15.3.2019
Eurolla Oy, joka on myynyt huonekaluja Suomen Sänkytukku -myymälöissä, on asetettu konkurssiin 12.3.2019. Jos kuluttaja on maksanut yritykseltä tilaamansa tuotteen ennakkoon eikä tuotetta ole vielä toimitettu, mahdollisuudet saada rahat takaisin riippuvat maksutavasta.
Jos tilaus on maksettu luottokortilla, maksun palauttamista voi hakea luottokorttiyhtiöltä tai muulta tuotteen hankinnan rahoittaneelta luotonantajalta. Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksetuista ostoksista voi vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muuten sitoutunut siihen.
Jos kuluttaja on maksanut tilauksensa verkkopankissa tai muulla tavalla ennakkoon, hän voi valvoa saataviaan konkurssissa. Kuluttajan on syytä seurata konkurssipesän tiedotusta ja ottaa tarvittaessa yhteyttä konkurssipesän pesänhoitajaan, asianajaja Mikko Tölöön.
Jos Suomen Sänkytukulta hankituissa tuotteissa ilmenee virheitä, kuluttaja voi reklamoida niistä valmistajalle, maahantuojalle tai muulle aikaisempaa myyntiporrasta edustavalle yritykselle. Niiden on hyvitettävä virheet takuuehtojen tai jos takuuaika on umpeutunut tai takuuta ei ole annettu, lakisääteisen virhevastuun mukaisesti, vaikka tuotteen takuuaika olisi umpeutunut. Jos tuote on maksettu luottokortilla tai muulla tuotteen hankinnan rahoittamiseksi myönnetyllä luotolla, kuluttaja voi reklamoida luotonantajalle.
Lisätietoja voi tarvittaessa kysyä kuluttajaneuvonnasta.
Lue lisää kuluttajansuojasta konkurssitilanteissa