Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/15.8.2019-harmaa-talous-ja-hankinnat--raportti-korruption-torjuminen-edellyttaa-hyvaa-hankintaosaamista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Harmaa talous ja hankinnat -raportti: Korruption torjuminen edellyttää hyvää hankintaosaamista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
15.8.2019

Julkisiin hankintoihin liittyy valitettavan usein erilaisia harmaan talouden ilmiöitä, kuten korruptiota ja kartelleja. Tänään julkaistava Harmaa talous ja hankinnat -raportti kokoaa keinoja, joilla näitä väärinkäytöksiä voidaan ehkäistä. Oikeusministeriön koordinoima raportti on osa vuosille 2016–2020 laadittua harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimenpideohjelmaa.

Julkisiin hankintoihin liittyvien harmaan talouden ilmiöiden ehkäiseminen on tärkeää jo pelkästään hankintojen suuren volyymin vuoksi. Suomessa hankitaan julkisin varoin tavaroita ja palveluita noin 30-35 miljardilla eurolla vuosittain. Hankintojen osuus bruttokansantuotteesta on siten noin viidennes.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on ollut mukana laatimassa raporttia siitä, miten harmaata taloutta julkisissa hankinnoissa voidaan torjua. Yksi tehokkaimmista keinoista on työryhmän arvion mukaan vahvistaa hankintoja tekevien organisaatioiden ja sisäisen tarkastuksen työntekijöiden osaamista kouluttamalla heitä harmaan talouden ilmiöiden riskeistä. Hankintojen ammattimaisuuden kehittäminen vähentäisi myös tietoisten väärinkäytösten mahdollisuuksia. Lisäksi hankintayksiköillä olisi oltava hankintoja koskevat eettiset toimintaohjeet.

Harmaata taloutta voidaan ehkäistä myös lisäämällä julkisten varojen käytön läpinäkyvyyttä ja seurantaa. Työryhmä ehdottaa, että kaikille kunnille säädettäisiin lailla velvollisuus järjestää sisäinen tarkastus osana sisäistä valvontaa. Tällä hetkellä vain osa Suomen kunnista hyödyntää sisäistä tarkastusta.

Työryhmä suosittelee julkisille hankintayksiköille myös sopimusrekisterin käyttöönottoa. Lisäksi hankintayksiköillä ja julkisia varoja käyttävillä organisaatioilla olisi oltava kanavat, joiden kautta harmaasta taloudesta sekä epäeettisistä ja lainvastaisista käytännöistä ja tapahtumista on mahdollista ilmoittaa anonyymisti. 

Korruption riskiä voivat lisätä myös julkisen sektorin päättäjien ja luottamushenkilöiden sekä palveluita ja tuotteita tarjoavien yritysten väliset sidonnaisuudet sekä hankintapäätöksiä tekevien virkamiesten kaksoisroolit. Jos kunnan päättävässä asemassa oleva virkamies on vastuuhenkilönä kunnan tytäryhteisössä, tilanne saattaa johtaa siihen, että valtion tai kunnan virkamies valvoo itse itseään ja eturistiriitatilanteissa asian käsittelyn puolueettomuus vaarantuu. Työryhmä suositteleekin kuntia varmistamaan, ettei kaksoisrooleja synny.

Raportissa nostetaan esiin myös se, että julkishallinnon yhtiömuotoisessa toiminnassa tapahtuvan julkisten varojen käytön avoimuus, valvonta ja sääntely eivät ole nykyisellään kaikilta osin riittäviä. Julkisen rahankäytön mahdollisten väärinkäytösten ennaltaehkäisemiseksi julkisen toiminnan yhtiöittämiseen liittyvästä toiminnasta pitäisikin tehdä erillinen selvitys.  

Työryhmä ehdottaa myös parannuksia julkisia hankintoja ja tarjoajia koskevien tietojen saatavuuteen. Väärinkäytösepäilyjen selvittämiseksi on tärkeää, että data on tehokkaasti ja kattavasti viranomaisten saatavilla. Raportissa esitetään lisäksi ehdotuksia tarjoajien poissuljentaperusteiden selvittämisestä aiheutuvan hallinnollisen taakan pienentämiseksi.

Harmaa talous ja hankinnat -raportti

Lisää aiheesta:

  • Tuoreet raportit kartoittavat keinoja korruption torjumiseksi. Oikeusministeriön tiedote 15.8.2019
  • Miten ehkäistä kartelleja julkisissa hankinnoissa? – Muistilista hankintayksiköille. Ajankohtaista kilpailusta -blogi 15.5.2018
  • Vuosittain jaettava 30 miljardin veropotti on houkutteleva kohde kartelleille – KKV kiertää valistamassa hankintayksiköitä. Ajankohtaista kilpailusta -blogi 13.12.2017

Lisätietoja:

Kartellivalvonnan päällikkö Antti Norkela, p. 029 505 3345,
etunimi.sukunimi@kkv.fi


Asiasanat: Julkisten hankintojen valvonta, Kilpailun edistäminen, Kilpailuvalvonta
Päivitetty 15.8.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 15.8.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV