Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/8.10.2019-alektum-ja-annomen-perivat-saatavia-oikeudessa-tuhansilta-kuluttajilta/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2019

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Alektum ja Annomen perivät saatavia oikeudessa tuhansilta kuluttajilta – toimi näin, jos saat aiheettoman velkomuskanteen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
8.10.2019

Perintäyhtiöt Alektum Oy ja Annomen Oy ovat menettäneet toimilupansa, mutta jatkavat nyt saatavien oikeudellista perintää. Perintätoiminnassa on ollut runsaasti epäselvyyksiä ja siksi kuluttaja-asiamies katsoo aiheelliseksi ohjeistaa velkomuskanteiden kohteeksi joutuneita kuluttajia.

Perintätoimisto Alektum on ostanut kuluttajamarkkinoilla toimivilta yrityksiltä kymmeniä tuhansia saatavia ja perinyt niitä omissa nimissään kuluttajilta. Sekä Alektumin ostamiin saataviin että yrityksen perintätoimintaan on liittynyt vakavia epäselvyyksiä. Kuluttaja-asiamies on saanut lukuisia ilmoituksia muun muassa yrityksen aiheettomasta perinnästä. Vuosina 2017–2019 kuluttaja-asiamies on avustanut kuluttajia kymmenissä oikeudenkäynneissä, joissa kuluttajat ovat vastustaneet Alektumin velkomuskanteita. Yhdessäkään tällaisessa tapauksessa Alektumin velkomuskanne ei ole menestynyt. Kanteet on joko hylätty tai Alektum on peruuttanut ne.

Perintätoimintaan liittyvien vakavien puutteiden vuoksi Etelä-Suomen aluehallintovirasto peruutti Alektumin perintäluvan vuoden 2018 lopussa. Sen jälkeen Alektum myi perintäliiketoimintansa Annomen Oy:lle. Aluehallintovirasto ei hyväksynyt Annomeniä perintätoiminnan harjoittajien rekisteriin, joten sen on lopetettava perintätoiminta 30.10.2019 mennessä.

Toimiluvan peruuttaminen ei estä yrityksiä jatkamasta saatavien oikeudellista perintää tuomioistuimissa. Kuluttaja-asiamiehen saamien tietojen mukaan Alektum tai Annomen ovat laittaneet vuoden 2019 aikana tuhansia velkomuskanteita vireille ympäri Suomen.

Koska erilaisia tapauksia on tuhansia, kuluttaja-asiamies ei pysty avustamaan kaikkia velkomuskanteiden kohteeksi joutuneita kuluttajia tai antamaan riitatapauksia varten seikkaperäisiä ohjeita. Kuluttaja-asiamies antaa kuitenkin velkomuskanteiden kohteille seuraavat yleisohjeet.

Ohjeita aiheettoman kanteen saaneille kuluttajille

Kun haastemies on antanut haasteen tiedoksi, sinulla on 14 päivää aikaan vastata velkomuskanteeseen. Voit pyytää käräjäoikeudelta vastausajan pidentämistä. Tarvittaessa hanki oikeusapua julkiselta oikeusavustajalta tai asianajajalta tai muulta lakimieheltä. Kuluttajaneuvonta voi myös antaa yleisiä toimintaohjeita.

  • Vaadi perintäyhtiötä selventämään velkomuksen peruste, jos tämä ei tule ilmi haastehakemuksesta.
  • Velkoja on velvollinen näyttämään kanteen perusteena olevan saamisen toteen. Pelkkä lasku tai velkareskontraote ei ole riittävä näyttö saatavasta.
  • Tarkista, onko velka vanhentunut. Velkoja on velvollinen näyttämään, että saatavan vanhentuminen on katkaistu 3 vuoden välein.
  • Jos kanne on ilmeisen perusteeton, vaadi, että myös perintäyhtiön edustaja tai asiamies vastaa oikeudenkäyntikuluista.

Velkomuskannetta voi vastustaa näissä tilanteissa esimerkiksi näillä ilmaisuilla:

  • Jos kanteen peruste ei selviä haastehakemuksesta: Pyydän, että käräjäoikeus velvoittaa kantajan täydentämään kannetta.
  • Vastustan vaatimusta. En ole tehnyt kanteen perusteena olevan kulutushyödykkeen hankintaa.
  • Vastustan vaatimusta. Velka on vanhentunut. En ole saanut velkaa koskevaa vaatimusta/muistutusta yli kolmeen vuoteen.

Älä riitauta aiheetta

Riitauta vain saatava, jonka katsot aiheettomaksi. Velallinen on velvollinen korvaamaan kantajalle oikeudenkäyntikulut, jotka syntyvät aiheettomasta velan riitauttamisesta.

Kuluttajien oikeudenkäyntiasiamiehille tiedoksi

Useat yritykset, joilta Alektum on ostanut saatavia, ovat olleet kuluttaja-asiamiehen valvontatoiminnan kohteena. Kuluttaja-asiamies on kerännyt valvontatoimintansa ja useiden oikeudenkäyntien yhteydessä aineistoa, jolla voi olla merkitystä riitatapauksissa. Ilmoita kuluttajaneuvonnalle, jos Alektum tai Annomen kanteen riitautuksesta huolimatta jatkaa kanteen ajamista.


Päivitetty 8.10.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 8.10.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV