Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/30.10.2019-autojen-hinta-arviosivustolle-houkuteltu-voi-saada-yllatyslaskun/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Autojen hinta-arviosivustolle houkuteltu voi saada yllätyslaskun

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
30.10.2019

Monet kuluttajat ovat tilanneet verkossa hinta-arvion autosta siinä käsityksessä, että palvelu on ilmainen. Palvelun käytöstä on kuitenkin seurannut lasku. Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että hinta-arvioita tarjoavien palveluiden kanssa on syytä olla tarkkana, sillä ne tuottavat jatkuvasti kuluttajille ikäviä yllätyksiä.

Kuluttaja-asiamiehelle, kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen tulleissa ilmoituksissa kuluttajat kertovat tyypillisesti törmänneensä sosiaalisessa mediassa mainokseen, jossa on houkuteltu antamaan muun muassa auton rekisterinumero ja sähköpostiosoite. Mainoksia on esiintynyt myös pelisivustoilla. Kuluttajat ovat luulleet tilanneensa ilmaisen hinta-arvion autostaan, mutta sähköpostiin on tullut myös lasku. Useassa tapauksessa hinta-arvion tilaaja on alaikäinen ja asiaa selvittämässä on hänen vanhempansa. Osa yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa kuluttaja kertoo, ettei ole edes vieraillut yrityksen sivuilla eikä tehnyt tilausta.

Tänä vuonna ongelmia on aiheuttanut erityisesti hintaapua.fi -sivusto, josta on tullut kuluttajaviranomaisille toista sataa yhteydenottoa. Palvelun taustalla on virolainen yritys Infostar OÜ. Palvelusta veloitetaan 150 euroa, mikä ei kuluttajailmoitusten mukaan ole käynyt ilmi esimerkiksi kesäkuukausina julkaistuissa Facebook-mainoksissa. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan tällä hetkellä yrityksen verkkosivuilla (hintaapua.fi) kerrotaan palvelun hinta.

”Autonarviopalvelut ovat aiheuttaneet harmia ja työllistäneet kuluttajaviranomaisia monissa maissa jo usean vuoden ajan. Uusia toimijoita tulee jatkuvasti, eikä ongelmia ole pystytty vielä kitkemään kokonaan. Kuluttajan kannattaa aina tutkia tilaussivustoa tarkoin, ennen kuin syöttää sille henkilö- tai maksutietojaan, sillä pääsääntöisesti verkossa tarjottavat palvelut ovat maksullisia”, sanoo johtaja Miina Ojajärvi.

Toimintaohjeita kuluttajille

Jos olet tilannut autonarviopalvelun tietämättä sen maksullisuudesta, et ole tehnyt tilausta lainkaan tai sen on tehnyt puolestasi joku muu, esimerkiksi alaikäinen lapsi, tee yritykselle kirjallinen reklamaatio. Sinun ei tarvitse maksaa laskua, mutta reklamaatio tulee tehdä. Reklamaatio kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostitse, jos mahdollista, jotta sinulle jää todiste siitä.

Voit hyödyntää yritykselle reklamoidessasi seuraavia tekstejä ja valita vaihtoehdoista tilanteeseen sopivan vaihtoehdon:

En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. Mainoksessanne tai tilauslomakkeessanne ei kerrottu, että kyseessä on maksullinen palvelu. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.

En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua. Omistan kyseisen ajoneuvon, mutta tilauksen on tehnyt joku muu eikä tilaus näin ollen sido minua. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.

Voit reklamoida edellä kuvatulla tavalla, vaikka arvion tai laskun saamisesta olisi kulunut yli 14 päivää. Yksi reklamaatio yritykselle riittää.

Säilytä saamasi hinta-arvio, laskut, reklamaatiosi sekä siihen tuleva vastaus. Ole välittömästi yhteydessä kuluttajaneuvontaan, jos yritys jatkaa laskutusta, antaa laskun perintätoimiston perittäväksi ja vastaanotat perintätoimistolta erillisen maksuvaatimuksen.

Vuonna 2017 Kuluttaja-asiamies varoitti autonhintaarvio.fi-palvelusta.

 


Asiasanat: Kuluttajaneuvonta
Päivitetty 30.10.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 30.10.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV