Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2021
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2021/17.2.2021-kkv-veikkauksen-tuotot-siirrettava-valtion-budjettiin/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2021

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

KKV: Veikkauksen tuotot siirrettävä valtion budjettiin

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
17.2.2021

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvitysten perusteella rahapelaamisen haittojen vähentämistä edesauttaisi, jos Veikkauksen tuotot siirrettäisiin valtion budjettiin. Rahapelijärjestelmä ei ole tähän mennessä riittävästi ohjannut Veikkausta ehkäisemään haittoja. Viime aikoina Veikkaus on kuitenkin ottanut hyviä askelia vastuullisuuden lisäämiseksi. 

KKV on 17.2.20201 julkaissut mittavan rahapeliselvityksensä viimeisen osaraportin sekä loppuraportin. Raportit ovat osa KKV:n laajaa hanketta, jossa on tarkasteltu suomalaista rahapelaamista osana kansantaloutta hyötyjen ja haittojen vertailun näkökulmasta. Nyt julkaistujen selvitysten mukaan yksinoikeuteen perustuva rahapelijärjestelmä edellyttää, että rahapeleistä aiheutuvia haittoja olisi pitänyt ehkäistä ja vähentää tavoitteellisemmin kuin on tapahtunut.  

Suomalaisen rahapelijärjestelmän uudistaminen on kuitenkin oikealla tiellä ja valmisteilla olevat lainsäädännön uudistukset ovat oikeansuuntaisia. Parannettavaa on silti vielä. 

KKV:n näkemyksen mukaan Veikkauksen tuotot tulisi siirtää valtion budjettiin. Tämä tukisi ohjausjärjestelmän tavoitetta, johon kuuluu hyötyjen ja haittojen puntarointi koko kansantalouden näkökulmasta arvioiden. Tällöin edunsaajien, kuten esimerkiksi monien järjestöjen, rahoitus ei riippuisi siitä, kuinka paljon suomalaiset häviävät rahapeleissä. Samalla muutos voisi tuoda ennakoitavuutta ja vakautta edunsaajien rahoitukseen. 

- Jos pelihaittoja pyritään vähentämään aktiivisesti, Veikkauksen edunsaajat eivät pysty ennakoimaan rahoitustaan, koska pelihaittojen vähentämisellä olisi todennäköisesti vaikutusta edunsaajille jaettavien Veikkauksen tuottojen määrään. Toisaalta, jos rahapelimonopoli ei pyri aktiivisesti vähentämään haittoja, monopolijärjestelmä ei täytä lain tarkoitusta eikä oikeutusperustetta. Tämä ristiriita on vaikeuttanut yhteiskunnallista keskustelua Veikkauksen vastuullisuudesta, kuvaa KKV:n tutkimusprofessori Mika Maliranta. 

KKV:n selvityksen toinen ehdotus on siirtää Veikkaus Oy:n omistajaohjauksen päävastuu valtioneuvoston kanslialta sosiaali- ja terveysministeriölle (STM). STM:llä on jo nykyisin vastuu rahapelihaittojen seurannasta, tutkimuksesta, arvioinnista sekä ehkäisyn ja hoidon kehittämisestä. Siten sillä olisi parhaat edellytykset ohjata yhtiön toimintaa suuntaan, jossa rahapelaamisesta aiheutuu nykyistä vähemmän haittaa yksilöille ja yhteiskunnalle. Tämä on myös valtion omistajaohjausperiaatteiden mukaista. Ratkaisu mukailisi alkoholipolitiikkaa, sillä STM:llä on vastuullaan myös Alko Oy:n omistajaohjaus.  

Rahapelijärjestelmän kehittämiseen tarvitaan jatkuvaa hyötyjen ja haittojen punnintaa  

Rahapelimonopoli on sallittu EU:ssa muun muassa sillä ehdolla, että sen avulla voidaan tehokkaasti ehkäistä ja vähentää rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja. Suomessa on maailman kattavin rahapelimonopoli, mutta samaan aikaan neljänneksi eniten pelikatetta asukasta kohti. Pelikatteella tarkoitetaan pelaajien nettotappiota Veikkaukselle. Vuonna 2019 yhtiön pelikate oli 1,7 miljardia euroa.  

- Suomessa pelataan paljon. Sekä pelikate että ongelmat keskittyvät harvoille pelaajille. Näistä merkittävä osa on lisäksi luultavasti suhteellisen pienituloisia. On selvää, että monopolirakenne ei yksin ratkaise rahapelaamisen ongelmia, vaan tarvitaan monopolin mahdollistamia toimenpiteitä, kuten esimerkiksi pelitarjonnan rajoituksia ja pelaamisen hallinnan välineitä, sanoo KKV:n vaikutusarviointiyksikön ekonomisti Lasse Pöyry. 

KKV on aiemmin julkaistuissa rahapelijärjestelmää koskevissa selvityksissään suosittanut toimenpiteitä rahapelihaittojen vähentämiseksi. Näitä toimia ovat olleet vastuullisuustyökalujen lisääminen, kuten esimerkiksi tunnistautuminen rahapeliautomaateilla sekä rahapelien markkinoinnin uudistaminen. Viraston ehdottamia toimenpiteitä on otettu kiitettävästi huomioon arpajaislainsäädännön uudistuksessa. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä, sillä toimien vaikuttavuutta tulee arvioida.  

Siksi KKV ehdottaa rahapelipoliittisen ohjausjärjestelmän rakentamista sykliseksi, jolloin valittujen toimenpiteiden vaikutuksia seurataan ja tehokkaita keinoja etsitään aktiivisesti kokeillen. Tässä yhteydessä tärkeää olisi saada Veikkauksen laaja pelidata tutkimusyhteisön käyttöön tietosuoja huomioiden, jotta haittojen ja hyötyjen kehitystä voidaan arvioida ja toimenpiteitä säätää tarvittaessa. 

- Syklistä suunnittelua tarvitaan, koska teknologisen kehityksen ja globalisaation vuoksi rahapelaamisesta koituvien hyötyjen ja haittojen yhdistelmät muuttuvat. Lisäksi yhteiskunnallinen tahtotila siitä, kuinka paljon rahapelihaittoja ollaan valmiita sietämään, muuttuu. Monopolijärjestelmä ja erityisesti pelidatan laajempi tutkimuskäyttö mahdollistavat toimia rahapelihaittojen vähentämiseksi sekä toimien onnistumisen arvioinnin. Keskeistä olisi vielä siirtää Veikkauksen tuotot valtion budjettiin, jotta rahapelituottojen tavoittelu ei häiritsisi haittojen vähentämistä, alleviivaa Pöyry. 

  • Pöyry, Lasse ja Maliranta, Mika. ”Rahapelipoliittisen ohjausjärjestelmän nykytila ja muutos – tavoitteiden asettamisesta toteutukseen ja seurantaan”. Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksiä 3/2021. 
  • Maliranta, Mika: ”Näkökulmia suomalaiseen rahapelaamiseen KKV:n rahapeliselvitykset 2019-2021”. Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksiä 4/2021. 

Lue lisää: 

  • KKV:n selvitys: Veikkauksen valvonta uudistettava (KKV:n tiedote 24.10.2019) 
  • KKV:n selvitys: Veikkauksen markkinoinnin sääntely uudistettava (KKV:n tiedote 8.11.2019) 
  • KKV:n raportti: Rahapelihaittojen ennaltaehkäisy puutteellista - uusia vastuullisuustyökaluja tarvitaan (KKV:n tiedote 19.12.2019) 

Tiedotustilaisuuden diaesitykset 17.2.2021:

  • Mika Maliranta: Näkökulmia suomalaiseen rahapelaamiseen (PDF)
  • Lasse Pöyry: Rahapelipoliittinen ohjausjärjestelmä (PDF)

Tiedotustilaisuuden tallenne

Lisätietoja: 

Tutkimusprofessori Mika Maliranta, p. 050 369 8054 
Ekonomisti Lasse Pöyry, p. 029 505 3374 
etunimi.sukunimi@kkv.fi


Päivitetty 17.2.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 17.2.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV