10.8.2018
Virastossa tehdään paljon tinkimätöntä työtä julkisuudelta näkymättömissä, neuvotteluin, ohjeistuksin ja tapaamisissa. Moni ongelma ratkaistaan, ennen kuin ne leviävät laajemmalle koskemaan isoja kuluttajajoukkoja, kirjoittaa kuluttaja-asiamies Antti Neimala viimeisessä pääkirjoituksessaan ennen siirtymistään työ- ja elinkeinoministeriöön.
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 4/2018 on lisäksi juttuja mm. seuraavista aiheista:
- Sopimatonta menettelyä Instagram-markkinoinnissa. Laatukirurgia Finland Oy on saanut kuluttaja-asiamieheltä huomautuksen markkinoinnista Instagramissa, jossa Laatukirurgia-tavaramerkin Silikonirinnat-käyttäjätili oli tykännyt alaikäisten kuvista ja alkanut seurata alaikäisten Instagram-tilejä. Tilillä julkaistiin mainoksia ja kuvia plastiikkakirurgisista toimenpiteistä. Plastiikkkakirurgisten toimenpiteiden markkinointi alaikäisille on kuluttajansuojalain vastaista.
- Tilausansojen ja pikavippien kimppuun 2010-luvulla. Kuluttaja-asiamies Antti Neimala tapasi vuosina 2011-2017 kuluttaja-asiamiehenä toimineen Päivi Hentusen osana kuluvaa kuluttajansuojalain ja kuluttaja-asiamiesinstituution 40-vuotisjuhlavuotta. 2010-luvulla kuluttaja-asiamies puuttui laajasti tilausansoihin, digitalisoi kuluttajayhteydenottojen käsittelyä ja osallistui tiiviisti vuonna 2013 toteutuneeseen Kilpailuviraston ja Kuluttajaviraston fuusioon.
- Elisa muutti virheellistä markkinointiaan. Elisa Oyj markkinoi kuluttajille puhelinliittymiä ja mobiililaajakaistaliittymiä 5G-liittyminä. 5G-verkko ei ole vielä yleisesti käytössä eikä 5G-päätelaitteita ole vielä Suomessa kuluttajien saatavilla. Tosiasiassa liittymät toimivat 4G-liittyminä. Kuluttaja-asiamies vaati, että Elisa muuttaa 5G-liittymien markkinointiaan eikä anna kuluttajille totuudenvastaisia tietoja tuotteista. Elisa on sitoutunut toteuttamaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämät muutokset markkinointiinsa.
- XXL:lle kielto markkinaoikeudelta. Markkinaoikeus on kesäkuussa 2018 kieltänyt urheiluvälineliike XXL Sports & Outdoor Oy:tä johtamasta kuluttajia harhaan esittämällä markkinoinnissaan toteennäyttämättömiä väitteitä tuotteidensa hintojen edullisimmuudesta. XXL:lle nyt määrätty kielto kuuluu asiakokonaisuuteen, jossa markkinaoikeus on jo vuonna 2015 kieltänyt XXL:ää antamasta harhaanjohtavaa vaikutelmaa hintojensa edullisuudesta ja tarjoustensa kestosta.
- Lainsäädäntö uudistuu kuluttajaluotoissa. Kuluttajaluottojen korkokaton laajentamista koskeva luonnos hallituksen esitykseksi on ollut lausuntokierroksella kesän 2018 aikana. Ehdotuksen mukaan korkokatto laajennettaisiin koskemaan myös vähintään 2000 euron suuruisia luottoja. Muutokset koskevat paitsi pikaluottoyrityksiä, myös muita toimijoita kuten pankkeja.
- Puhelinasioinnin hintaa koskevaa lainsäädäntöä uudistettava. Kuluttaja-asiamies on tehnyt oikeusministeriölle aloitteen perushintaista asiakaspalvelunumeroa koskevan sääntelyn tarkistamiseksi. Monet yritykset käyttävät asiakaspalvelunumeronaan yritysnumeroita, joihin soittaminen on kuluttajille normaaleja puheluja kalliimpaa. Lain mukaan yritysten on kuitenkin tarjottava asiakaspalvelua niin sanotusta perushintaisesta numerosta silloin, kun kuluttajan yhteydenotto koskee aiemmin tehtyä kauppaa tai sopimusta. Kuluttaja-asiamies katsoo, että nykyinen lainsäädäntö ei turvaa kuluttajan asemaa EU:n direktiivissä edellytetyllä tavalla.
Aiemmat kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeet löytyvät arkistosta.
Seuraava kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 5/2018 julkaistaan loppusyksystä.