Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2020/20.5.2020-kkv-esittaa-9-miljoonan-euron-seuraamusmaksua-ikhlle-jalleenmyyjien-hintojen-maaraamisesta/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

KKV esittää 9 miljoonan euron seuraamusmaksua IKH:lle jälleenmyyjien hintojen määräämisestä

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
20.5.2020

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esittää, että markkinaoikeus määrää 9 miljoonan euron seuraamusmaksun Isojoen Konehalli Oy:lle (IKH) kielletystä määrähinnoittelusta. Lisäksi KKV määrää IKH:n lopettamaan tuotteiden vähimmäishinnan määräämisen jälleenmyyjilleen ja kiinteästä jälleenmyyntihinnasta sopimisen IKH-verkkokaupassa. Kielletty määrähinnoittelu on koskenut IKH:n tuotteiden myyntiä koko Suomen alueella. Rikkomus on alkanut vuonna 2010 ja jatkuu tietyiltä osin edelleen.

IKH on maahantuonti- ja rautakauppayritys, joka myy tuotteita suoraan kuluttajille sekä suurelle joukolle jälleenmyyjiä. IKH on asettanut myymilleen tuotteille suositushinnat, joita se on eri tavoin painostanut jälleenmyyjänsä noudattamaan. Tämä on käytännössä estänyt jälleenmyyjien välisen hintakilpailun ja nostanut asiakkaille myytävien tuotteiden hintoja.

IKH on seurannut jälleenmyyjiensä hinnoittelua ja ollut yhteydessä myyjiin, joiden hinnat ovat olleet sen suositushintoja alhaisempia. Jos jälleenmyyjä ei ole noudattanut vaadittua hintatasoa, IKH on poistanut yritykseltä alennuksia, kieltänyt IKH-tavaramerkin käytön, keskeyttänyt toimituksia ja myös irtisanonut erään jälleenmyyjän myyntiyhteistyösopimuksen.

IKH ylläpitää myös verkkokauppaa, jonka kautta IKH ja IKH-jälleenmyyntiketjuun kuuluvat jälleenmyyjät voivat myydä tuotteita kuluttajille. Kaikki IKH-verkkokauppaan erillisellä sopimuksella liittyneet jälleenmyyjät ovat sopineet noudattavansa samoja, kiinteitä jälleenmyyntihintoja IKH:n ylläpitämässä verkkokaupassa. IKH on myös erilaisin kannustimin houkutellut jälleenmyyjiä liittymään verkkokauppasopimukseen.

KKV alkoi selvittää asiaa, kun se sai tiedon menettelystä IKH:n jälleenmyyjältä. KKV on vuonna 2015 suorittanut tarkastuksia IKH:n ja jälleenmyyjien tiloissa.

IKH:lle esitetyn seuraamusmaksun määrä perustuu arvioon toiminnan haitallisuudesta ja laajuudesta. Määrähinnoittelu on yksi vakavimmista kilpailunrajoituksista.

”Jälleenmyyjien on voitava päättää itse hinnoittelustaan. Vaikka puhuttaisiin suositushinnoista, on kyseessä kielletty ja haitallinen kilpailunrajoitus, jos jälleenmyyjiä todellisuudessa painostetaan noudattamaan vähimmäishintoja. Tällainen toiminta estää jälleenmyyjien välisen hintakilpailun ja nostaa kuluttajien tuotteista maksamia hintoja”, KKV:n ylijohtaja Timo Mattila toteaa.

KKV on edellisen kerran esittänyt seuraamusmaksun määräämistä määrähinnoittelutapauksessa vuonna 2010. Kiellettyä määrähinnoittelua ei välttämättä tunnisteta yhtä hyvin kuin esimerkiksi kilpailijoiden välisiä kartellisopimuksia ja määrähinnoittelu onkin todennäköisesti luultua yleisempää. Jälleenmyyjät saattavat myös omien liiketoiminnallisten etujensa vuoksi olla paljastamatta määrähinnoitteluun liittyviä sopimuskäytäntöjä.

Viraston päätös kieltää IKH:ta jatkamasta kiellettyä määrähinnoittelua on voimassa tästä päivästä (20.5.2020) lähtien. Esitys seuraamusmaksun määräämisestä on annettu samalla markkinaoikeudelle. Tarkempi tapahtumakuvaus löytyy viraston päätöksestä ja seuraamusmaksuesityksestä.

KKV:n päätös ja esitys markkinaoikeudelle

Lisätietoa:
Tutkimuspäällikkö Jarno Sukanen, p. 029 505 3352
Johtava asiantuntija Pekka Mattila, p. 029 5053324
Erityisasiantuntija Jussi Koivusalo, p. 029 505 3831
etunimi.sukunimi@kkv.fi

 


Mitä määrähinnoittelu on?

  • Määrähinnoittelulla tarkoitetaan ylemmän ja alemman myyntiportaan – esimerkiksi maahantuojan ja jälleenmyyjän tai valmistajan ja maahantuojan – välisiä sopimuksia ja menettelytapoja, joiden tavoitteena on saada aikaan kiinteä tai vähimmäishintataso.
  • Hinnoista sopiminen eri myyntiportaiden välillä on lähes aina kiellettyä ja vahingollista, sillä se nostaa hintoja keinotekoisesti kuluttajien vahingoksi.
  • Määrähinnoittelu ei edellytä kirjallista sopimusta tavarantoimittajan ja jälleenmyyjän välillä.
  • Määrähinnoittelua on myös välillinen vaikuttaminen jälleenmyyntihintoihin esimerkiksi kannustamalla tai painostamalla tietyn hinnan noudattamiseen.
  • Määrähinnoittelu voi painostuksen ja kannustamisen sijasta syntyä myös ylemmän ja alemman myyntiportaan yhteisymmärryksessä. Määrähinnoittelu on kiellettyä riippumatta siitä, kumpi porras tekee aloitteen hinnoista sopimiseen.

 


Asiasanat: Kilpailuvalvonta
Päivitetty 20.5.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 20.5.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV