Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/6.3.2019-kkv-vapaaehtoisista-sairauskuluvakuutuksista-vaikea-valita-sopivin-vaihtoehto/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

KKV: Vapaaehtoisista sairauskuluvakuutuksista vaikea valita sopivin vaihtoehto

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
6.3.2019

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on selvittänyt aikuisten vapaaehtoisten sairauskuluvakuutusten merkitystä suomalaiselle terveydenhuoltojärjestelmälle. Selvityksen perusteella vakuutusten välillä on suuria eroja ja eri vakuutusten vertailu on kuluttajille hankalaa. Sairauskuluvakuutuksiin liittyy usein myös rajoituksia, jotka voivat kaventaa kuluttajien valinnanvapautta ja jarruttaa kilpailua.

Lähes 1,2 miljoonalla suomalaisella on vapaaehtoinen sairauskuluvakuutus. Vakuutusten yleisyydestä huolimatta ne eivät juuri ole olleet esillä kansalaisten tarvitsemien terveydenhuoltopalvelujen järjestämisestä käydyissä keskusteluissa. KKV on nyt laatinut tilannekatsauksen vapaaehtoisista sairauskuluvakuutuksista ja kartoittanut, millaisia heikkouksia, vahvuuksia ja haasteita vakuutuksiin liittyy.

Vertailun tueksi tarvitaan puolueetonta tietoa

KKV:n selvitys osoittaa, että vakuutusten välillä on isojakin eroja siinä, mitä ne korvaavat ja eivät korvaa. Vakuutusyhtiöillä on lakiin perustuva velvollisuus kertoa vakuutuksista olennaiset tiedot, mutta vakuutusten vertailu näiden tietojen perusteella on hankalaa. Vakuutusehdot on usein kirjoitettu niin moniselitteisesti, että kuluttaja ei ymmärrä niiden sisältöä tai tulkitsee ne eri tavalla kuin vakuutusyhtiö. Vakuutusehtojen ja vakuutusten korvaamisperiaatteiden ymmärrettävyyttä parantaisi se, jos vakuutusyhtiöt kertoisivat avoimesti havainnollisia esimerkkitapauksia korvattavista ja ei-korvattavista vahinkotapahtumista.

Vakuutusten vertailua vaikeuttaa myös se, että vakuutuksen ottaja ei voi etukäteen olla varma oman terveydentilansa kehittymisestä ja tulevaisuudessa tarvittavista tutkimuksista ja hoidoista. Vakuutusta harkitseva kuluttaja tarvitsisikin puolueetonta tietoa siitä, minkälainen vakuutus on hänen tilanteessaan kustannuksiltaan ja korvausehdoiltaan paras. Tällaista asiantuntijatietoa voisi tarjota esimerkiksi sairauskuluvakuutuksiin erikoistunut vakuutusmeklari, joka auttaisi sopivan sairauskuluvakuutuksen valinnassa.

Vaikutuksia myös valinnanvapauteen ja kilpailulle

Sairauskuluvakuutuksen saaminen edellyttää usein sitä, että henkilöllä on samasta vakuutusyhtiöstä myös koti- tai tapaturmavakuutus. Vakuutettujen on myös yleensä hankittava tarvitsemansa tutkimukset ja hoidot vakuutusyhtiön osoittamilta yrityksiltä.

KKV:n selvitys tuo esiin, että näillä kytköksillä on haitallisia vaikutuksia paitsi kuluttajille, myös laajemmin koko yhteiskunnalle. Ne jarruttavat kuluttajien intoa vaihtaa vakuutusyhtiötä, kaventavat heidän mahdollisuuksiaan hankkia oman henkilökohtaisen tilanteensa kannalta paras vakuutus ja vaikuttavat kielteisesti myös vakuutusyhtiöiden välisiin kilpailuolosuhteisiin.

Ikääntyville omia vakuutustuotteita

Sairauskuluvakuutuksen saaminen riippuu vakuutuksenottajan iästä ja sairauksista. Kun ikääntyvien määrä lisääntyy, entistä suurempi osa kansalaisista jää sairauskuluvakuutusten ulkopuolelle.

KKV:n selvityksessä ehdotetaan, että vakuutusyhtiöt ottaisivat ikääntyvien tarpeet huomioon kehittämällä heille sopivia vakuutuksia. Osa vakuutusyhtiöistä on jo reagoinut tilanteeseen ottamalla tuotevalikoimaansa perinteisiä sairauskuluvakuutuksia suppeampia terveysvakuutuksia, joihin ikä ja terveyshistoria eivät vaikuta.

KKV:n selvitys Aikuisten vapaaehtoiset sairauskuluvakuutukset suomalaisilla terveysmarkkinoilla

Lisätietoja: erikoistutkija Helena Tuorila, p. 029 505 3653


Päivitetty 6.3.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 6.3.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV