Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/30.8.2019-kuluttajaluottojen-hintoihin-tiukempi-saantely--kalliit-luotot-kannattaa-kilpailuttaa/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttajaluottojen hintoihin tiukempi sääntely – kalliit luotot kannattaa kilpailuttaa

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
30.8.2019

Kuluttajaluottojen 20 prosentin korkokatto astuu voimaan 1.9.2019. Luottojen hintaa rajoittavan sääntelyn on tarkoitus ehkäistä velkaongelmia, edistää luottojen hinnoittelun läpinäkyvyyttä ja helpottaa lain noudattamisen valvontaa. Jos on ottanut kalliin luoton, kannattaa yrittää korvata se edullisemmalla, eikä vanhoista kalliista luotoista kannata tehdä uusia nostoja.

Syyskuun alusta kuluttajaluotolle ei saa sopia yli 20 prosentin korkoa. Myös muita luottokustannuksia kuin korkokuluja rajoitetaan. Lisäksi laki määrittelee, kuinka paljon maksuajan pidentämisestä saa periä kuluja.

Jos luotonantaja tai luotonvälittäjä rikkoo korkokattoa tai muiden luottokustannusten enimmäismääriä, ei luotosta tarvitse maksaa korkoa eikä muita luottokustannuksia lainkaan.

Korko- ja luottokustannuskatot koskevat kaikkia 1.9.2019 alkaen sovittuja kuluttajaluottoja lukuun ottamatta liikennevälineiden osamaksukauppaa ja sellaisia asuntoluottoja, joiden vakuutena on asunto tai muuta omaisuutta.

”Olemme kaivanneet toimenpiteitä velkaantumisen ehkäisemiseksi jo pitkään ja siksi uusi, aiempaa selvästi tiukempi ja kattavampi korkokatto on erittäin tervetullut. Uusi korkokattosääntely on kuitenkin vain yksi osa tarpeellisia toimenpiteitä velkaongelmien hillitsemiseksi”, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Kalliista luotosta kannattaa pyrkiä eroon

Ennen 1.9.2019 sovittuja luottoja koskee vanha korkokattosääntely, jonka mukaan alle 2 000 euron luoton todellinen vuosikorko saa ylittää korkolain mukaisen viitekoron enimmillään 50 prosenttiyksiköllä.

Vanhan korkokattosääntelyn aikana on ollut tarjolla kohtuuttoman kalliita yli 2 000 euron limiittiluottoja. Kalliit luottosopimukset on hyvä pyrkiä korvaamaan uuden hintasääntelyn piiriin kuuluvalla edullisemmalla luotolla. Jos kallista luottoa ei saa vaihdettua edullisempaan luottoon, ei vanhasta luotosta kannata tehdä enää uusia nostoja. Kyseiset nostot ovat jatkossakin yhtä kalliita ja pahentavat velkataakkaa.

”Tuhansilla kuluttajilla tulee valitettavasti olemaan vielä pitkään niin sanottuja jatkuvia luottosopimuksia, joissa on kohtuuttomat, jopa huomattavasti yli 100 prosentin vuosittaiset korot. Kuluttajien kannattaisi vaatia näissä tapauksissa korkojen kohtuullistamista”, sanoo Väänänen.

Mistä saa apua talous- ja velkaongelmiin?

Jos et kykene maksamaan luoton lyhennyksiä eräpäivänä, ota yhteyttä velkojaan ja neuvottele uudesta maksuaikataulusta.

Jos sinulta perittävät luottokustannukset ovat huomattavan suuria, etkä saa sovittua luoton takaisinmaksua velkojan kanssa, ole yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonta opastaa sinua asiassa ja sovittelee tarvittaessa riitaa velkojan kanssa. Kohtuuttomia luottokustannuksia on mahdollista kohtuullistaa kuluttajariitalautakunnassa ja tuomioistuimissa.

Jos sinulla on velkaongelmia, ota yhteyttä alueesi oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan. Talous- ja velkaneuvojat auttavat sinua taloudellisen tilanteesi kartoittamisessa ja neuvotteluissa velkojien kanssa.

Tietoa kuluttajaluotoista KKV:n verkkosivuilla

Kuluttaja-asiamiehen linjaus: Kuluttajaluottojen tarjoaminen

Kuluttaja-asiamiehen blogi 3.4.2019: Ratkaiseeko uusi pikaluottojen 20 %:n korkokatto velkaantumisongelmat?


Päivitetty 30.8.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 30.8.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV