Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2016
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2016/14.10.2016-pohjoismaiden-kuluttaja-asiamiehilta-kannanotto-kuluttajan-yksityisyydensuojaan/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2016

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Pohjoismaiden kuluttaja-asiamiehiltä kannanotto kuluttajan yksityisyydensuojaan

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
14.10.2016

Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan kuluttaja-asiamiehet haluavat turvata kuluttajan oikeuksia myös digitaloudessa. Kuluttajille on epäselvää, miten heidän tietojaan kerätään, käsitellään ja käytetään.

Kuluttaja-asiamiehet tapasivat kansainvälisen markkinointia valvovan järjestön (ICPEN) kokouksen yhteydessä Saksassa syyskuun lopulla. Pohjoismaiden kuluttaja-asiamiesten tapaamisessa pohdittiin tietosuojan ja kuluttajansuojan liittymäkohtia.

Tietoon pohjautuvia liiketoimintamalleja ja bisnesideoita kehitetään jatkuvasti, ja yrityksillä on hallussaan yhä enemmän tietoa kuluttajista. Kuluttaja-asiamiesten näkemys on, että kaikenlainen tietojenkeruu kuluttajista ja tämän tiedon käyttö markkinointitarkoituksiin on yhä monimutkaisempaa ja läpinäkymätöntä.

”Kuluttajista eri paikoissa kerättävä tieto ei ole vain yksityisyydensuojakysymys vaan yhä tärkeämpi kuluttajansuojakysymys”, toteaa kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen.

Tieto on rahaa – harkitse miten sitä käytät

Tänä päivänä kuluttajan täytyy usein antaa itsestään monenlaisia tietoja ennen kuin hän voi käyttää esimerkiksi älypuhelimia, maksupalveluita, liikennepalveluita tai sosiaalista mediaa.

”Kuluttajat saavat tietojensa pohjalta juuri heille räätälöityjä mainoksia ja tarjouksia, mikä voi parhaimmillaan olla kuluttajalle hyvä asia, mutta nostaa toisaalta esiin joukon kysymyksiä kohtuuttomien sopimusehtojen näkökulmasta - miten kuluttajan antamia tietoja käytetään tai miten palvelun käyttöehtoja muutetaan”, jatkaa Päivi Hentunen.

Pohjoismaiden kuluttaja-asiamiehet näkevätkin, että nopeasti kehittyvässä digitaloudessa tietosuoja- ja kuluttajansuojaviranomaisten tulisi tehdä tiiviimpää valvontayhteistyötä. Kun kuluttajat antavat tietoja itsestään vastineeksi saamistaan sovelluksista ja palveluista, tulee näistä tiedoista tiettyyn pisteeseen asti rahan korvaavaa kauppatavaraa. Tämä vaikeuttaa eri palvelujen vertailua ja sen arvioimista, saako kuluttaja tietojensa vastineeksi samanarvoisen hyödyn. Omia tietoja tulisikin kohdella kuin rahaa – miettiä tarkoin keille niitä luovuttaa ja minkä verran.

Kuluttaja-asiamiehet sopivat jatkavansa tietosuoja- ja kuluttajansuojakysymysten käsittelyä vuoden 2017 pohjoismaisissa kuluttaja-asiamiesten tapaamisissa.


Päivitetty 14.10.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 14.10.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV