Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2020/4.6.2020-urheilu-katkolla-koronan-vuoksi-kuluttaja-asiamies-muistutti-kanavapakettien-tarjoajia-kuluttajansuojan-periaatteista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2020

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Urheilu katkolla koronan vuoksi: kuluttaja-asiamies muistutti kanavapakettien tarjoajia kuluttajansuojan periaatteista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
4.6.2020

Koronapandemia laittoi urheilusarjat katkolle, mikä aiheutti muutoksia kuluttajien maksullisiin urheilukanavapaketteihin. Kuluttaja-asiamies alkoi selvittää palveluntarjoajien käytäntöjä heti, kun urheilutapahtumia alettiin perua ja muistutti palveluntarjoajia kuluttajansuojan periaatteista. Jos palvelun sisältö muuttuu olennaisesti, palvelu pitää voida irtisanoa, vaikka se olisikin määräaikainen.

Urheilukanavapaketeista maksaneet kuluttajat eivät ole voineet katsoa urheilua kevään aikana, sillä tapahtumat on joko keskeytetty, siirretty tai peruttu koronan vuoksi. Kuluttaja-asiamies alkoi tarkastella suurimpien palveluntarjoajien kanavapakettikäytäntöjä maaliskuussa, kun urheilutapahtumia alettiin perua. Tehtyjen havaintojen mukaan valtaosa kanavapakettien tarjoajista laski oma-aloitteisesti pakettiensa hintoja. Lisäksi suuri osa niistä lisäsi viihdesisältöjä kuluttajien tilaukseen, jos pakettiin ei sellaisia aiemmin kuulunut.

Tarkastelun jälkeen kuluttaja-asiamies lähetti maksullisia urheilukanavapaketteja tarjoaville yritykselle kirjeen, jossa kuluttaja-asiamies kysyi palveluntarjoajilta yksityiskohtaisesti niiden tekemistä toimenpiteistä. Lisäksi kirjeessä muistutettiin yrityksiä siitä, että kuluttajansuojan periaatteet pätevät myös poikkeuksellisina aikoina.

– Jos kanavapaketin pääsisältönä on suorat urheilutapahtumat, ei lähetysten puuttumista voi korvata muulla sisällöllä ilman, että palvelu muuttuu olennaisesti. Kuluttajalla on silloin oikeus irtisanoa sopimuksensa, vaikka se olisikin tehty määräaikaisena, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo.

Kirjeeseen saatujen vastausten perusteella palveluntarjoajat olivat toimineet varsin johdonmukaisesti kolmella eri tavalla; hinnanalennusten ja pakettisisältömuutosten lisäksi palveluntarjoajat olivat antaneet kuluttajien irtisanoa myös määräaikaisia sopimuksia.

Sopimusten irtisanominen osin pulmallista

Kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaneuvontaan tulleiden ilmoitusten perusteella osalla kuluttajista oli haasteita sopimusten irtisanomisessa pandemian alkuvaiheessa. Ongelmia oli niin määräaikaisten sopimusten irtisanomisoikeudessa kuin toistaiseksi voimassa olevien sopimusten pitkiksi koetuissa irtisanomisajoissakin.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että kuluttajalle on annettava mahdollisuus valita sopimuksen irtisanomisen ja muun hyvityksen välillä. Kuluttajan ei tarvitse tyytyä palveluntarjoajan tekemiin muutoksiin, kuten hinnanalennukseen tai korvaavaan sisältöön, jos palvelun sisältö on muuttunut olennaisesti. Esimerkiksi hinnanalennus tai muun viihdesisällön tarjoaminen ovat riittäviä hyvityksiä vain silloin, jos kuluttaja tämän hyväksyy.

Asiakasviestinnän merkitys korostuu poikkeusaikana

Kuluttaja-asiamies pitää tärkeänä, että palveluntarjoajat viestisivät asiakkailleen aktiivisesti ja oma-aloitteisesti tilanteissa, joissa ne tekevät yksipuolisesti muutoksia palvelun sisältöihin.

– Kuluttajien on saatava tietää oikeuksistaan myös poikkeuksellisina aikoina. Asiakasviestintä on hyvin keskeisessä roolissa silloin, kun muutokset johtuvat koronaviruksen kaltaisista poikkeusolosuhteista, Väänänen painottaa.


Asiasanat: Kuluttajansuoja, Maksu-TV
Päivitetty 4.6.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 4.6.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV