Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2015/16.4.2015-omn-tyoryhma-julkaisi-ehdotuksensa-kuluttajariitojen-ratkaisumenettelyjen-tehostamiseksi/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

OM:n työryhmä julkaisi ehdotuksensa kuluttajariitojen ratkaisumenettelyjen tehostamiseksi

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
16.4.2015

Oikeusministeriön työryhmä julkaisi 16.4.2015 ehdotuksen siitä, miten kuluttajariitojen vaihtoehtoista riidanratkaisua koskeva EU:n direktiivi tulisi panna Suomessa täytäntöön. Tavoitteena on muun muassa nopeuttaa kuluttajariitojen ratkaisua.

Kaikissa jäsenmaissa tulee direktiivin mukaan olla kaikki kuluttajakaupan toimialat kattavia tuomioistuimen ulkopuolisia riidanratkaisuelimiä, joiden käsiteltäväksi kuluttajat voivat saattaa tavaroiden tai palvelujen kauppaan liittyvät valituksensa. Koska Suomessa on jo olemassa kattava riidanratkaisuelinten verkosto, uusien elinten perustamista ei pidetä tarpeellisena.

Direktiivin implementoinnin lisäksi työryhmä käsitteli FINEn tekemää aloitetta vakuutusasioiden keskittämisestä yksinomaan FINEen. Tällä hetkellä kuluttaja voi valita käsittelypaikaksi myös kuluttajariitalautakunnan. Työryhmän mielestä keskittämisestä saatavat hyödyt eivät kuitenkaan olisi niin merkittäviä, että nykyistä, hyvin toimivaa järjestelmää olisi perusteltua muuttaa, muun muassa seuraavin perustein:

Suomessa kuluttajansuojaviranomaisten toimivalta on lähtökohtaisesti yleinen, kaikkia toimialoja koskeva. Tätä on pidetty suomalaisen kuluttajansuojajärjestelmän vahvuutena. Sen avulla kuluttajaoikeuden ratkaisukäytäntö voidaan pitää yhtenäisenä – toisin sanoen voidaan ottaa huomioon alakohtaisia erityispiirteitä, mutta samalla huolehtia siitä, että kuluttaja- ja sopimusoikeudellisia perusperiaatteita noudatetaan samalla tavalla alasta riippumatta. Vakuutusriitoihin liittyy usein erityiskysymyksiä, joita ei tule arvioitaviksi muita kuluttajasopimuksia koskevissa riidoissa. Vakuutussopimus on kuitenkin tyypillinen kuluttajasopimus ja siksi olisi tärkeää, ettei vakuutusoikeus eriydy liikaa omaksi oikeudenalakseen kuluttajaoikeuden sisällä.

Kuluttajariitalautakunnan yleistoimivalta mahdollistaa myös sen, että kuluttaja voi saada samaan tapahtumaan perustuvat erilliset riita-asiat vireille samassa elimessä. Tämä on tarkoituksenmukaista esimerkiksi silloin, kun autokorjaamon huolimattomuudesta aiheutuu vahinkoa kuluttajan autolle. Kuluttajariitalautakunta voi tällöin käsitellä sekä autovakuutusta, korjaamon vastuuvakuutusta että hinnan palauttamista tai alentamista koskevat vaatimukset.

Nykytilan muuttaminen edellyttäisi, että hyödyt olisivat keskittämisestä syntyviä haittoja merkittävästi suuremmat. Keskittämisestä olisi kyllä saatavissa säästöjä ja tehokkuushyötyjä, mutta kuluttajariita-asioita varten ei silloin enää olisi yleistoimivaltaista riidanratkaisuelintä. Työryhmän näkemyksen mukaan keskittämisestä saatavat hyödyt eivät ole niin merkittäviä, että olisi perusteltua muuttaa nykyistä, hyvin toimivaa kahden rinnakkaisen lautakunnan järjestelmää.

Katso myös:
Oikeusministeriön tiedote 16.4.2015
Työryhmän mietintö


Päivitetty 16.4.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 16.4.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV