Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2015/21.4.2015-kkv-hyvaksyi-elainlaakariasemaketju-animagia-koskevan-yrityskaupan/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

KKV hyväksyi eläinlääkäriasemaketju Animagia koskevan yrityskaupan

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
21.4.2015

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) hyväksyi 20.4.2015 yrityskaupan, jossa pääomasijoittaja EQT hankkii määräysvallan eläinlääkäriasemaketju Animagi Oy:ssä. EQT omistaa jo ennestään pieneläinlääkäripalveluja tarjoavan Univet Oy:n, jolla on eri puolilla Suomea 18 toimipistettä. Animagin 37 toimipistettä sijaitsevat pääasiassa Etelä-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla; 32 niistä on pieneläinkeskuksia ja loput hevosklinikoita tai -sairaaloita. Päällekkäistä toimintaa ketjuilla on nimenomaan pieneläinlääkäripalvelujen markkinoilla. Yrityskauppa oli siirretty virastossa jatkokäsittelyyn 13.2.2015. Kauppa hyväksyttiin ilman ehtoja, koska kilpailulain edellyttämä puuttumiskynnys ei selvitysten perusteella ylittynyt.

Osa Animagin ja Univetin kilpailijoista esitti yrityskauppaselvitysten yhteydessä kaupan aiheuttavan haitallisia kilpailuvaikutuksia erityisesti Hämeenlinnan, Jyväskylän, Kouvolan, Lappeenrannan ja Oulun seuduilla. Näiden ohella KKV selvitti alan kilpailutilannetta myös muilla alueilla, joilla osapuolilla on päällekkäistä toimintaa (pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere). Kaikilla näillä alueilla toimii selvitysten perusteella myös muita yksityisiä pieneläinlääkäripalvelujen tarjoajia sekä kunnallisia toimijoita.

Vaikka uudelle keskittymälle muodostuukin kaupan seurauksena korkeahkoja alueellisia markkinaosuuksia, sille ei kuitenkaan selvitysten perusteella näyttäisi syntyvän sellaista merkittävää markkinavoimaa, jota se voisi käyttää kuluttajien kannalta vahingollisella tavalla. Mahdollisten uusien kilpailijoiden tulo alalle sekä markkinoilla jo toimivien yritysten mahdollisuus laajentaa toimintaansa tasapainottavat lisäksi KKV:n arvion mukaan keskittymän markkinavoimaa.

Eläinlääkäriklinikoiden ketjuuntuminen on Suomessa suhteellisen tuore ilmiö; Animagin ja Univetin lisäksi alalla toimii Tuhatjalka-ketju, jolla on seitsemän toimipistettä. Eläinlääkäripalveluja tarjotaan Suomessa yhteensä yli 200 toimipisteessä, joista suurin osa on itsenäisiä 1–2 eläinlääkärin klinikoita.

Erittäin hajaantuneiden eläinlääkärimarkkinoiden keskittymistä ei voida sellaisenaan pitää kuluttajien kannalta vahingollisena kehityksenä. Ketjuuntuminen ja keskittyminen voivat saada aikaan myös kuluttajia hyödyttäviä tehokkuusetuja esimerkiksi korkealaatuisempien ja monipuolisempien palvelujen muodossa.

KKV:n an­ta­maan pää­tök­seen si­säl­tyy lu­kui­sia os­a­puol­ten lii­ke­sa­lai­suuk­sia ja pää­tös voi­daan jul­kais­ta vas­ta sen jäl­keen, kun lii­ke­sa­lai­suu­det on pois­tet­tu. Jul­ki­nen ver­sio pää­tök­ses­tä jul­kais­taan vi­ras­ton verk­ko­si­vuil­la he­ti kun se on val­mis­tu­nut.

Lisätietoa:
Tutkimuspäällikkö Maarit Taurula, p. 029 505 3381
Tutkija Laura Kauppila, p. 029 505 3335
Sähköpostiosoitteet muotoa etunimi.sukunimi@kkv.fi


Asiasanat: Yrityskauppavalvonta
Päivitetty 21.4.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 21.4.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV