Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2001
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kilpailuvirasto/2001/kilpailuvirasto-katsoo-etta-helsingin-porssilla-on-maaraava-markkina-asema-nykyinen-hinnoittelu-ei-ole-syrjiva/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2001

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kilpailuvirasto katsoo, että Helsingin Pörssillä on määräävä markkina-asema; nykyinen hinnoittelu ei ole syrjivä

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Tiedote 3 / 9.1.2001

Kilpailuvirasto tutki saamiensa selvityspyyntöjen perusteella, syyllistyykö Helsingin Pörssi määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön pörssimaksujen hinnoittelussa asiakkailleen. Selvityspyyntöjen tekijät arvioivat, että pörssiosakekaupassa 1.1.2000 aloitettu kauppakohtainen veloitus nostaisi pienten osake-erien kaupan kustannuksia ja vaikuttaisi piensijoittajille tarjottavien osakevälityspalvelujen hinnoitteluun ja kysyntään. Uuden hinnoittelukäytännön katsottiin syrjivän kohtuuttomasti piensijoittajia.

Helsingin Pörssillä on tällä hetkellä määräävä asema

Helsingin Pörssillä on viraston mukaan tällä hetkellä kilpailunrajoituslain mukainen määräävä asema Suomessa julkisen osakekaupankäyntijärjestelmän ylläpitäjänä ja palveluntarjoajana. Kilpailuvirasto on arvioinut Helsingin Pörssin asemaa pääosin sen asiakkaina olevien kotimaisten pörssivälittäjien näkökulmasta. Helsingin Pörssi on ainoa Suomessa toimiva julkinen markkinapaikka osakkeille, ja on epätodennäköistä, että nykyisessä markkinatilanteessa Suomeen syntyisi kilpaileva osakekaupankäyntijärjestelmä. Koska osakekaupankäynnin markkinoilla on parhaillaan vireillä merkittäviä kaupallisia ja teknisiä muutoksia, saattavat ko. markkinat ja siten myös Helsingin Pörssin asema näillä markkinoilla kuitenkin muuttua lähiaikoina.

Uusi pörssimaksujärjestelmä ei ole syrjivä

Selvitystensä perusteella Kilpailuvirasto toteaa, että Helsingin Pörssin 1.1.2000 käyttöön ottamaa pörssimaksuhinnoittelua ei voida vaihtoehtoisen hinnoittelumallin käyttöönoton jälkeen pitää tiettyjen välittäjien tai välittäjäryhmien kannalta syrjivänä eikä siten määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä. Helsingin Pörssin uudessa maksujärjestelmässä on keskeistä se, että aikaisemmasta markkinaosuuspohjaisesta maksusta luovuttiin ja sen tilalle tuli lähinnä tietotekniikkakustannuksiin perustuva kauppakohtainen transaktiomaksu, joka veloitetaan sellaisesta tarjouksesta, joka on johtanut kauppaan.

Selvityspyyntöjen tekijät ovat peruuttaneet selvityspyyntönsä katsoen Helsingin Pörssin nykyisen pörssimaksuhinnoittelun kohtuulliseksi myös piensijoittajan kannalta. Näin ollen Kilpailuvirasto ei pitänyt tarpeellisena tässä yhteydessä arvioida tarkemmin hinnoittelun kohtuullisuutta tai kustannusvastaavuutta, vaan poisti asian käsittelystä.

Lue päätös

Lisätietoja:
Erikoistutkija Maarika Joutsimo


Päivitetty 28.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 28.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV