Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2004
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kilpailuvirasto/2004/kilpailuvirasto-esittaa-tuntuvia-sakkoja-asfalttikartelliin-osallistuneille/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2004

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kilpailuvirasto esittää tuntuvia sakkoja asfalttikartelliin osallistuneille

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Tiedote 31.3.2004

Kilpailuvirasto esittää markkinaoikeudelle kilpailunrikkomismaksun määräämistä seitsemälle asfalttialan yritykselle ja Asfalttiliitolle. Virasto on saanut vakuuttavaa näyttöä yritysten syyllistymisestä kiellettyyn valtakunnalliseen hinta- ja tarjousyhteistyöhön sekä markkinoiden jakamiseen ainakin vuosina 1994–2002. Asfalttiliiton katsotaan syyllistyneen kiellettyyn tietojenvaihtoon vuonna 1997.

Kielletystä tietojenvaihdosta aiemmin epäillyn Tieliikelaitoksen osalta ei sen sijaan ole saatu näyttöä.

Asfalttimarkkinoiden jakaminen on tapahtunut sekä urakkamäärien, asiakkaiden että maantieteellisten alueiden perusteella. Kilpailuviraston näyttö koostuu todistajien kertomuksista, asiakirjoista, nauhoitetuista puhelinkeskusteluista sekä taloudellisesta analyysistä.

Markkinoiden jakamiseksi ja jaon ylläpitämiseksi kartellista epäillyt ovat:

  • rajoittaneet kartellin jäsenten tuotantoa määrittelemällä vuosittaisen tonnimäärän niiden asfalttituotannolle
  • soveltaneet järjestelyä, jonka mukaan tarjouskilpailuissa joidenkin yritysten tuli luopua tarjouksen tekemisestä, joidenkin oli annettava korkeampi tai alempi tarjous kuin toisten tai tarjoushinta muutoin perustui tarjoajien yhteistoimintaan
  • luoneet järjestelmän sovittujen markkinajako-osuuksien valvomiseksi
  • organisoineet kartellin yritysten asfalttitoiminnan johtotasolla
  • vaikeuttaneet kartelliin kuulumattomien asfalttiyritysten toimintaa ja uusien yritysten tuloa markkinoille sekä
  • vaihtaneet keskenään liikesalaisuuksiksi luokiteltavia tietoja.

Esitys seuraamismaksuiksi

Valtiolle tilitettävän kilpailunrikkomismaksun määrää markkinaoikeus Kilpailuviraston esityksestä. Maksun suuruus voi olla enimmillään 10 % kunkin kilpailunrajoitukseen osallistuneen elinkeinonharjoittajan tai niiden yhteenliittymän edellisen vuoden liikevaihdosta.

Esitettyjen seuraamusmaksujen määriin ovat vaikuttaneet kartelliin osallistuneiden yritysten toiminnan volyymi, rikkomuksen kesto ja vakavuus sekä yritysten rooli kartellissa. Kilpailuvirasto esittää, että markkinaoikeus määräisi seuraamusmaksuja seuraavasti:

  • Lemminkäinen Oyj: 68 000 000 euroa
  • Valtatie Oy: 12 700 000 euroa
  • Skanska Asfaltti Oy: 11 000 000 euroa
  • Interasfaltti Oy / NCC Roads Oy: 4 600 000 euroa
  • SA-Capital Oy (Savatie Oy): 500 000 euroa
  • Rudus Asfaltti Oy: 140 000 euroa
  • Super Asfaltti Oy: 68 000 euroa
  • Asfalttiliitto: 4 000 euroa

Merkittävät taloudelliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset

Esityksen kohteena olevien yritysten asfalttitoiminnan yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2002 noin 290 miljoonaa euroa ja tuotanto tielle levitettyinä asfalttitonneina noin 4 miljoonaa tonnia. Yritysten osuus asfalttimarkkinoiden kokonaistuotannosta on viime vuosina ollut noin 70 %.

Kartelli on kattanut koko maan ja jatkunut ainakin kahdeksan vuotta.

Yhteiskunnallisten vaikutusten kannalta kartellin tekee erityisen haitalliseksi se, että asfalttityöt ovat suurelta osin julkisia valtion ja kuntien hankintoja. Asiakkuusosuudet jakautuivat vuonna 2002 seuraavasti: valtio 38 %, kunnat 28 % ja yksityiset 34 %.

Esitys markkinaoikeudelle

Lisätietoja:
Tutkimuspäällikkö Leena Passi
Erikoistutkija Kirsi Ola


Asiasanat: Kartelli, Kilpailuvalvonta, Seuraamusmaksu
Päivitetty 18.2.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.2.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV