Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2014
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2014/kuluttaja-asiamiehelta-uusi-linjaus-etamyynnista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2014

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttaja-asiamieheltä uusi linjaus etämyynnistä

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
6.6.2014

Verkkokaupassa ja muussa etämyynnissä aletaan soveltaa 13.6.2014 alkaen uusia säännöksiä. Muutokset koskevat muun muassa tilauksen peruuttamista ja yritysten velvollisuutta antaa aikaisempaa enemmän tietoja kuluttajalle ennen sopimuksen tekemistä. Kuluttaja-asiamies on laatinut yritysten tueksi linjauksen, jota noudattamalla ne voivat varmistaa toimivansa lainmukaisesti.

Kuluttaja-asiamiehen Verkkokauppa ja muu etämyynti -linjauksen taustalla on kuluttajan oikeuksia koskeva direktiivi, joka on aiheuttanut muutoksia kuluttajansuojalain etämyyntiä koskeviin säännöksiin. Lainsäädännön lisäksi linjauksessa on otettu huomioon etämyyntiä koskeva oikeuskäytäntö ja kuluttajariitalautakunnan päätökset. Kuluttaja-asiamies on myös kuullut linjauksen valmistelun yhteydessä elinkeinoelämän järjestöjä, kuluttajariitalautakuntaa ja kuluttajaneuvontaa.

Uusien säännösten seurauksena esimerkiksi tilauksen peruuttamisoikeuteen tulee muutoksia. Jos kuluttaja haluaa peruuttaa tilauksensa, hänen on erikseen ilmoitettava siitä yritykselle. Pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen ei riitä. Yrityksen on tarjottava kuluttajalle peruuttamista varten lomake, mutta kuluttaja voi käyttää myös muuta kirjallista peruutustapaa. Peruutus on tehtävä viimeistään 14 päivän kuluessa.

Uutta on myös se, että kuluttajan on maksettava peruuttamansa tilauksen palautuskulut. Yritys voi kuitenkin edelleen halutessaan tarjota asiakkailleen ilmaisen palautuksen.

Uudet säännökset edellyttävät yrityksiä antamaan kuluttajille aikaisempaa enemmän tietoja ennen sopimuksen tekemistä. Yrityksen on esimerkiksi kerrottava digitaalisen sisällön yhteensopivuudesta eri laitteistojen ja ohjelmistojen kanssa. Lisäksi on mainittava tavaroita koskevasta lakisääteisestä virhevastuusta, joka on voimassa riippumatta siitä, onko yritys antanut tuotteelle takuuta vai ei. Kuluttajan on myös saatava tieto siitä, että verkkokauppa toimittaa tuotteita vain tiettyihin maihin.

Hinnasta ja lisämaksuista kerrottava selvästi

Yrityksen on ilmoitettava ennen tilauksen tekemistä selvästi tilauksen kokonaishinta sekä kaikki ne lisämaksut, jotka eivät sisälly kokonaishintaan. Kuluttajalta on myös pyydettävä nimenomainen suostumus sellaisiin kustannuksiin, jotka aiheutuvat tuotteen hintaan sisältymättömistä lisäpalveluista, kuten esimerkiksi vakuutusturvasta.

Kuluttajille on aiheutunut ongelmia verkossa olleista mainoksista, joissa heitä on houkuteltu tilaamaan jokin tuote tai palvelu ilman, että on selvästi kerrottu tilauksen olevan maksullinen. Maksulliseen sopimukseen sitoutuminen on tullut heille jälkikäteen täysin yllätyksenä. Uudet säännökset edellyttävät, että yrityksen on ilmoitettava tilauspainikkeessa tai sen yhteydessä, että tilaus on maksullinen. Jos yritys ei ole varmistanut, että kuluttaja hyväksyy tilauksen maksullisuuden, sopimus ei sido kuluttajaa.

Linjaus Verkkokauppa ja muu etämyynti


Päivitetty 6.6.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 6.6.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV