Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/3.9.2018-kirsi-leivo-aloitti-kkvn-paajohtajana/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kirsi Leivo aloitti KKV:n pääjohtajana

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
3.9.2018

Oikeustieteen kandidaatti, LL.M. Kirsi Leivo aloittaa tänään Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) pääjohtajana. Kirsi Leivo seuraa KKV:n pääjohtajan tehtävässä eläkkeelle jäänyttä Juhani Jokista. Pääjohtajakausi kestää viisi vuotta.

KKV ajaa kuluttajien ja kansantalouden etua. Virasto huolehtii markkinoiden toimivuudesta valvomalla kilpailusääntöjen ja kuluttajansuojaa koskevan lainsäädännön noudattamista. KKV tekee myös esityksiä kilpailua rajoittavien säännösten purkamiseksi, julkisten hankintojen avoimuuden edistämiseksi ja kuluttajansuojan kehittämiseksi.

”Ohjaamme rajalliset resurssimme sinne, missä veronmaksajat saavat niistä eniten hyötyä. Puutumme tiukasti kartelleihin ja muuhun laittomaan toimintaan jatkossakin. Kilpailu- ja kuluttajavalvonnan sanktioita on terävöitettävä, jotta niillä on laitonta toimintaa ennaltaehkäisevä vaikutus. Markkinoiden avaaminen ja kilpailuttaminen on suunniteltava huolella vaikutusarviointiin pohjautuen, jotta kuluttajat hyötyvät yritysten välisestä kilpailusta. Markkinatalouden hieno moottori, yritysten sisäsyntyinen pyrkimys tuottaa voittoa, on valjastettava kuluttajien ja kansantalouden hyödyksi. Asia on ajankohtainen esimerkiksi soteen, taksien Kela-kyyteihin ja sähköiseen tunnistamiseen liittyvässä keskustelussa”, sanoo KKV:n pääjohtaja Kirsi Leivo.

Leivo nostaa esiin yhtenä huolenaan kuluttajien ylivelkaantumisen. Luottojen tarjontaa koskeva nykyinen sääntely ei riitä suitsimaan erityisesti pikaluottojen kuluttajille aiheuttamia ongelmia. Kuluttajien kasvava velkaantuminen on haitallista myös kansantaloudelle. Ongelmapelaaminen on yksi monista ylivelkaantumiseen vaikuttavista tekijöistä. Leivon mukaan rahapelimonopolin oikeutusta, rahapelien markkinointia ja automaattien sijoittamista olisikin arvioitava uudelleen.

Leivo pitää tärkeänä, että KKV:n tekemän työn vaikuttavuus ja tunnettuus lisääntyy. Tämä edellyttää entistä tiiviimpää yhteistyötä ja vuoropuhelua sidosryhmien kanssa. Myös henkilöstö on avainasemassa.

”KKV:n tehtävät ovat monimutkaisia ja edellyttävät korkeaa ammattitaitoa. Se, että pystymme tekemään työmme tehokkaasti ja palvelemaan yhteiskuntaa ja veronmaksajia mahdollisimman hyvin, on kiinni henkilöstömme osaamisesta, kokemuksesta ja hyvinvoinnista.”

KKV:n henkilöstön määrä kasvaa vuoden 2019 alusta lähtien, kun kuluttajien ja yritysten välisiä kiistoja sovitteleva kuluttajaneuvonta siirtyy maistraateista virastoon. Leivo näkee kuluttajaneuvonnan täydentävän hyvin KKV:lla jo olevaa kuluttaja-asiamiehen valvontatehtävää. Virasto pystyy jatkossa auttamaan kuluttajia entistä monipuolisemmin tarjoamalla heille sekä henkilökohtaista neuvontaa että ajamalla laajempien kuluttajajoukkojen asiaa. 

Kirsi Leivo, s. 1968
Valmistui oikeustieteen kandidaatiksi vuonna 1992 Helsingin yliopistosta.
Suoritti vuonna 1994 LL.M. -tutkinnon College of Europe:ssa ja vuonna 2011 eMBA -ohjelman.
Aloitti Kilpailuvirastossa johtajana vuonna 2001. Työskenteli sitä ennen asianajotoimistossa ja Euroopan komission oikeudellisella osastolla kilpailuasioiden parissa.

Lisätietoja: pääjohtaja Kirsi Leivo, p. 029 505 3351

Valokuvia median käyttöön


Päivitetty 3.9.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 3.9.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV