Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2013
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2013/1.7.2013-kkvn-tiedote-pohjoismaiset-kuluttaja-asiamiehet-puhelin--ja-nettiliittymien-vaihtamisen-pitaa-olla-helpompaa/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2013

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet: Puhelin- ja nettiliittymien vaihtamisen pitää olla helpompaa

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
1.7.2013

Kuluttajien pitää voida nykyistä helpommin vaihtaa operaattoria tai maksu-tv -palveluiden tarjoajaa, totesivat pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet kokouksessaan Islannissa. Määräaikaisten sopimusten sijasta tulisi suosia jatkuvia sopimuksia, jotka voi tarvittaessa irtisanoa nopeasti.

Viestintäpalvelut, kuten matkapuhelin- ja laajakaistaliittymät sekä maksu-tv -palvelut, ovat jatkuvassa muutostilassa. Markkinoille tulee koko ajan uusia palveluja ja palveluntarjoajia. Kuluttajien on tärkeää päästä kokeilemaan niitä vapaasti ja valitsemaan itselleen parhaat vaihtoehdot.

Valinnanvapaus ei kuitenkaan tällä hetkellä toteudu parhaalla mahdollisella tavalla. Pohjoismaisten kuluttajien mahdollisuutta vaihtaa palveluntarjoajaa rajoittavat muun muassa pitkät määräaikaiset sopimukset, pitkät irtisanomisajat ja kohtuuttomat irtisanomismaksut.

Pohjoismaisten kuluttaja-asiamiesten mukaan kiinteiden määräaikaisten sopimusten sijasta tulisi suosia joustavampia eli toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia, jotka kuluttaja voisi tarvittaessa irtisanoa nopeasti. Tällä hetkellä määräaikaisten sopimusten kesto vaihtelee Pohjoismaissa 6 ja 24 kuukauden välillä. Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet ovat jo vuonna 2012 linjanneet, että viestintäpalveluiden määräaikaisten sopimusten pitäisi kestää korkeintaan kuusi kuukautta.

Jos palvelu ei enää vastaa kuluttajan tarpeita, hänen tulisi voida irtisanoa sopimus ja vaihtaa tarvittaessa palveluntarjoajaa. Pohjoismaisten kuluttaja-asiamiesten näkemys on, että irtisanomisaika saisi olla korkeintaan yhden kuukauden. Irtisanominen pitäisi myös voida tehdä ilman ylimääräisiä maksuja tai monimutkaisia muotovaatimuksia. Palveluntarjoajien pitäisi hankkia asiakkaiden uskollisuus pitämällä heidät tyytyväisinä, ei sitomalla heidät väkisin pitkiin määräaikaisiin sopimuksiin.

Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet ovat lähettäneet kannanoton asiasta Euroopan komissiolle ja esittäneet toivomuksenaan, että komissio ottaa huomioon siinä esitetyt näkemykset.

Lue lisää:
Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet: Määräaikaisten sopimusten kestoa lyhennettävä kuuteen kuukauteen (Kuluttajaviraston tiedote 2.4.2012)


Päivitetty 23.4.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 23.4.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV