Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2020/10.9.2020-lasten-kuluttajansuojasta-digimaailmassa-tarvitaan-lisaa-tutkimustietoa/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Lasten kuluttajansuojasta digimaailmassa tarvitaan lisää tutkimustietoa

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
10.9.2020

Lapset aloittavat käyttämään digitaalisia laitteita ja medioita yhä nuorempina. Samalla heistä tulee kuluttajia ja houkutteleva kohderyhmä markkinoijille. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) katsauksen perusteella lapset eivät kuitenkaan ole yhtenäinen ryhmä, vaan heidän taidoissaan ja mahdollisuuksissaan käyttää digitaalisia palveluja on suuria eroja. Siksi kuluttajansuojaan liittyvien kysymysten, kuten tietojen luovuttamisen ja mainonnan tunnistettavuuden, arvioimiseksi tarvitaan lisää tutkimustietoa.

KKV valvoo lapsiin kohdistuvaa markkinointia ja sopimusehtoja. Lapset ovat aikuisia haavoittuvampi kuluttajaryhmä ja siksi kuluttajansuojan näkökulmasta erityisasemassa. Koska digitaalisiin markkinoihin liittyy omia erityispiirteitään, virasto on työnsä tueksi laatinut katsauksen lapsista digitaalisten medioiden kuluttajina.

Digitaalisen median palvelut ovat yleensä näennäisesti ilmaisia, mutta käytön vastineeksi lapset joutuvat luovuttamaan tietojaan palvelun tarjoajille ja mainostajille. Mainostajat hyödyntävät näitä tietoja kohdentaessaan lapsille juuri heitä kiinnostavia sisältöjä. Tavoitteena on ohjata lasten käyttäytymistä ja sitouttaa heidät brändien elinikäisiksi kuluttajiksi.

Lasten kuluttajansuojan kannalta on tärkeää, että mainonta on selvästi tunnistettavissa muista sisällöistä. Tutkimusten perusteella alle 12-vuotiailla lapsilla ei ole riittäviä kykyjä tunnistaa mainoksia eikä heihin kohdistettuja suostuttelutekniikoita. Mainosten ja muun sisällön välistä rajaa hämärtää myös vertaismarkkinointi: lapset suosittelevat toisilleen tuotteita ja palveluja joko markkinoijan kanssa yhteistyössä tai tahattomasti omia sisältöjä julkaistessaan.

Digitaidoissa ja käyttömahdollisuuksissa puutteita

Vaikka lapset käyttävät digitaalisia laitteita ja palveluja pienestä pitäen, kaikki eivät kuitenkaan ole automaattisesti diginatiiveja. Tutkimusten mukaan lasten taidoissa sekä mahdollisuuksissa käyttää digilaitteita ja niiden sisältöjä voi olla suuriakin eroja.

KKV:n katsauksen perusteella lasten digitaalisten palvelujen käytöstä on runsaasti tutkimustietoa, mutta se on rajoittunutta. Tutkimus on keskittynyt kasvatukseen ja terveyteen liittyviin näkökulmiin sekä siihen, mitä laitteita ja palveluja lapset käyttävät. Jotta lasten kuluttajansuojan toteutumista voitaisiin arvioida paremmin, tarvittaisiin tietoa myös siitä, miten lapset toimivat kuluttajina digitaalisessa mediassa.

Tilanne saattaa korjaantua lähivuosina, sillä käynnissä on aiheeseen liittyviä tutkimushankkeita. Myös Euroopan komissio on avannut julkisen kuulemisen lasten oikeuksien strategiasta, jonka yhtenä osana ovat digitaaliset palvelut.

Lapsi kuluttajana kaupallisessa digitaalisessa mediassa 

Lisätietoja:

Johtava asiantuntija Helena Tuorila, p. 029 505 3653
etunimi.sukunimi@kkv.fi


Asiasanat: Kuluttajansuoja, Lapsi
Päivitetty 10.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 10.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV