Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2015/5.5.2015-kkvn-hanke-sai-tunnustuksen/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

KKV:n hanke viranomaiskäytäntöjen yhtenäistämiseksi sai merkittävän kansainvälisen tunnustuksen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
5.5.2015

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) hanke viranomaiskäytäntöjen yhtenäistämiseksi on saanut kunniamaininnan Maailmanpankin ja kilpailualan kansainvälisen järjestön ICN:n (International Competition Network) järjestämässä kilpailussa. Kilpailun tavoitteena oli nostaa esiin sellaisia vuonna 2014 toteutettuja kilpailun edistämisen hankkeita, joiden avulla on kyetty helpottamaan yrittäjien markkinoille pääsyä, edistämään taloudellista kasvua ja vähentämään eriarvoisuutta. KKV:n hanke sai kiitosta erityisesti projektin järjestelmällisestä läpiviennistä, käytännön ongelmien analysoinnista ja korjaavien suositusten tekemisestä. Tunnustus julkistettiin vappuna Sydneyssä. Kilpailuun osallistui 31 hanketta eri maista.

KKV:n hankkeessa ja siihen liittyneessä selvitysraportissa nostettiin esiin epäyhtenäisiä tulkintakäytäntöjä erityisesti rakentamisessa ja kaavoituksessa, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä ravintola- ja taksialoilla. Vastaavia ongelmia todettiin olevan myös päivittäistavarakaupassa ja energia-alalla. Selvitys keskittyi aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten toimintaan, mutta se sisälsi esimerkkejä myös kunnallisen rakennusvalvonnan ja Valviran käytännöistä.

Hankkeessa haastatellut yritykset pitivät erityisen sietämättömänä sitä, että viranomaiset valittavat toisen viranomaisen päätöksistä, vaikka yksikään muu taho, kuten kilpailijat tai kuluttajat, eivät olisi valittaneet päätöksestä. Epävarmuus säännösten tulkinnasta ei kannusta yrityksiä investointeihin, yrittämiseen eikä uuden luomiseen. Valitusprosessit ovat lisäksi pitkiä, viivästyttävät investointeja ja saattavat johtaa jopa hankkeiden peruuntumisiin.

KKV:n raportti aiheesta julkaistiin huhtikuussa 2014. Eri ministeriöt ja viranomaiset ovat sen jälkeen käynnistäneet useita omia hankkeitaan viranomaiskäytäntöjen yhtenäistämiseksi.

Hankkeessa esiin nostetut epäkohdat

Keskeisin hankkeessa esiin nostettu epäkohta liittyi siihen, millaisin keinoin yritys voi menestyä markkinoilla. Lähtökohtaisesti menestyjiä tulisi olla niiden, joiden tuotteet tai palvelut ovat hintansa, laatunsa ja saatavuutensa puolesta sellaisia, joita asiakkaat ja kuluttajat haluavat ostaa. Runsas ja monimutkainen sääntely ja sen epäyhtenäinen soveltaminen voivat kuitenkin johtaa siihen, että markkinoilla menestyvätkin ne yritykset, joilla on parhaat edellytykset hallita säännösten vaihteleva tulkinta ja yhteistyö viranomaisten kanssa.

Toinen keskeinen epäkohta liittyi investointipäätöksiin, joita tehtäessä on oleellista kyetä ainakin kohtuullisella tarkkuudella arvioimaan tulevat tuotto-odotukset. Mahdollisuus ennakoida tulevia tuloja ja menoja voi vaikeutua olennaisesti epäyhtenäisistä viranomaiskäytännöistä johtuen.

Kolmas ongelma liittyi yritysten tavoitteeseen karsia kustannuksia monistamalla liiketoimintamalliaan maan eri osissa. Epäyhtenäiset soveltamiskäytännöt voivat johtaa perusteettomaan kustannusten lisäykseen, jos malli hyväksytään joillain paikkakunnilla, mutta toisilla ei. Kustannusten lisäyksen maksavat kuluttajat.

Lue KKV:n tiedote 25.4.2014 ja Viranomaiskäytännön yhtenäisyys ja kilpailun edistäminen -selvitys (pdf, 67 sivua)

Lisätietoja:
Kilpailuasiainneuvos Kalle Määttä p. 029 505 3359 
Erikoistutkija Teemu Karttunen p. 029 505 3315
Sähköpostiosoitteet muotoa etunimi.sukunimi@kkv.fi


Päivitetty 5.5.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 5.5.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV