Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2021
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2021/12.1.2021-kuluttaja-asiamiehelta-ja-autokoulualan-liitoilta-yhteiset-suuntaviivat-ajokorttikoulutusten-kokonaishinnan-ilmoittamiseen/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2021

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttaja-asiamieheltä ja autokoulualan liitoilta yhteiset suuntaviivat ajokorttikoulutusten kokonaishinnan ilmoittamiseen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
12.1.2021

Kuluttaja-asiamies on laatinut yhdessä Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitun ja Suomen Autokoululiiton kanssa ohjeistuksen, joka auttaa autokouluja ottamaan markkinoinnissaan huomioon kuluttajansuojalain vaatimukset.

Kuluttaja-asiamiehen, Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitun ja Suomen Autokoululiiton tekemä ohjeistus tarjoaa autokouluille konkreettisia vinkkejä kuluttajansuojalain mukaiseen kokonaishinnan ilmoittamiseen markkinoinnissa. Vaikka ohjeistus on suunnattu autokouluille, siitä hyötyvät myös kuluttajat. Markkinoinnissa pitää kertoa kuluttajien kannalta olennaiset tiedot eikä markkinoinnista saa syntyä harhaanjohtavaa kuvaa. Huomiota on kiinnitettävä myös tietojen esittämistapaan.

Ohjeistus pureutuu erityisesti siihen, miten ajokorttiin vaadittavan kuljettajantutkinnon kokonaishinta on kerrottava markkinoinnissa. Autokoulujen tulee ilmoittaa autokoulupalvelun kokonaishinta selkeästi ja ymmärrettävästi, sillä hinta on keskeinen ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Autokoulujen tulee varmistaa, että ajokorttikoulutuksen markkinoituun kokonaishintaan sisältyy:

  • oppimateriaali
  • teoriaopetus
  • ajo-opetus
  • riskientunnistamiskoulutus
  • ensimmäisessä ajokokeessa käyttäminen ja auton vuokra ensimmäisessä ajokokeessa
  • mahdolliset toimistomaksut.

Myös ajokorttikoulutukseen liittyvistä viranomaismaksuista on kerrottava selkeästi, koska ne vaikuttavat merkittävästi kokonaishintaan.

”Jotta kuluttajat voivat vertailla autokoulupalveluiden hintoja, tieto kokonaishinnasta viranomaiskuluineen pitää kertoa selkeästi. Hinnan pilkkominen ja tietojen piilottaminen pikkuprinttiin vaikeuttaa kuluttajan kannalta parhaiden valintojen tekemistä varsinkin, kun kyseessä on arvokas hankinta”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo.

Autokouluille konkreettisia työkaluja hinnan ilmoittamiseen

Ohjeistus tarjoaa autokouluille konkreettisia vinkkejä, miten kokonaishinnan voi ilmoittaa kuluttajansuojalain vaatimusten mukaisesti.

”Autokouluille on laadittu muun muassa tarkastuslista, jonka avulla hinnan ilmoittaminen sujuu vaivattomasti ja lain mukaisesti”, toiminnanjohtaja Sampsa Lindberg Liitusta kertoo.

Yhteistyössä laadittu ohjeistus taipuu moneen. Se on laadittu henkilöautokorttia eli B-ajokorttia silmällä pitäen, mutta hinnan ilmoittamisen perusperiaatteet soveltuvat myös muidenkin ajokorttiluokkien markkinointiin.

”On erittäin hyvä, että autokouluilla on nyt selkeät raamit, joihin nojata hinnan ilmoittamisessa”, puheenjohtaja Jukka Kiviniemi Suomen Autokoululiitto ry:stä korostaa ohjeistuksen merkitystä autokouluille.

Kuluttaja-asiamies hyödyntää ohjeistusta valvontatyössään. Liitot suosittelevat ohjeiden noudattamista.

Ohjeistus autokouluille: Henkilöauton ajokortin hinnan ilmoittaminen


Asiasanat: Kuluttajasuojalaki, Markkinointi
Päivitetty 12.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 12.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV