Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/23.11.2018-kysy-taksikyydin-hinta-ennen-matkan-alkua-ja-pyyda-kuitti-matkasta/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kysy taksikyydin hinta ennen matkan alkua ja pyydä kuitti matkasta

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
23.11.2018

Taksinkäyttö vilkastuu perinteisesti pikkujouluaikaan. Jotta taksimatka sujuisi mahdollisimman hyvin, muista kysyä hinta ennen taksiin astumista, pyydä aina kuitti matkasta ja saatavuuden varmistamiseksi tilaa taksi ennakkoon, muistuttavat Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ja Trafi.

Taksien hinnoittelu vapautui liikennepalvelulain voimaantulon myötä heinäkuussa. Taksia harvemmin käyttävän kannattaakin kerrata perusfaktat taksiliikenteen muuttumisesta. Kolme perusasiaa – hinnan kysyminen, kuitin pyytäminen ja ennakointi – helpottavat taksinkäyttöä niin arkena kuin juhlissakin.

Hinta

Taksimatkan hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavan ja haluttujen lisäpalveluiden mukaan. Olennaista on, että asiakas tietää taksiin astuessaan, mitä kyyti tulee maksamaan tai millä perusteella hinta määräytyy. Jos matkan hinta ylittää 100 euroa, niin kuljettajan pitää sopia selkeästi hinnasta etukäteen asiakkaan kanssa.

Kuitti

Taksimatka saattaa joskus poiketa siitä, mitä on alun perin sovittu. Virhetilanteissa on tärkeää, että kuluttajat käyttävät oikeuksiaan. Kuljettajalta kannattaakin aina pyytää kuitti, koska se helpottaa ongelmien selvittämistä.

Ennakointi

Taksien päivystysvelvollisuus poistui lakiuudistuksen myötä, minkä takia taksi kannattaa tilata ennakkoon saatavuuden varmistamiseksi erityisesti yöaikaan tai kaupunkien ulkopuolella.

”Jos taksin tilaa sovelluksella, niin nämä kaikki asiat niputtuvatkin kätevästi yhteen: hinta näkyy suoraan tilattaessa, sovellus yleensä kertoo, koska taksi on tulossa ja kuitti jää sähköisenä talteen”, muistuttaa Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.

Taksinkäytön muutoksiin voi tutustua myös KKV:n ja Trafin animaatioissa, joissa käsitellään taksimuutosta yleensä, taksimatkan hinnan määräytymistä, taksin käyttöä liikunta- ja toimintarajoitteisten näkökulmasta sekä sitä, mitä tehdä, jos kaikki taksimatkassa ei menekään toivotusti.

”Taksipalvelut ovat nyt kuin mikä tahansa muu palvelu, joita ei hankita ilman, että sen hinta tiedetään etukäteen. Kuluttajalla on oikeus saada taksilta tai välityskeskukselta tieto matkan hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista jo ennen matkan vahvistamista tai sen alkamista”, painottaa KKV:n lakimies Jukka Kaakkola.

Lisätietoja:

www.trafi.fi/taksimatkustajalle
www.kkv.fi/taksimatkat


Päivitetty 23.11.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 23.11.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV