Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2020/12.10.2020-kuluttaja-asiamiehen-neuvottelut-euro24n-ja-gothian-kanssa-etenivat-vapaaehtoisiin-hyvityksiin--ryhmakanteelle-ei-talla-eraa-tarvetta/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttaja-asiamiehen neuvottelut Euro24:n ja Gothian kanssa etenivät vapaaehtoisiin hyvityksiin – ryhmäkanteelle ei tällä erää tarvetta

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
12.10.2020

Kuluttaja-asiamies on neuvotellut pikaluottoyhtiö Euro24 Financen ja perintäyhtiö Gothian kanssa kuluttajilta perittyjen kohtuuttomien luottokustannusten hyvittämisestä. Nämä yhtiöt ovat nyt ilmoittaneet suostuvansa kuluttaja-asiamiehen hyvitysvaatimuksiin.

Kuluttaja-asiamies kertoi viime syksynä harkitsevansa ryhmäkanteen nostamista Euro24 Financen 20.5.2016–20.5.2019 myöntämistä 2 000 euron tililuotoista, joissa on kohtuuttomat luottokustannukset. Neuvottelut pikaluottoyhtiö Euro24:n ja perintäyhtiö Gothian kanssa ovat päättymässä, sillä yritykset ilmoittivat maksavansa kuluttaja-asiamiehen vaatimat hyvitykset. Kuluttaja-asiamies käy vielä läpi yhtiöiden ehdotukset ja seuraa niiden toteutumista. Jos yritykset toteuttavat lupaamansa hyvitykset, asiassa ei näiden sopimusten osalta olla etenemässä tuomioistuimeen.

Näissä tapauksissa kyse oli luottokustannusten määrällisen kohtuuttomuuden lisäksi siitä, että luottosopimusten tekemisessä oli jätetty noudattamatta lain vaatimuksia. Tällöin seuraamuksena on kaikkien luottokustannusten mitätöinti.

Yhtiöt kiistivät kuluttaja-asiamiehen vaatimusten perusteet, mutta siitä huolimatta ne ilmoittivat hyvittävänsä luottokustannukset yli 150:lle luottoa ottaneelle henkilölle, jotka ennakkoilmoittautuivat ryhmäkanteeseen viime vuoden loka–marraskuussa. Yhtiöiden mukaan kuluttajat saavat pelkkiä palautuksia yhteensä 336 000 euroa. Lisäksi perimättä jätetyt luottokustannukset tuovat ison hyödyn kuluttajille, sillä he maksavat ainoastaan lainaamansa pääoman. Yhtiöt ilmoittavat kuluttajille hyvityksistä kirjeitse.

”Olemme tyytyväisiä lopputulokseen. Monet kuluttajat saavat nyt takautuvasti täydet hyvitykset kohtuuttomiin luottokustannuksiinsa. Ryhmäkanteella tavoittelimme myös periaatteellista ennakkoratkaisua, jolla olisi vaikutusta koko pikaluottoalaan, mutta nyt kuluttajille maksetaan hyvitykset saman tien ja samassa laajuudessa, jota ryhmäkanteella olisi vaadittu”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo.

Pikaluottojen kustannukset alas kaikin keinoin

Kuluttaja-asiamies haluaa puuttua kaikin keinoin pikaluottojen kohtuuttomiin luottokustannuksiin. Yksi keinoista on ryhmäkanne, vaikka se onkin prosessina raskas niin kantajalle kuin vastaajillekin. Yhtiöt ilmoittivat hyvittävänsä luottokustannukset kuluttajille, kun kuluttaja-asiamies oli jättämässä haastehakemusta käräjäoikeuteen.

“Yritykset haluavat välttää viimeiseen saakka ryhmäkanteen kohteeksi joutumista. Tässäkin tapauksessa yritykset päätyivät lopulta siihen, että ne mieluummin maksavat suoraan vaaditut summat kuin joutuvat vedetyksi oikeudenkäyntiin, joka todennäköisesti kestää hyvin pitkään, on kallis eikä ilmeisesti tee hyvää yrityksen maineelle”, toteaa Väänänen.

Neuvotteluiden aikana yhtiöt ovat jatkaneet erääntyneiden luottojen viemistä perittäväksi tuomioistuimeen. Kuluttaja-asiamies on avustanut käräjäoikeudessa sellaisia kuluttajia, jotka ennakkoilmoittautuivat ryhmäkanteeseen viime syksynä. Useat kuluttajat ovat saaneet hyvityksiä luottokustannuksiinsa tätä kautta. Nyt maksettavat hyvitykset koskevat niitä henkilöitä, joiden asiaa ei ole vielä ratkaistu tuomioistuimessa.

Kuluttaja-asiamies on harkinnut nostavansa ryhmäkanteen myös J.W.-Yhtiöiden Suomilimiitti-luotosta. Viime syksynä mahdollisiin ryhmäkanteisiin ilmoittautui ennakolta tai pyysi kuluttaja-asiamiehen apua yli 1 500 kuluttajaa, jotka olivat ottaneet joko Euro24:n tai J.W.-Yhtiöiden 2 000 euron luoton vuosina 2016–2019. Suurin osa ennakkoon ilmoittautuneista oli ottanut J.W.-Yhtiöiden Suomilimiitti-luoton. Neuvottelut J.W.-Yhtiöiden kanssa ovat yhä kesken.

Toimi näin, jos sinulla on Euro24:n luotto

Jos olet ottanut Euro24:n myöntämän 2 000 euron tililuoton ja ilmoittautunut ennakolta ryhmäkanteeseen viime syksynä, odota kirjettä Euro24:ltä ja/tai Gothialta. Tarkista kirjeestä, että sinulle maksettava palautus tai jäljelle jäävä velkamäärä on oikein. Selvitä esimerkiksi tiliotteidesi avulla, vastaako yhtiöiden nostoja ja suorituksia koskeva laskelma tekemiäsi nostoja ja suorituksia. Sinun tulee maksaa takaisin vain lainaamasi pääoma.

Samalla Euro24 irtisanoo luottosopimuksen. Jos jäät velkaa, yritys on luvannut erääntyneelle maksamatta olevalle pääomalle kahden kuukauden korottoman maksuajan. Yhtiö ei kuitenkaan saa eräännyttää luottosopimusta kerralla, jos sinulla olisi vielä alkuperäisen luottosopimuksen perusteella takaisinmaksuaikaa jäljellä, eikä yhtiöillä ole muita kuluttajansuojalain mukaisia eräännyttämisperusteita.

Jos sinulla on Euro24:n luotto, mutta et ole ilmoittautunut ryhmäkanteeseen, voit reklamoida kohtuuttomista luottokustannuksista Euro24:lle tai Gothialle, jos saatava on siirretty Gothialle. Jos reklamointi ei tuota tulosta, asian voi viedä kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, jos luottoja ei peritä tuomioistuimessa.

Lisää aiheesta:

  • Kuluttaja-asiamies puuttuu pikaluottojen kohtuuttomiin kustannuksiin – ennakkoilmoittautuminen ryhmäkanteisiin alkaa, KKV:n tiedote 23.10.2019 
  • Pikaluottoja koskevat ryhmäkanteet etenevät – yli 1500 henkilöä ilmoittautunut ennakkoon tai pyytänyt apua, KKV:n tiedote 26.11.2019
  • Näin voit vaatia pikaluottosi kustannusten alentamista

Asiasanat: Luotto, Pikaluotto, Ryhmäkanne
Päivitetty 12.10.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 12.10.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV