Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2004
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kilpailuvirasto/2004/kilpailuvirasto-esittaa-lannen-puhelimelle-miljoonan-euron-seuraamusmaksua/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2004

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kilpailuvirasto esittää Lännen Puhelimelle miljoonan euron seuraamusmaksua

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Tiedote 25.10.2004

Kilpailuvirasto esittää Lännen Puhelin Oy:lle miljoonan euron suuruista seuraamusmaksua määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä laajakaistamarkkinoilla. Lännen Puhelin on viraston markkinaoikeudelle tekemän esityksen mukaan rikkonut kilpailunrajoituslakia 1.6.2001–30.6.2004 välisen ajan kieltäytymällä vuokraamasta hallitsemaansa paikallisverkkoa kilpailijoilleen sellaisilla ehdoilla, joilla nekin olisivat voineet liiketaloudellisesti kannattavasti tarjota laajakaistaliittymiä kuluttajille.

Lännen Puhelin Oy toimii 23 kunnan alueella Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Toimialueen suurimmat kunnat ovat Naantali, Raisio ja Rauma. Asukasmäärä yhtiön perinteisellä toimialueella on noin 153 000. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 43,5 miljoonaa euroa.

Kilpailijat eivät päässeet markkinoille

Kilpailevien operaattorien pääsy laajakaistamarkkinoille edellyttää sitä, että ne voivat vuokrata alueen paikallisverkon haltijalta, eli tässä tapauksessa Lännen Puhelimelta, niin kutsuttua ADSL-tukkutuotetta. Lännen Puhelimen tukkutuotteesta perimät vuokrat ovat kuitenkin pääosin olleet korkeampia kuin sen itse omilta asiakkailtaan perimät vähittäishinnat. Tämä ns. hintaruuvi on pitänyt yllä yhtiön määräävää markkina-asemaa toimialueen laajakaistamarkkinoilla.

Lännen Puhelin on tarjonnut kilpailijoilleen kahteen erilaiseen vaihtoehtoiseen verkkotekniikkaan perustuvaa tukkutuotetta. Toisessa niissä yhtiö on soveltanut edellä mainittua hintaruuvihinnoittelua ja toinen on ollut teknisiltä ominaisuuksiltaan sellainen, että vain Lännen Puhelimen oma palveluoperaattori on pystynyt tarjoamaan sen avulla laajakaistaliittymiä kuluttajille.

Kilpaileville operaattoreille ei siten ole ollut tarjolla sellaista ADSL-tukkutuotetta, joka olisi mahdollistanut markkinoille pääsyn. Lännen Puhelin on tämän seurauksena ollut yli 90 prosentin markkinaosuudellaan käytännössä alueensa ainoa laajakaistaliittymien tarjoaja.

Kuluttajat hyötyvät kilpailun valvonnasta

Teleyhtiöiden kilpailunrajoituspyrkimysten taustalla on markkinatilanne, jossa laajakaistaisten internetpalvelujen markkinat ovat laajentuneet ja laajenemassa erittäin voimakkaasti. Laajakaistaliittymiä on Suomessa jo tällä hetkellä lähes 650 000 kotitaloudessa, mikä tarkoittaa teleyhtiöiden kannalta yhteensä satojen miljoonien eurojen vuotuista liikevaihtoa. Kasvavat markkinat kiinnostavat luonnollisesti kaikkia palveluoperaattoreita.

Kilpailuvirasto muistutti teleoperaattoreita kilpailulainsäädännön vaatimuksista ensimmäisen kerran jo kesällä 2002. Virasto toimitti asiaa koskevan kannanottonsa kaikille tuolloin laajakaistapalveluja tarjonneille operaattoreille. Laajakaistaprojektin yhteydessä vuonna 2003 virasto kävi läpi kaikkien paikallisverkko-operaattoreiden laajakaistatukkutuotteiden hinnoittelun.

Kuluttajien kannalta lisääntyvä kilpailu tuo mukanaan mm. entistä monipuolisempia ja nopeampia internetyhteyksiä sekä alempia hintoja. Esimerkiksi 256 kbit/s -yhteyttä tarjotaan nyt halvimmillaan alle 30 eurolla kuukaudessa, kun laajakaistaprojektin alkaessa vuonna 2003 hinta oli yleisesti noin 50 euroa kuukaudessa.

Lisätietoja:
Tutkimuspäällikkö Timo Mattila
Erikoistutkija Henrikki Oravainen


Ks. myös Kilpailuviraston tiedote 18.10.2004 (Pohjoismaiden kilpailuviranomaiset varoittavat ylisääntelystä telemarkkinoilla).


Asiasanat: Kilpailuvalvonta, Markkinaoikeus, Määräävä markkina-asema, Seuraamusmaksu
Päivitetty 30.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 30.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV