Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/12.9.2019-verkko-ostoksilla-vaaditaan-jatkossa-vahvaa-tunnistautumista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Verkko-ostoksilla vaaditaan jatkossa vahvaa tunnistautumista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
12.9.2019

Verkkokauppojen ja mobiilisovellusten on jatkossa tarkistettava entistä tarkemmin maksajan henkilöllisyys, kun toinen maksupalveludirektiivi (PSD2) tulee kokonaisuudessaan voimaan 14.9.2019. Maksamisen markkinoille on tulossa uusia toimijoita. Myös huijarit saattavat aktivoitua.

Syyskuun puolivälistä alkaen asiakkaan vahva sähköinen tunnistaminen on pakollista sähköisissä maksutapahtumissa, kuten verkkomaksamisessa. Pelkät maksukortin tiedot eivät jatkossa pääsääntöisesti riitä verkko-ostosten maksamiseen, vaan kuluttajalta edellytetään lisäksi tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksilla, kertakäyttöisellä tekstiviestisalasanalla tai sormenjäljellä. Kivijalkakaupassa riittää edelleen maksukortti ja tunnusluku.

Pankkien paperisten tunnuslukulistojen käyttö maksamiseen ja tilinkäyttöön edellyttää jatkossa lisävarmennetta, kuten tekstiviestivahvistusta.

Direktiivi mahdollistaa asiakkaan vahvaan tunnistamiseen tiettyjä poikkeuksia. Tunnistaminen ei ole pakollista esimerkiksi alle 30 euron verkkomaksuissa tai alle 50 euron lähimaksuissa. Muitakin poikkeuksia on, mutta tilinpitäjäpankit voivat halutessaan edellyttää vahvaa tunnistamista myös poikkeusten piiriin kuuluvissa tilanteissa.

Uusia tili- ja maksupalveluita

Maksamisen markkinoille on myös tulossa uusia toimijoita.

Maksutoimeksiantopalvelun tarjoajat mahdollistavat tilisiirron tekemisen pankkitililtä myös muuten kuin kuluttajan oman pankin välittämänä. Käytännössä kuluttaja voi antaa luvan veloittaa ostokset suoraan omalta pankkitililtään ilman maksukortin tai verkkopankin käyttöä.

Tilitietopalveluntarjoajat kokoavat kuluttajan suostumuksella tietoa kuluttajan nimetyiltä maksutileiltä. Tietojen perusteella kuluttajalle voidaan tarjota erilaisia lisäpalveluita, kuten taloudenhallintaa helpottavia sovelluksia. Tilitietopalveluntarjoaja saa käyttää, hankkia tai säilyttää kuluttajan maksutilitietoja ainoastaan kuluttajan nimenomaisesti pyytämässä tarkoituksessa.

Maksutoimeksiantopalveluiden tarjoaminen vaatii toimiluvan, ja tilitietopalvelujen tarjoajien pitää rekisteröityä pankkiviranomaisille. Toimiluvat ja rekisteröinnit myöntää Suomessa Finanssivalvonta. Kuluttaja-asiamies valvoo uusia toimijoita silloin, kun maksupalvelun käyttäjä on kuluttaja.

Miten kuluttaja voi erottaa luotettavat palveluntarjoajat huijareista?

Pankkitunnuksia ei koskaan saa luovuttaa muille kuin omalle pankille. Kuluttaja saa kuitenkin maksaa verkossa luvansaaneen maksutoimeksiantopalvelun välityksellä omilla pankkitunnuksillaan.

Käytännössä kuluttajan kannattaa aina ennen maksu- tai tilitietopalvelun käyttöönottoa selvittää palveluntarjoajan perustiedot, kuten yrityksen nimi ja yhteystiedot, sekä tarkistaa yrityksen verkko-osoite. Luotettava palveluntarjoaja kertoo verkkosivuillaan itsestään, toiminnastaan, yhteystiedoistaan ja valvovasta viranomaisesta avoimesti. Huijari voi kuitenkin naamioida verkkosivustonsa luotettavan näköiseksi.

Luvansaaneet ja rekisteröityneet toimijat voi tarkistaa Finanssivalvonnan ja Euroopan pankkiviranomaisen rekistereistä.

Finanssivalvonnan rekisteri
Euroopan pankkiviranomaisen rekisteri

Ongelmatilanteissa kannattaa kääntyä pankin puoleen

Vahvan tunnistamisen käyttöönotossa voi alkuun olla ongelmia ja viivästyksiä. Jos pankki ei ole edellyttänyt sähköistä maksutapaa käytettäessä maksajan vahvaa tunnistamista, mahdollisessa väärinkäytöstilanteessa voi vaatia hyvitystä pankilta.

Pankkien tulee kuluttajaviestinnässään antaa oikea kuva pankin vastuista.
Jos on käyttänyt toimiluvallista maksutoimeksiantopalvelua tai tilitietopalvelua ja maksamisessa ilmenee ongelma, voi reklamoida pankille.

Pankkitietojen kalastelu verkossa on lisääntynyt, ja kuluttaja saatetaan harhauttaa antamaan pankkitunnuksensa huijarille, joka vaikuttaa päällisin puolin luotettavalta maksutoimeksianto- tai tilitietopalvelun tarjoajalta. Jos huomaa tulleensa huijatuksi, on syytä ottaa välittömästi yhteyttä pankkiin, ja pyytää pankkitunnusten sulkemista.

Finanssialan sivuilla: Mitä kuluttajan tulee tietää toisesta maksupalveludirektiviistä (PSD2)?

Finanssivalvonnan tiedote 5.9.: Finanssivalvonta sallii tilapäisiä helpotuksia vahvan tunnistamisen toteuttamiseen verkkokaupan korttimaksamisessa


Päivitetty 12.9.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 12.9.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV