Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2004
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kilpailuvirasto/2004/eun-kilpailusaantojen-uudistuspaketti-on-valmis/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2004

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

EU:n kilpailusääntöjen uudistuspaketti on valmis

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Tiedote 31.3.2004

Euroopan komissio on julkaissut asiakirjapaketin, jolla saatetaan päätökseen Euroopan unionin kilpailusääntöjen ja -menettelyjen merkittävä uudistusprosessi. Julkaistut asiakirjat käsittelevät kanteluja, ohjekirjeitä ja jäsenvaltioiden kilpailuviranomaiset yhdistävän Euroopan kilpailuviranomaisten verkoston toimintaa. Nämä uudet säännöt tulevat voimaan 1. toukokuuta eli yhtä aikaa uuden kilpailusääntöjen täytäntöönpanoasetuksen kanssa.

Komission tiedote 30.3.2004


EU:n kilpailusääntöjen uudistuspaketti on valmis

Euroopan komissio julkaisi tänään asiakirjapaketin, jolla saatetaan päätökseen Euroopan unionin kilpailusääntöjen ja -menettelyjen merkittävä uudistusprosessi. Nyt julkaistut asiakirjat käsittelevät kanteluja, ohjekirjeitä ja jäsenvaltioiden kilpailuviranomaiset yhdistävän Euroopan kilpailuviranomaisten verkoston toimintaa. Nämä uudet säännöt tulevat voimaan 1. toukokuuta eli yhtä aikaa uuden kilpailusääntöjen täytäntöönpanoasetuksen kanssa.

Uudet asiakirjat täydentävät asetusta 1/2003 (uusi kilpailusääntöjen täytäntöönpanoasetus). Asetuksella pannaan täytäntöön EY:n perustamissopimukseen sisältyvät kilpailusäännöt, joilla kielletään kartellien tyyppiset kilpailua rajoittavat sopimukset (81 artikla) ja määräävän markkina-aseman väärinkäyttö (82 artikla). Koko uudistuspaketti eli kaikki uudet säännöt tulevat voimaan 1. toukokuuta.

"Uudistuksen tarkoituksena on antaa komissiolle uusia kilpailusääntöjen valvontavaltuuksia ja ottaa käyttöön uusia menettelyjä, jotka sopivat laajentuneelle Euroopan unionille. Uudistuksessa korvataan lainsäädäntöä sekä erilaisia sääntöjä ja ohjeita, jotka on annettu yli 40 vuotta sitten, jolloin sekä yrityksillä että viranomaisilla oli Euroopassa vasta varsin vähän kokemusta kilpailupolitiikasta", kilpailukomissaari Mario Monti kertoo.

Kilpailusääntöjen uuden täytäntöönpanojärjestelmän tarkoituksena on varmistaa, että EU:n kilpailusääntöjä sovelletaan entistä tehokkaammin kuluttajia ja yrityksiä hyödyttävällä tavalla. Samalla on tarkoitus vähentää byrokratiaa Euroopassa toimivien yritysten eduksi.

Asetuksella 1/2003 kumotaan vuonna 1962 luotu järjestelmä, jonka mukaan yritysten välisistä sopimuksista on ilmoitettava komissiolle. Järjestelmästä on tullut turhan raskas, sillä Euroopassa toimivat yritykset tuntevat nyt kilpailusäännöt [1]. Tämäntyyppistä ilmoituskäytäntöä ei sovelleta myöskään Yhdysvalloissa.

Merkittävää on, että jäsenvaltioiden tuomioistuimet ja kilpailuviranomaiset voivat uudistuksen myötä osallistua laaja-alaisemmin EU:n kilpailusääntöjen täytäntöönpanoon. Samalla uudistus tarjoaa tasapuolisemmat kilpailuolosuhteet yrityksille, sillä kaikkien viranomaisten on sovellettava EU:n kilpailusääntöjä tapauksiin, jotka vaikuttavat jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Tänään annettu komission asetus ja kuusi tiedonantoa täydentävät asetusta 1/2003 ja niiden myötä 1. toukokuuta voimaan tulevat uudet lainsäädäntöpuitteet saadaan valmiiksi.

Euroopan kilpailuviranomaisten verkosto

Yksi uudistuspaketin keskeisistä osista on kilpailuviranomaisten verkostossa tehtävää yhteistyötä koskeva tiedonanto. Yhteistyö on jo täydessä käynnissä, sillä komissio ja jäsenvaltioiden kilpailuviranomaiset käynnistivät Euroopan kilpailuviranomaisten verkoston jo yli vuosi sitten [2].

Tiedonanto kuvastaa uutta tiiviimpää yhteistyötä EU:n täytäntöönpanoviranomaisten välillä. Uusien lainsäädäntöpuitteiden voimaantulo käynnistää monia komission ja jäsenvaltioiden kilpailuviranomaisten välisiä uusia yhteistyökäytäntöjä. Tiedonannossa annetaan ohjeita mm. työnjaosta täytäntöönpanoviranomaisten välillä, meneillään olevia tapauksia koskevasta vastavuoroisesta tietojenvaihdosta menettelyn eri vaiheissa ja todistusaineistona käytettävien tietojen vaihdosta.

Erityistä huomiota on kiinnitetty periaatteisiin, joita kartellitapauksissa sovelletaan sakkojen määräämättä jättämistä tai alentamista koskeviin pyyntöihin. Pyrkimyksenä on säilyttää näiden järjestelyjen tehokkuus sekä EU:n tasolla että niissä jäsenvaltioissa, joissa tällaisia ohjelmia on otettu käyttöön. Tiedonannossa todetaan lisäksi, että tietoja saa levittää verkostossa ilman sakkojen määräämättä jättämistä tai alentamista koskevan pyynnön esittäjän suostumusta vain sellaisissa tapauksissa, joissa tiedot vastaanottava viranomainen varmistaa hakijan suojaamisen. Komissio on saanut asiaa koskevat kirjalliset sitoumukset useimmilta jäsenvaltioita, ja se julkaisee piakkoin luettelon kansallisista kilpailuviranomaisista, jotka ovat allekirjoittaneet asiaa koskevan vakuutuksen.

Ilmoitusjärjestelmän lakkauttaminen

Asetuksella 1/2003 lakkautetaan perustamissopimuksen 81 artiklan 3 kohdan määräysten soveltamiseksi käyttöön otettu keskitetty ilmoitus- ja hyväksyntäjärjestelmä. Määräysten mukaan kilpailunvastaisia vaikutuksia aiheuttava sopimus voidaan hyväksyä, jos siitä seuraa riittävästi kuluttajien hyödyksi siirrettäviä etuja. Uuden asetuksen mukaan yritykset voivat vedota suoraan 81 artiklan 3 kohtaan kansallisissa tuomioistuimissa tai kansallisten kilpailuviranomaisten menettelyissä. Tähän ei tarvita komission antamaa lausuntoa. Kyseessä oleva sopimus, päätös tai menettelytapa on todettava sääntöjenmukaiseksi, jos yritys voi osoittaa sen täyttävän 81 artiklan 3 kohdassa asetetut edellytykset.

Jäsenvaltiot ja yritykset ovat näiden muutosten vuoksi pyytäneet komissiota laatimaan suuntaviivat 81 artiklan 3 kohdan soveltamisesta. Vastauksena näihin pyyntöihin komissio antoi tänään suuntaviivat osana uudistuspakettia. Tiedonannossa esitetään 81 artiklan 3 kohdan soveltamista koskevat periaatteet, jotta voidaan edistää määräysten yhdenmukaista soveltamista ja antaa ohjeita yrityksille. Tiedonanto ei korvaa vaan täydentää laaja-alaista ohjeistusta, jota komissio on jo antanut julkaisemalla erityyppisiä sopimuksia koskevia suuntaviivoja. Näitä ovat erityisesti horisontaalista yhteistyötä koskevista sopimuksista annetut suuntaviivat ja vertikaalisia rajoituksia koskevat suuntaviivat.

Uudistuspakettiin sisältyvät muut asiakirjat

Uudistuspaketti sisältää myös seuraavat tekstit:

Kilpailumenettelyjen kulkua koskeva uusi komission asetus

Tämä komission asetus sisältää yksityiskohtaisia sääntöjä, jotka koskevat komission menettelyjen kannalta merkittäviä asioita kuten kuulemista, kantelua ja oikeutta tutustua asiakirjoihin.

Kauppaan kohdistuvan vaikutuksen käsitettä koskevat suuntaviivat

Kauppaan kohdistuvan vaikutuksen käsitteen perusteella määritetään EU:n kilpailusääntöjen soveltamisala. Käsite on erityisen merkittävä uudessa täytäntöönpanojärjestelmässä. Sen mukaan jäsenvaltioiden tuomioistuinten ja kilpailuviranomaisten on sovellettava kilpailusääntöjä kaikkiin sopimuksiin ja menettelytapoihin, jotka voivat vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tänään annetuissa suuntaviivoissa esitetään yhteenveto yhteisöjen tuomioistuinten laaja-alaisesta oikeuskäytännöstä. Suuntaviivojen tarkoituksena on näin antaa ohjeistusta täytäntöönpanoviranomaisille ja yrityksille.

Komission ja kansallisten tuomioistuinten välistä yhteistyötä koskeva tiedonanto

Yritykset ja kansalaiset voivat vedota perustamissopimukseen sisältyviin kilpailusääntöihin kansallisissa tuomioistuimissa. Uusilla täytäntöönpanosäännöillä lakkautetaan ilmoitusjärjestelmä ja mahdollistetaan täytäntöönpano kansallisissa tuomioistuimissa. Komission ja kansallisten tuomioistuinten välistä yhteistyötä koskevan uuden tiedonannon tarkoituksena onkin olla käytännön apuväline jäsenvaltioiden tuomareille, kun ne soveltavat EU:n kilpailusääntöjä. Tiedonannossa selvitetään erityisesti asetuksessa 1/2003 säädettyjä yhteistyömuotoja. Näitä ovat esim. kansallisten tuomioistuinten mahdollisuus pyytää komissiolta tietoja ja lausuntoja niiden käsiteltävinä olevista asioista, jotka koskevat yhteisön kilpailusääntöjen soveltamista.

Yrityksille annettavia epävirallisia ohjeita koskeva tiedonanto (ohjekirjeet)

Vaikka uuden täytäntöönpanojärjestelmän keskeinen osa on 81 artiklan soveltamista koskevan ilmoitusjärjestelmän lakkauttaminen, komissio voi kuitenkin tarvittaessa keskustella yritysten kanssa yksittäisistä tapauksista. Komissio on erityisesti valmistautunut neuvomaan yrityksiä silloin, kun EU:n kilpailuoikeuteen liittyy uusia kysymyksiä, joiden vuoksi yritysten on vaikea arvioida sopimuksiaan tai toimintaansa EU:n kilpailusääntöjen perusteella. Tänään annetun tiedonannon mukaan komissio voi laatia yrityksille ohjekirjeitä. Ohjekirjeitä laaditaan kuitenkin vain sellaisissa tapauksissa, joissa on todella kyse 81 ja 82 artiklaa koskevasta uudesta soveltamiskysymyksestä ja jotka kuuluvat komission ensisijaisten täytäntöönpanotehtävien alaan. Ohjekirjeet perustellaan ja julkaistaan.

Kantelujen käsittelyä komissiossa koskeva tiedonanto

Tiedonannossa kerrotaan, miten komissiolle voi toimittaa markkinatietoja epävirallisella tavalla, ja kuvaillaan menettelyt, joita sovelletaan virallisten kantelujen yhteydessä. Sen tarkoituksena on kannustaa kansalaisia ja yrityksiä esittämään tietoja kilpailusääntöjen epäillystä rikkomisesta.

Taustaa

Komissio aloitti 81 ja 82 artiklan täytäntöönpanojärjestelmän uudistamisen virallisesti vuonna 1999, jolloin se antoi valkoisen kirjan EY:n perustamissopimuksen 81 ja 82 artiklan soveltamissääntöjen uudistamisesta. Sen jälkeen komissio esitti syyskuussa 2000 ehdotuksen uudeksi asetukseksi, jolla korvataan asetus N:o 17. Ministerineuvostossa käytyjen, yli kaksi vuotta kestäneiden tiiviiden neuvottelujen jälkeen ehdotus johti 16. joulukuuta 2002 uuden asetuksen 1/2003 antamiseen. Asetus julkaistiin Euroopan yhteisöjen virallisessa lehdessä tammikuussa 2003.


[1] Tänään julkaistut tekstit eivät koske valtiontukea eivätkä yrityskeskittymien valvontaa.

[2] Uusien jäsenvaltioiden kansalliset kilpailuviranomaiset ovat olleet täysimääräisesti mukana verkostossa alusta alkaen.


Päivitetty 20.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 20.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV