Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2020/27.10.2020-vastaamon-tietovuotoa-tutkitaan-tietosuojaloukkauksena-ryhmakanne-ei-nyt-ajankohtainen/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Vastaamon tietovuotoa tutkitaan tietosuojaloukkauksena, ryhmäkanne ei nyt ajankohtainen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
27.10.2020

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tullut tiedusteluita ja ryhmäkannepyyntöjä Vastaamon tietovuodosta. Poliisi tutkii nyt asiaa ja esimerkiksi vahingonkorvauskysymyksiä voidaan käsitellä vasta, kun tapahtumien kulusta on enemmän tietoa. Mitään oikeuksien menettämisen riskiä ei ole, jos tässä vaiheessa ei ota yhteyttä KKV:hen.

Kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut parikymmentä yhteydenottoa psykoterapiapalveluita tarjoavan Vastaamon tietomurrosta. Yhteydenotot ovat liittyneet vahingonkorvausvaatimuksiin ja mahdollisiin ryhmäkanteisiin.

KKV:llä ei ole omia tutkintakeinoja, vaan tietomurto on kokonaisuudessaan poliisin tutkittavana. Tutkinnassa otetaan huomioon myös asianosaisten vahingonkorvausvaatimukset. Pääsääntöisesti nämä korvaukset voidaan käsitellä rikosoikeudenkäynnin yhteydessä, jos tutkinta siihen johtaa.

Tällä hetkellä asia näyttäytyy tietosuojan ja yksityisyydensuojan loukkauksena, eikä ryhmäkanteella voida hakea korvauksia tällaisessa asiassa. Rekisterinpitäjä voi joutua vahingonkorvausvastuuseen, jos se on menetellyt tietosuojasäännösten vastaisesti. Tietosuojalainsäädännön noudattamista valvoo tietosuojavaltuutettu.

Tärkeintä on toimia poliisin ohjeiden mukaisesti

Jokaisella on oikeus yksityisyyteen. Jos tietojasi on vuodettu verkkoon tai olet saanut kiristysviestin, toimi alla olevien viranomaisohjeiden ja -neuvojen mukaisesti. Useat eri tahot tarjoavat apua tietomurron kohteeksi joutuneille.

KKV seuraa tilannetta ja katsoo, tarvitaanko asiassa myöhemmin kuluttaja-asiamiehen toimenpiteitä. Tällä hetkellä ei ole tarpeen olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan tai kuluttaja-asiamieheen, vaan tärkeintä on toimia poliisin ja muiden viranomaisten ohjeiden mukaisesti.

 Ohjeita Vastaamon asiakkaille:

  • Kysymyksiä ja vastauksia identiteettivarkauden tai tietovuodon uhrille, Digi- ja väestötietoviraston tiedote 25.10.2020
  • Kysymyksiä ja vastauksia identiteettivarkauden tai tietovuodon uhrille, Kyberturvallisuuskeskuksen tiedote 24.10.2020
  • Mistä apua Vastaamo-tietomurron uhreille – lista tärkeimmistä avuntarjoajista, STM:n tiedote 25.10.2020
  • Neuvoja tietovuodon kohteeksi joutuneille, tietosuojavaltuutetun toimiston tiedote 25.10.2020
  • Tietovuotoapu.fi
  • Toimintaohjeet rikoksen ilmoittamiseksi poliisille, kun henkilötietojasi on jaettu verkossa Vastaamon tietomurrosta johtuen tai olet vastaanottanut kiristyskirjeen, keskusrikospoliisin tiedote 25.10.2020

Päivitetty 27.10.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 27.10.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV