Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/18.4.2019-markkinaoikeus-kielsi-harhaanjohtavat-vaitteet-alennetuista-hinnoista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Markkinaoikeus kielsi harhaanjohtavat väitteet alennetuista hinnoista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
18.4.2019

Markkinaoikeus on kuluttaja-asiamiehen hakemuksesta kieltänyt urheiluvälineliike SGN Sportia Oy:tä käyttämästä harhaanjohtavia ilmaisuja markkinoinnissaan. Sportiaa kiellettiin vertaamasta myyntihintaa niin sanottuun ohjevähittäishintaan tai suositushintaan, jos tämä hinta ei vastaa yleistä markkinahintaa. Yhtiötä kiellettiin myös vertaamasta myyntihintaa omaan aikaisempaan myyntihintaansa tai kilpailijoiden hintoihin, jos yhtiö tai kilpailijat eivät ole koskaan perineet kyseistä hintaa. Sen sijaan L-Fashion Group Oy:n eli TopSportin markkinoinnissaan käyttämät vertailuhinnat eivät markkinaoikeuden mukaan johtaneet harhaan.

Kuluttaja-asiamies vei Sportian markkinaoikeuteen syyskuussa 2017 alennetuista hinnoista annettujen harhaanjohtavien tietojen vuoksi. Sportia oli yhtäjaksoisesti elokuusta 2016 maaliskuuhun 2017 ilmoittanut verkkosivuillaan tuotteiden hinnat alennetuksi prosenttialennuksena tai käyttämällä vertailuhintaa ja muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja, kuten ”Alennus -20%” tai ”Säästä 40.00€”. Alennukset eivät kuitenkaan olleet todellisia, koska Sportia tai sen kilpailijat eivät olleet koskaan perineet tuotteista sitä hintaa, josta alennus oli laskettu.

Markkinaoikeus katsoi, että Sportian markkinoinnissa antamat harhaanjohtavat tiedot olivat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen, jota hän ei olisi ilman näitä tietoja tehnyt. Markkinaoikeus määräsi yhtiölle kiellon, jota tehostettiin 40 000 euron uhkasakolla.

”Tekaistut alennukset hämärtävät kuluttajien käsitystä normaalista hintatasosta ja tarjolla olevan edun todellisesta määrästä. Tällainen valitettava kuluttajien harhaanjohtaminen tulisi saada loppumaan”, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Kuluttajien kannalta on hyvä, että hintakilpailu toimii ja tuotteita tarjotaan välillä myös tavanomaista edullisemmalla hinnalla. Paikkansapitämättömät vertailuhinnat, alennusprosentit ja väitteet alennuksista tai säästöistä ovat kuitenkin kuluttajien harhaanjohtamista.

TopSportin mainosten hintaetu oli todellinen

Markkinaoikeus antoi Sportiaa koskevan päätöksen kanssa samaan aikaan myös TopSportin markkinointia koskevan ratkaisun. TopSport ilmoitti mainoksissaan juoksukenkien myyntihinnan yhteydessä yliviivatun vertailuhinnan yhtäjaksoisesti yli 9 kuukauden ajan. Mainoksissa ei kuitenkaan käytetty alennuksiin viittaavia ilmaisuja, kuten ”Alennus X%” tai ”Säästä X€”.

Kuluttaja-asiamies haki markkinaoikeudelta ratkaisua siihen, kuinka kauan yritys voi verrata omaa myyntihintaansa tuotteesta aikaisemmin perittyyn myyntihintaan. Taustalla on kysymys siitä, muuttuuko aikaisemmin peritty myyntihinta jossakin vaiheessa vertailukelvottomaksi, koska se ei enää ajan kulumisen vuoksi anna todellista kuvaa alennuksesta.

Markkinaoikeus katsoi vastoin kuluttaja-asiamiehen hakemusta, että TopSportin viittaukset aikaisempaan myyntihintaan eivät vihjanneet harhaanjohtavasti, että alennettu hinta olisi erityisen edullinen. TopSport oli perinyt alkuperäistä hintaa ennen tuotteen hinnan alentamista. Markkinaoikeuden mukaan se, että markkinointi oli jatkunut yli 9 kuukauden ajan, ei myöskään ollut harhaanjohtavaa, koska kyse oli kausituotteen pääasiallisen myyntikauden jälkeisestä ajasta.


Markkinaoikeuden ratkaisut
MAO:159/19 (Kuluttaja-asiamies > SGN Sportia Oy)
MAO:160/19 (Kuluttaja-asiamies > L-Fashion Group Oy)


Päivitetty 18.4.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.4.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV