Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2020/14.5.2020-kuluttaja-asiamiehelta-ja-kaupan-liitolta-yhteiset-linjaukset-alennusilmaisujen-kayttoon/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttaja-asiamieheltä ja Kaupan liitolta yhteiset linjaukset alennusilmaisujen käyttöön

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
14.5.2020

Kuluttaja-asiamies ja Kaupan liitto ovat yhdessä uudistaneet alennusilmaisujen käyttöä koskevan linjauksen, joka sisältää muun muassa työkaluja markkinoinnin suunnittelun tueksi. Linjaus on tarpeellinen, sillä harhaanjohtava markkinointi ei ole kenenkään etu.

Kuluttaja-asiamies on uudistanut alennusilmaisujen käyttöä koskevan linjauksensa yhdessä Kaupan liiton kanssa. Linjaus tarjoaa yrityksille ohjeita kuluttajille suunnattujen alennusmyyntien, loppuunmyyntien, tarjousten ja erilaisten hintavertailujen toteuttamiseen. Linjauksen sisältämien yksinkertaisten tarkistuslistojen avulla yritys voi varmistaa, että alennusilmaisujen keskeiset periaatteet on otettu markkinoinnissa huomioon.

Alennusilmaisuilla tarkoitetaan sitä tapaa, jolla yritys viestii kuluttajan saavan rahallista hyötyä. Yritys voi esimerkiksi viitata oman myyntihintansa olevan edullisempi kuin oma aikaisempi hintansa, yleinen hintataso tai tietyn kilpailijan hinta. Eri alennusilmaisuilla on osin yhteiset, mutta myös omat erityiset periaatteensa. Lähtökohtaisesti kaikenlainen alennusilmoittelu ja hintavertailu on sallittua, kunhan se ei ole totuudenvastaista eikä harhaanjohtavaa.

Tuotteiden markkinointi ei voi rakentua kuluttajien luottamuksen väärinkäytölle

Kuluttaja-asiamies käyttää linjausta markkinoinnin valvonnan lähtökohtana. Kaupan liitto suosittaa ohjeiden noudattamista. Linjaus perustuu kuluttajansuojalakiin sekä markkinaoikeuden, korkeimman oikeuden, Euroopan unionin tuomioistuimen ja kuluttaja-asiamiehen ratkaisukäytäntöön.

Kuluttaja-asiamies on joutunut puuttumaan viime vuosina toistuvasti etenkin urheiluväline- ja huonekaluliikkeiden tapaan markkinoida alennuksia. Lisäksi keskustelua ovat heränneet esimerkiksi Black Friday -kampanjoinnissa käytettyjen alennusväittämien aitous.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan aito ja toimiva hintakilpailu on kuluttajalle eduksi.

– Linjaus toimii mainiona työkaluna, joka auttaa vastuullista yritystä toteuttamaan markkinointinsa lainmukaisesti, hän kertoo.

Kaupan liiton johtava asiantuntija Janne Koivisto korostaa kilpailun ja yhteisten pelisääntöjen merkitystä.

– Harhaanjohtava markkinointi ei ole kenenkään etu. On myös tärkeää, että pystymme tarjoamaan yrityksille entistä parempia työkaluja sekä ohjeita arkeen, hän sanoo.

Linjausta päivitetään viimeistään vuonna 2022, jolloin tullee kansallisesti voimaan hintamerkintädirektiiviin lisätty uusi artikla. Artikla koskee hinnanalennuksia ja tuo mukanaan uudenlaista sääntelyä. Uudistettu linjaus korvaa kuluttaja-asiamiehen aiemman linjauksen Hintailmaukset markkinointikeinoina.

Tutustu uudistettuun Alennusilmaisut markkinoinnissa -linjaukseen


Asiasanat: Alennus, Mainonta, Markkinointi
Päivitetty 14.5.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 14.5.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV