Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2021
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2021/5.1.2021-kuluttajaluottojen-korkoon-ja-markkinointiin-jalleen-muutoksia--tarkista-oman-luottosi-tilanne/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2021

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttajaluottojen korkoon ja markkinointiin jälleen muutoksia – tarkista oman luottosi tilanne

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
5.1.2021

Tiettyjen kuluttajaluottojen enimmäiskorkoa ja suoramarkkinointia tiukennettiin jälleen vuodenvaihteessa voimaan tulleella väliaikaisella lainsäädännöllä. Tilapäiset muutokset ovat voimassa 1.1.–30.9.2021. Jos vuoden 2020 väliaikaisen hintasääntelyn aikana otit uuden lainan tai teit uusia nostoja vanhasta lainasta, uusi väliaikainen sääntely ei koske niiden korkoja, vaan korot ovat voineet nousta vuodenvaihteessa. Tarkista siis lainasi ehdot.

Tiettyjen kuluttajaluottojen korkoa rajattiin vuodenvaihteessa korkeintaan kymmeneen prosenttiin. Samalla luottojen ja luotovälityspalveluiden suoramarkkinointi kiellettiin tilapäisesti. Väliaikaisen sääntelyn tarkoituksena on ehkäistä koronapandemiasta johtuvia velkaongelmia. Laki on voimassa 30. syyskuuta 2021 saakka.

Nyt tehtävistä nostoista ei saa periä 10:tä prosenttia suurempaa korkoa väliaikaisen sääntelyn aikana, vaikka luoton normaali korko olisi sovittu tätä suuremmaksi. Korkokatto ei koske hyödykesidonnaisia luottoja, kuten osamaksukauppaa tai luottokorttiluottoja. Vaikka luottojen suoramarkkinointi on kielletty, mahdollisuudesta maksaa hyödykesidonnaisella luotolla voidaan kertoa hyödykkeen oston ja markkinoinnin yhteydessä.

Tilapäistä korkokattoa sovelletaan paitsi 1.1.2021 jälkeen tehtäviin luottosopimuksiin myös ennen lain voimaantuloa sovittuihin jatkuviin luottoihin silloin, kun uusia nostoja tehdään uuden tilapäisen sääntelyn aikana.

Uusi laki ei korvaa aiempaa väliaikaista sääntelyä: tarkista lainasi ehdot

Vaikka vuoden alusta voimaan tullut väliaikainen lainsäädäntö on suunnilleen samansisältöinen kuin heinäkuussa 2020 voimaan tullut sääntely, kyseessä on kaksi erillistä lakia. Tammikuussa alkanutta korkokattoa ei sovelleta niihin vuonna 2020 tehtyihin luottosopimuksiin eikä vanhoista sopimuksista tehtyihin nostoihin, jotka kuuluivat aiemman väliaikaissääntelyn piiriin. Siksi näiden luottojen korot ovat voineet nousta heti vuodenvaihteessa, jos luottoa on silloin ollut vielä maksamatta. Korkoehto kannattaa tarkistaa luottosopimuksesta.

Jos siis olet ottanut kokonaan uuden luoton tai tehnyt nostoja aiemmasta luottosopimuksestasi 1.7.–31.12.2020 voimassa olleen sääntelyn aikana, 31.12.2020 jälkeen luotolle perittävä korko määräytyy luottosopimuksen ja lainsäädännön mukaan. Kannattaa tarkistaa, mitä sopimusehdoissa lukee. Katso alla olevasta kuvasta, miten väliaikainen korkokatto vaikuttaa eri aikoina tehtyihin nostoihin.

Näin kuluttajaluottojen väliaikainen korkokatto vaikuttaa eri aikoina tehtyihin nostoihin:  1.9.2019 lähtien uusissa sopimuksissa korko on korkeintaan 20 prosenttia. Aikavälillä 1.7.–31.12.2020 väliaikainen korkokatto on 10 prosenttia. Aikavälillä 1.1.–30.9.2021 väliaikainen korkokatto on 10 prosenttia.   Jos olet tehnyt noston luotosta 1.7.2020 jälkeen, mutta et ole vielä maksanut nostoa takaisin, luoton korko voi nousta 1.1.2021 alkaen. Jos olet tehnyt noston luotosta 1.1.2021 jälkeen, nostetusta luotosta perittävä korko voi olla enintään 10 prosenttia 30.9.2021 saakka, jonka jälkeen nostetun luoton korko voi nousta.  Tarkista ehdot myös luottosopimuksestasi

 

Mainonnassa varoitettava koron nousemisesta

Jos luottojen ja luotonvälityspalveluiden mainonnassa viitataan väliaikaiseen kymmenen prosentin korkokattoon ja luoton korko voi nousta väliaikaisen lainsäädännön päätyttyä, mainonnassa täytyy varoittaa koron noususta.

”Pelkkä neutraali ilmoitus koron nousemisesta ei riitä, vaan mainoksessa on oltava varoitus-sana”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo.

Varoitus täytyy antaa samassa yhteydessä, kun mainonnassa viitataan väliaikaiseen korkokattoon. Mainonnassa ei saa antaa harhaanjohtavaa tietoa luoton korosta. Luottosopimuksen mukainen normaali luoton korko täytyy ilmoittaa vähintään yhtä näkyvästi kuin tilapäinen alempi korko.

Luottokorkojen hintasääntely kohtelee velallisia eriarvoisesti

Väliaikainen lainsäädäntö on voimassa 30. syyskuuta 2021 saakka, jonka jälkeen luotosta perittävä korko määräytyy luottosopimuksen ja lainsäädännön mukaan. Tämä koskee myös tilapäisen sääntelyn aikana nostettuja luottoeriä, joita ei ole vielä syyskuun loppuun mennessä maksettu takaisin.

Luoton hinnan kannalta keskeinen merkitys on sillä, onko luottosopimus tehty ennen syyskuuta 2019 vai sen jälkeen. Jos se on tehty 1.9.2019 jälkeen, korko saa olla enintään 20 prosenttia, mutta aiemmin tehdyissä sopimuksissa korko voi olla huomattavasti korkeampi.

Erityisesti ennen syyskuuta 2019 sovituista luottosopimuksista tehdyt nostot voivat tulla erittäin kalliiksi, koska 1.9.2019 voimaan tulleella hintasääntelyllä ei rajoitettu näiden luottosopimusten kustannuksia. Näissä edelleen voimassa olevissa luottosopimuksissa korko voi olla merkittävästi 20:tä prosenttia korkeampi. Siksi näistä luotoista saatetaan vaatia kohtuutonta, jopa yli 200 prosentin korkoa. Tämä koskee väliaikaisen hintasääntelyn päätyttyä myös niitä nostoja, jotka tehtiin poikkeussääntelyn aikana ja jotka siksi saivat sen ajaksi 10 prosentin maksimikorkosuojan.

Kuluttajaluottojen sääntelyä tulisi tarkastella kokonaisvaltaisemmin

Kuluttaja-asiamies on katsonut, että nykyisessä poikkeuksellisessa tilanteessa hintasääntelyyn ja suoramarkkinointiin liittyviä kiireellisiä toimia on perusteltua jatkaa. Kuluttajaluottojen sääntelyä olisi silti tarpeen tiukentaa myös pysyvästi, sillä nykyinen sääntely on vaikeaselkoinen. Eri luottosopimukset ja niistä eri aikoina tehdyt nostot ovat keskenään erilaisen sääntelyn piirissä, joten kuluttajalla voi olla vaikeaa arvioida luottojen kustannuksia.

”Jatkossa kuluttajaluottoja koskevaa sääntelyä tulisikin arvioida kokonaisvaltaisesti kuluttajien todellinen käyttäytyminen huomioon ottaen. Sääntelyn vaikeaselkoisuus ja markkinoinnin aggressiivisuus eivät tue harkittuja päätöksiä”, Väänänen perustelee pysyvien tiukennusten tarpeellisuutta.

Eduskunta edellyttääkin, että valtioneuvosto arvioi, olisiko sääntelyä muutettava pysyvästi.

Lisää aiheesta:

  • Luottojen enimmäiskorkoa ja markkinointia tiukennetaan tilapäisesti koronan vuoksi, KKV:n tiedote 1.7.2020
  • Luottojen väliaikaista sääntelyä noudatettu vaihtelevasti, pysyville tiukennuksille tilausta, Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 5–6/2020
  • Pikaluottojen markkinoinnin sääntelyn vaihtoehtoja, Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksiä 6/2019

 


Päivitetty 5.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 5.1.2021 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV