lähetetä. Jos kuitenkin olet saanut säännöllisesti laskuja, kannattaa tiedustella asiakaspalvelusta, missä lasku viipyy.

Oikeus laskun erittelyyn

Jos lasku on poikkeuksellisen suuri tai herää muuten epäilys laskun oikeellisuudesta, ota yhteyttä oman operaattorin asiakaspalveluun. Jos kyseessä on puhelinliittymä, voit pyytää tarvittaessa operaattorilta erittelyn liittymäsi käytöstä.

Puhelinlaskun erittely on saatava maksutta. Lain mukaan erittely on annettava ilman pyyntöä, jos puhelinlaskun loppusumma ylittää 50 euroa. Käytännössä kuitenkin laskuun on yleensä aina eritelty perusmaksut, datasiirtopalvelut ja tapahtumat puhelu- ja viestityypeittäin.
Laskuerittelyt puhelinlaskussa: tietoa muun muassa maksupalveluista ja lisämaksullisista palveluista (Viestintävirasto)

Valittaminen laskun tai ostoksen virheestä

Liittymän laskussa voidaan velottaa myös lisämaksullisella puhelinnumerolla tai tekstiviestillä sekä mobiilimaksulla maksetut ostokset.  Jos ostoksesi on veloitettu liittymän laskussa, voit valittaa laskun tai ostoksen virheestä myyjän lisäksi myös operaattorillesi.

Operaattorilla on luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu tilanteessa, jossa ostos on maksettu mobiililaitteella ja maksu peritty liittymälaskun yhteydessä. Riitatilanteessa ota siis yhteyttä operaattoriin, jolloin operaattorilla on velvollisuus osoittaa, milloin ja miten tilaus on tehty sekä minkä palveluiden käyttämisestä maksu muodostuu.

  • Jos laskussa on virhe, voit pidättäytyä maksusta ja vaatia selvittämään laskun oikeellisuuden. Jos lasku on vain osittain virheellinen, pitää siitä maksaa riidaton osa. Kuluttaja ei ole velvollinen maksamaan esimerkiksi kustannuksia, joista yritys ei ole antanut tietoa ennen tilauksen tekemistä.

    Operaattorilla ei ole oikeutta sulkea liittymää, jos laskusta on valitettu ennen eräpäivää ja riidaton osa laskusta on maksettu määräajassa.

  • Jos ostetussa tavarassa tai palvelussa  on virhe, voit pidättäytyä maksamasta laskua virhettä vastaavalta osin  tai vaatia hyvitystä laskun maksamisen jälkeen.

Hyödynnä valitusmallia valituksen tekemisessä

Selvät ja yksinkertaiset virheet selviävät yleensä puhelinsoitolla, mutta hankalammissa tapauksissa valitus on varminta tehdä kirjallisesti. Valitus virheellisestä laskutuksesta tulee tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun on havainnut virheen tai se olisi pitänyt havaita.

Kuluttajansuojalain mukaan virheestä valittamisesta ei saa aiheutua kuluttajalle mitään maksuja, koska yrityksen on korjattava virheellinen tavara tai palvelu omalla kustannuksellaan. Yrityksen on korvattava yritys- tai palvelunumeroon soittamisesta aiheutuneet puhelukulut soittajalle jälkikäteen, jos valitus on aiheellinen.

Voit hyödyntää alla olevaa valitusmallia valituksen tekemisessä. Jos yrityksen verkkosivuilla on valmis asiakaspalvelulomake, voit kopioida siihen valitusmalliin täyttämäsi tiedot. Ota valituksesta kopio itsellesi.
Valitus operaattorille laskutuksesta (pdf)
Valitus operaattorille laskutuksesta (word)

Jos et saa vastausta tai et pääse ratkaisuun yrityksen kanssa, vie asia eteenpäin

Henkilökohtaista neuvontaa, ohjeita ja sovitteluapua saat kuluttajaneuvonnasta.
Kuluttajaneuvonta


Asiasanat: Lasku, laskutus, Operaattori, Valittaminen, Valitus
Päivitetty 12.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn

Neuvontaa

  • Kuluttajille p. 029 505 3050
  • Asiointi kuluttaja-asioissa
  • Yrityksille

Muualla verkossa

  • Puhelinkulujen hallinta ja laskutus (Viestintävirasto)
Päivitetty 12.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV