Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2015/16.4.2015-kuluttaja-asiamiehen-uutiskirjeessa-22015-asiaa-hintailmaisuista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 2/2015 asiaa hintailmaisuista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
16.4.2015

Elinkeinonharjoittajilla on etenkin urheiluväline- ja huonekalualalla usein tapana ilmoittaa alennushinta lasketuksi ohjevähittäishinnasta, suositushinnasta tai suositusvähittäishinnasta (ovh, sh, svh). Osa elinkeinonharjoittajista käyttää valmistajan tai muun tahon määrittelemää ohjevähittäishintaa myös tuotteiden myyntihintana, osa määrittelee myyntihinnat itse. Alennushinnan ilmoittaminen ohjevähittäishinnasta ei ole suoranaisesti kiellettyä, jos elinkeinonharjoittaja voi näyttää, että ohjevähittäishinnat ovat samalla olleet myös tuotteiden todellisia myyntihintoja.

Kuluttajien näkökulmasta tilanne on kuitenkin ongelmallinen, sillä kuluttaja ei voi tietää, onko mainoksessa viitatulla ovh:lla myös myyty liikkeessä tuotteita, vai onko kyseessä yritys saada alennusprosentit näyttämään todellista suuremmilta. Ovh-termin epäyhtenäinen käyttötapa mainonnassa on omiaan luomaan epävarmuutta kuluttajien keskuudessa ja aiheuttamaan vilpittömästi menetelleillekin elinkeinonharjoittajille ylimääräistä vaivaa.

Edellä kuvattua hintailmaisujen kuluttajansuojalainmukaisuutta käydään läpi kuluttaja-asiamiehen tänään ilmestyneessä uutiskirjeessä 2/2015, joka sisältää hintailmoittelun problematiikkaa käsittelevän asiantuntijakirjoituksen lisäksi myös aihetta sivuavan tapausesimerkin, jossa kuluttaja-asiamies on tarkastellut Intersport Finland Oy:n tarjoustuotteiden hinnan ilmoittamisen käytäntöjä.

Pääkirjoituksessa kuluttaja-asiamies toteaa, ettei ole yhdentekevää, millaisen kuluttajapoliittisen ohjelman seuraava hallitus laatii. Kuluttajapolitiikka kun ei hyödytä pelkästään kuluttajia, vaan laajemmin koko kansantaloutta. Kuluttajien oikeuksien turvaaminen lisää kuluttajien luottamusta markkinoihin ja edistää sitä kautta myös kilpailua ja kotimaisen kysynnän kasvua.

Lisäksi uutiskirjeessä kerrotaan muun muassa Norjan kuluttaja-asiamiehen toimiston Suomen vierailusta ja vierailulla käsitellyistä teemoista sekä kuluttaja-asiamiehen lausunnosta liittyen EU:n digitaalistrategian Suomen kannan valmisteluun. Kuluttajien näkökulmasta digitalisoitumisen keskeiset kysymykset liittyvät esimerkiksi tietosuojaan ja tiedon omistajuuteen sekä tekijänoikeuksiin. 

Lue lisää:
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2015
Aiemmat uutiskirjeet


Päivitetty 16.4.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 16.4.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV