Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2021
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2021/15.1.2021-huutokaupat.com-verkkokauppa-rikkoi-kuluttajansuojalakia--verkkokaupan-yllapitajalle-uhkasakolla-tehostettu-kielto/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2021

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Huutokaupat.com-verkkokauppa rikkoi kuluttajansuojalakia – verkkokaupan ylläpitäjälle uhkasakolla tehostettu kielto

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
15.1.2021

Markkinaoikeus kielsi kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta menettelyn, jolla Huutokaupat.com-verkkokauppaa ylläpitävä Mezzoforte Oy vei kuluttajilta oikeuden perua verkossa tehdyn kaupan. Markkinaoikeus tehosti kieltoa 100 000 euron suuruisella uhkasakolla. Huutokaupat.comissa suoraan Mezzofortelta ostoksen tehneet kuluttajat voivat vedota peruuttamisoikeuteen.

Huutokaupat.com-verkkokaupassa on tarjottu kuluttajien ostettavaksi muun muassa ajoneuvoja, pienkoneita, työkaluja, elektroniikkaa ja kalusteita. Myytävänä on ollut käytettyä ja uutta tavaraa. Kyse on ollut verkkohuutokaupasta, jossa tavaroiden myyntihinta on määräytynyt lähtöhinnan päälle tehtyjen korotettujen tarjousten perusteella. Kuluttajilla ei yhtiön sopimusehtojen mukaan ole ollut oikeutta perua tällaista kauppaa.

Markkinaoikeus kielsi 11.1.2021 kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta menettelyn, jolla Mezzoforte vei kuluttajilta kaupan peruuttamisoikeuden. Markkinaoikeus tehosti kieltoa 100 000 euron sakon uhalla. Markkinaoikeuden mukaan yritys menetteli kuluttajansuojalain vastaisesti, kun se oli kieltänyt peruuttamisoikeuden vedoten siihen, että kyseessä on huutokauppa.

Peruuttamisoikeus voidaan poikkeuksellisesti evätä vain niin sanotuissa perinteisissä huutokaupoissa, joihin liittyy muun muassa erillisen huutokaupanpitäjän, kuten huutokauppakamarin, järjestämä fyysinen huutokauppatilaisuus. Markkinaoikeuden mukaan Huutokaupat.com-verkkokaupassa ei ollut kyse poikkeuksen piiriin kuuluvasta huutokaupan muodosta. Kysymys ei ollut huutokaupanpitäjän johtamasta tarjouskilpailumenettelystä, eikä fyysisiä huutokauppatilaisuuksia järjestetty. Kyse oli verkkohuutokaupasta, joka ei kuulunut poikkeuksen piiriin.

Peruuttamisoikeus on etämyynnissä keskeinen kuluttajan oikeus

Etämyynnissä peruutusoikeus on pääsääntö, ja kuluttajalla on yleensä oikeus perua kauppa 14 päivän kuluttua ostoksen tekemisestä Euroopan unionin lainsäädäntöön perustuvan kuluttajansuojalain mukaan.

”Etämyynnissä tavaraan tai palveluun ei voi tutustua ennen ostopäätöstä, joten peruuttamisoikeus on kuluttajan kannalta tärkeä oikeus. Alustat mahdollistavat uudenlaisia palveluita. Erilaiset palvelukonseptit ovat tervetulleita, mutta niiden kehittämisessä ja käytännön toteuttamisessa tulee huomioida kuluttajien oikeudet”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen avaa peruuttamisoikeuden merkitystä.

Lainvastaiset sopimusehdot eivät sido kuluttajaa. Peruuttamisoikeuden puuttuminen Huutokaupat.com-kaupoissa on mitätön ehto, johon Mezzoforte ei voi myyjänä vedota.

Kuluttajilla mahdollisuus vedota peruuttamisoikeuteen

Kuluttajille on markkinoinnissa ja ennen sopimuksen tekemistä annetuissa tiedoissa Huutokaupat.com-verkkokaupassa ilmoitettu, että heillä ei ole kaupan peruuttamisoikeutta. Koska Huutokaupat.com-verkkokauppaa ylläpitävä Mezzoforte ei voi vedota lainvastaisena mitättömään sopimusehtoon, voivat sellaiset kuluttajat, joiden kohdalla pidennetty peruutusaika ei ole vielä kulunut umpeen, yhä vedota peruuttamisoikeuteen.

Jos elinkeinonharjoittaja ei ole kertonut kuluttajalle tämän peruuttamisoikeudesta, peruuttamisaika päättyy 12 kuukauden kuluttua normaalin peruuttamisajan päättymisestä. Jos elinkeinonharjoittaja korjaa puutteen tänä aikana, peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua päivästä, jona kuluttaja sai tämän tiedon.

Kauppa on mahdollista perua, vaikka tavara olisi otettu käyttöön. Jos elinkeinonharjoittaja on laiminlyönyt velvollisuutensa antaa kuluttajalle peruuttamisoikeutta koskevan tiedon, ei kuluttaja peruuttamistilanteessa vastaa käyttöönotetun tavaran arvonalentumisesta. Jos kuluttaja haluaa peruuttaa tekemänsä kaupan, hänen tulee ilmoittaa tästä myyjälle. Ongelmatilanteissa kuluttajaneuvonnasta saa henkilökohtaista neuvontaa.

Määrätty kielto koskee ainoastaan sellaisia kauppoja, joissa Mezzoforte ostaa myytävän tavaran sen aiemmalta omistajalta ja myy sen eteenpäin omissa nimissään Huutokaupat.comissa. Markkinaoikeuden päätös ei ole vielä lainvoimainen. Kieltoa on noudatettava 25.1.2021 alkaen.

Lisää aiheesta:

  • Kuluttaja-asiamies vie Huutokaupat.com-verkkokaupan markkinaoikeuteen kuluttajan oikeuksien rikkomisesta, KKV:n tiedote 8.4.2020

Asiasanat: Etämyynti, Kuluttajaneuvonta, Kuluttajansuoja, Markkinaoikeus
Päivitetty 15.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 15.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV