Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Hinnan ilmoittaminen
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-menettely-asiakassuhteessa/hinnan-ilmoittaminen/autokouluille-ajokortin-hinnan-ilmoittaminen/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Hinnan ilmoittaminen
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Sopimaton markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
      • Myyntihinta ja yksikköhinta
      • Hinnan oltava selkeä
      • Autokouluille - ajokortin hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Palaute markkinoinnista
    • Mainoksen virheen oikaisu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Kilpailuasiat

Ohjeistus autokouluille: Henkilöauton ajokortin hinnan ilmoittaminen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Johdanto  

Hinta on kuluttajan ostopäätöksen ja taloudellisen turvallisuuden kannalta olennainen tieto. Autokoulujen kannalta tämä merkitsee sitä, että kuluttajan on markkinoinnista saatava vaivatta tieto ajokorttiin vaadittavan ajokorttikoulutuksen kokonaishinnasta. Jotta kuluttaja voisi aidosti vertailla tarjottavia palveluita ja niiden hintoja, kuluttajalle on kerrottava olennaiset hintatiedot selkeällä tavalla.  

Kuluttaja-asiamies on yhdessä autokoulualan liittojen (Liitu ry ja Suomen Autokoululiitto ry) kanssa laatinut ohjeistuksen, joka auttaa autokouluja ottamaan markkinoinnissaan huomioon kuluttajansuojalain vaatimukset ja erityisesti sen, miten ajokorttiin vaadittavan kuljettajantutkinnon kokonaishinta on kerrottava markkinoinnissa. 

Ohjeistus on laadittu henkilöauton ajokorttia (B) silmällä pitäen, mutta hinnan ilmoittamisen perusperiaatteet soveltuvat myös muidenkin ajokorttiluokkien markkinointiin. 

Kuluttajansuojalain markkinoinnin käsite on laaja. Sillä tarkoitetaan kaikkea kaupallista viestintää, jolla pyritään tuotteen tai palvelun myynnin edistämiseen esimerkiksi verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja lehdissä. 

Sisällys

  1. Kokonaishinta markkinoinnissa
  2. Viranomaismaksuista kertominen markkinoinnissa 
  3. Koulutuspaketin sisällöstä ja lisäajotuntien hinnoista kertominen verkkosivuilla 
  4. Tarkistuslista - Näin onnistut hintojen ilmoittamisessa markkinoinnissa

Kokonaishinta markkinoinnissa

Tausta

Ohjeistuksen lähtökohtana on, että autokoulut yleensä tarjoavat ja markkinoivat kokonaisuutta, joka pitää sisällään kaikki ajokorttiin vaadittavat ajokorttikoulutuksen osat. Tämän vuoksi markkinoinnissa on huomioitava kaikki koulutuksen osat, jotka vaikuttavat ajokorttiin vaadittavan ajokorttikoulutuksen kokonaishintaan.

Kokonaishinnan ilmoittaminen

Markkinoinnissa kuluttajalle on annettava tieto ajokortin suorittamiseksi vaadittavan ajokorttikoulutuksen eri osien kokonaishinnasta.

Kokonaishinta pitää markkinoinnissa ilmoittaa selkeästi ja kuluttajan kannalta ymmärrettävästi.

Jos autokoulu markkinoi ajokorttikoulutusta tietyllä hinnalla, on otettava huomioon kuluttajansuojalain sääntely, jonka mukaan:

  • Jos kulutushyödykettä (esim. autokoulun tarjoama ajokorttikoulutus) tarjotaan tiettyyn hintaan, markkinoinnista on käytävä ilmi palvelun kokonaishinta veroineen. Kuluttajansuojalaki asettaa siten velvoitteen kertoa yksilöidyn tuotteen kokonaishinta, jos jokin hintatieto on annettu.
  • Jos täsmällistä hintaa ei palvelun luonteen takia voida ilmoittaa, pitää tällöin kertoa hinnan määräytymisen perusteet.

Riskientunnistamiskoulutus on sisällytettävä markkinoituun kokonaishintaan, vaikka kuluttajalla onki mahdollisuus ostaa riskientunnistamiskoulutus toisesta autokoulusta. Tämän mahdollisuuden olemassaolo ei vaikuta siihen tosiasiaan, että autokoulut pääsääntöisesti myyvät koulutuskokonaisuutta, jolla kuluttaja voi saada ajokortin. Lisäksi kuluttaja yleensä ostaa koko tarvitsemansa ajokorttikoulutuksen samasta autokoulusta.

Ajokorttia ei voi esimerkiksi markkinoida seuraavasti:

”B-ajokortti / henkilöautokurssi hintaan 1200€!”, jos ilmoitettu hinta ei ole kokonaishinta,  jossa on huomioitu kaikki markkinoituun koulutukseen kuuluvat osat kuten myös riskientunnistamiskoulutus.

”B-ajokortti/henkilöautokurssi alkaen hintaan 900 €!”, jos ilmoitettu hinta ei ole kokonaishinta, jossa on huomioitu kaikki markkinoituun koulutukseen kuuluvat osat kuten myös riskientunnistamiskoulutus. Lisäksi tarjouksen mahdollisista rajoituksista on kerrottava selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla.

 

Markkinoinnissa ilmoitettuun ajokorttikoulutuksen kokonaishintaan on siis sisällytettävä seuraavat osat:

  • Oppimateriaali
  • Teoriaopetus
  • Ajo-opetus
  • Riskientunnistamiskoulutus
  • Ensimmäisessä ajokokeessa käyttäminen ja auton vuokra ensimmäisessä ajokokeessa
  • Mahdolliset toimistomaksut

Autokoulun verkkosivuilta on kuitenkin löydyttävä myös erillinen hinta riskienhallintakoulutukselle kuluttajille, jotka haluavat ostaa sen erikseen toisesta autokoulusta.

Jos kuluttajalla on aikaisempi ajokortti, kuten esimerkiksi mopokortti, neljän tunnin pituinen teoriaopetus ei ole pakollinen. Siksi autokouluilla voi olla tarjolla paketteja, joihin ei ole sisällytetty ensimmäisen ajokortin suorittamista varten käytävää neljän tunnin pituista teoriaopetuskokonaisuutta. Riskien tunnistamiskoulutukseen sisältyvä teoriaopetus on kuitenkin kaikkien suoritettava riippumatta siitä, onko aikaisempaa ajokorttia vai ei.

Viranomaismaksuista kertominen markkinoinnissa

Viranomaismaksujen hinnoista on kerrottava kuluttajalle selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla ennen ostopäätöksen tekemistä, jotta kuluttaja voi ottaa ne huomioon.

Viranomaismaksut, kuten ajokorttilupamaksu, teoriakoemaksu ja ajokoemaksu, vaikuttavat merkittävällä tavalla ajokortin kokonaishintaan ja ovat kuluttajan kannalta keskeinen ja olennainen tieto.

Kuluttajalle ei saa muodostua harhaanjohtavaa kuvaa ajokortin kokonaishinnasta. Markkinointi voi muodostua harhaanjohtavaksi esimerkiksi silloin, jos kokonaisuuden kannalta merkittäviä tietoja ei saateta kuluttajien tietoon tai tiedot esitetään epäselvästi.

Koska kuluttaja pääsääntöisesti maksaa viranomaismaksut suoraan viranomaiselle, niitä ei tarvitse sisällyttää markkinoidun ajokorttikoulutuksen hintaan.

Markkinoinnissa ajokorttipaketin kokonaishinnan yhteydessä on kuitenkin kerrottava selkeästi myös pakollisten viranomaismaksujen olemassaolosta. Tietoa viranomaismaksuista ei voi laittaa pikkuprinttiin tai pelkästään linkistä avautuvalle uudelle sivulle.

Viimeistään verkkosivulla on kerrottava selkeästi pakollisten viranomaismaksujen hinnat ja niiden kokonaishinta. Suositeltavaa on myös kertoa kaikkien ajokorttiin vaadittavien kulujen yhteishinta, joka sisältää myös viranomaismaksut.

Esimerkkejä

1) Banneri, esimerkiksi Facebookissa

2) Verkkosivuilla

Lue lisää hinnan ilmoittamisesta KKV:n verkkosivuilta (aukeaa uudessa ikkunassa)

Koulutuspaketin sisällöstä ja lisäajotuntien hinnoista kertominen verkkosivuilla

Kuluttajalle on kerrottava kaikki olennaiset tiedot myytävästä tuotteesta tai palvelusta. On tärkeää, että kuluttaja valitsee itselleen sopivan koulutuspaketin.

Kuluttajalle on kerrottava, mikä koulutuspaketeista kattaa vain lain vaatiman minimitason.

Verkkosivuilla on myös kerrottava, mitä lisäajotunnit maksavat. Lisäajotuntien hinta on kerrottava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi ennen ostopäätöksen tekemistä, jotta kuluttaja voi ottaa ne huomioon arvioidessaan palvelun lopullista hintaa.

Valinnassa on merkitystä myös kuluttajan omilla yksilöllisillä tarpeilla, sillä paketteihin sisältyy eri määrä ajotunteja. Verkkosivuilla on suositeltavaa antaa helposti löydettävää tietoa siitä, mitä kuluttajan on huomioitava arvioidessaan omaa ajotaitoaan valitessaan itselleen sopivaa pakettia ja mahdollista lisäajotuntien tarvetta.  
 
Lue lisää harhaanjohtavuudesta KKV:n verkkosivuilta (aukeaa uudessa ikkunassa) 
Lue lisää olennaisten tietojen antamisesta (aukeaa uudessa ikkunassa)

Pikkuprintti ei kelpaa

Markkinoinnissa pitää kertoa kuluttajien kannalta olennaiset tiedot.  Kuluttajansuojalain säännösten perusteella elinkeinonharjoittajalle on asetettu laaja tiedonantovelvollisuus muun muassa tarjottavasta hyödykkeestä, sen hinnasta ja mainoksessa tarjotusta edusta.

Keskeistä tietojen ilmoittamisen osalta on, että tiedot ilmoitetaan selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla. Tämä tarkoittaa tietojen luettavuutta, ymmärrettävyyttä ja tarvittavaa aikaa tietojen omaksumista varten.
 
Tiedonantovelvollisuutta ei voida toteuttaa siten, että se täytetään muodollisesti esittämällä olennaisia tietoja ns. pikkuprinttiä käyttäen. Pikkuprintillä tarkoitetaan sellaista tiedon ilmoittamistapaa, joka ei mainoksessa käytetyn esitystavan vuoksi ole kuluttajan luettavissa tai tutustuttavissa. Pikkuprintissä on kyse tiedon ilmoittamatta jättämisestä, mikä on sopimatonta markkinointia.  
 
Markkinointi on sopimatonta esimerkiksi silloin, kun mainonnassa olennaiset tiedot ilmoitetaan hyvin pienellä kirjasinkoolla tai sellaisella pienen tekstin ja taustan väriyhdistelmällä, jolla teksti ei ole luettavissa.

Kuluttajan kannalta esimerkiksi tieto ajokorttiin vaadittavista viranomaismaksuista ja niiden hinnoista ovat olennaisia tietoja, jotka autokoulun on annettava selkeällä ja helposti havaittavalla tavalla kuluttajalle.

Tarkistuslista - Näin onnistut hintojen ilmoittamisessa markkinoinnissa

Tarkistuslista on tarkoitettu markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta tukevaksi työkaluksi. Tarkistuslista auttaa autokouluyrityksiä ottamaan huomioon hinnan ilmoittamisen periaatteet.  

Varmista, että autokoulusi on ottanut markkinoinnissa huomioon ainakin nämä asiat

  • 1. Jos markkinoit ajokorttikoulutusta tiettyyn hintaan, ilmoita kokonaishinta, johon kuuluvat:
    • Ajo-opetus
    • Teoriaopetus
    • Oppimateriaali
    • Riskientunnistamiskoulutus
    • Mahdolliset toimistomaksut
    • Ensimmäisessä ajokokeessa käyttäminen ja auton vuokra ensimmäisessä ajo-kokeessa
  • 2. Jos käytät markkinoinnissa alkaen-hintaa, varmista, että
    • kyseessä on kokonaishinta
    • kerrot tarjouksen rajoituksista selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla.
  • 3. Kerro viranomaismaksujen olemassaolosta kuluttajalle markkinoinnissa. Kerro viranomaismaksujen hinnat ja yhteissumma viimeistään verkkosivulla selkeällä tavalla. Älä esimerkiksi käytä pikkuprinttiä tai muulla tavoin piilota näitä tietoja.
  • 4. Kerro verkkosivulla lisäajotunneista ja niiden hinnoista selkeästi.
  • 5. Kerro verkkosivuilla, mikä koulutuspaketeista kattaa vain lain vaatiman minimitason. On hyvä myös neuvoa, mitä kuluttajan pitäisi ottaa huomioon arvioidessaan ajotaitoaan, itselleen sopivaa pakettia ja lisäajotuntien tarvetta.
  • 6. Vältä pikkuprinttiä, jotta mainonta ei muodostu sopimattomaksi. Tarjouksen hinta ja mahdolliset rajoitukset on kerrottava kuluttajalle selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla.

Päivitetty 12.11.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 12.11.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV