Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2004
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kilpailuvirasto/2004/oecd-suosittaa-suomelle-kilpailun-tehostamista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kilpailuviraston tiedotteet
  • 2004

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

OECD suosittaa Suomelle kilpailun tehostamista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Tiedote 5.10.2004

OECD julkisti tänään Suomea koskevan maakatsauksensa, jonka erikoisteemana on kilpailu. Katsauksessa arvioidaan talouden suorituskykyä sekä tulevien vuosien haasteita, joista mainitaan mm. väestön ikääntyminen ja kilpailulta suojattujen alojen tuottavuuden parantaminen. Katsaus sisältää myös Kilpailuviraston toimintaa ja kilpailuvalvontaa yleisesti koskevia suosituksia.

Suomen tuotanto ja tuottavuus kasvoi 1990-luvun lopulla todella nopeasti, ja Suomi toipui muita euromaita olennaisesti nopeammin 90-luvun alun lamasta. Nyt edessä on kuitenkin suuria haasteita. Suurimpana niistä OECD pitää Suomen väestörakennetta, jonka vaikutus työmarkkinoilla alkaa näkyä lähivuosina. Toinen suuri ongelma on kilpailulta suojatun sektorin heikko tuottavuus avoimeen sektoriin verrattuna. Myös IT-sektorin tuottavuus on lisäksi vähitellen alenemassa mm. tuotteiden yleisen hintatason laskun johdosta. Kilpailun lisääminen on OECD:n mielestä avaintekijä talouden kasvun varmistamisessa.

Sääntelyä purettava

Suomessa on purettu onnistuneesti sääntelyä useilla aloilla, ja kilpailu onkin toimivaa mm. telealalla ja sähkömarkkinoilla. Kilpailuperiaatteet tulisi kuitenkin ottaa OECD:n mukaan enenevässä määrin käyttöön myös näillä aloilla. Esimerkiksi telemarkkinoilla esiintyy edelleen paikallista monopoliaseman hyväksikäyttöä, johon viranomaisten olisi puututtava. Markkinoilla tulisi myös pyrkiä torjumaan alalla jo toimivien yritysten pyrkimys vaikuttaa viranomaisiin uusien yrittäjien markkinoille tulon estämiseksi.

Postitoimintaa koskevat alalle pääsyn ehdot tulisi uudistaa sellaisiksi, että alalle voisi tulla kannattavasti uusia yrittäjiä. Vastaavasti tulisi uudistaa taksien tarveharkintaan perustuvaa sääntelyä. Nyt hintakilpailua ei ole, koska autoilijat noudattavat pääsääntöisesti viranomaisten vahvistamia enimmäistaksoja. Myös kauppojen aukioloajat tulisi vapauttaa ja liikekiinteistöjen kaavoitusta joustavoittaa markkinoille pääsyn edistämiseksi.

Julkisessa omistuksessa olevien yritysten markkinakäyttäytyminen pitäisi erottaa entistä selkeämmin ei-kilpailullisista viranomaistehtävistä. Lisäksi tulisi huolehtia siitä, että kilpailuedellytykset yksityisen sektorin ja julkisen sektorin harjoittaman elinkeinotoiminnan välillä olisivat mm. verotuksellisesti yhteneväiset. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena tulisi katsauksen mukaan olla julkisen sektorin yritystoiminnan mahdollisimman kattava yksityistäminen.

Kilpailuvalvontaa tehostettava

Kilpailuviraston tulisi suhteellisen pienenä virastona suunnata vielä nykyistäkin enemmän resurssejaan kartellien paljastamiseen ja muiden merkittävien kilpailunrajoitusten poistamiseen. Viraston itsenäinen asema tulisi lisäksi vahvistaa muodollisesti lainsäädännöllä.

Kilpailunrajoituksia koskevien seuraamusmaksujen tulisi olla tuntuvia ja ennaltaehkäiseviä. Myös rikosoikeudellisen henkilökohtaisen vastuun käyttöönottoa tulisi harkita. Nämä uudistukset tukisivat OECD:n mukaan seuraamusmaksusta vapautumista koskevan uuden lainsäädännön vaikutusta.

Katsauksessa otetaan kantaa myös markkinaoikeuden tehtäviin. Jotta erityistuomioistuin voisi keskittyä merkittävien kilpailutapausten ratkaisemiseen, se pitäisi vapauttaa vähämerkityksellisten julkisia hankintoja koskevien kiistojen ratkaisemisesta. Niiden käsittelyä varten tulisi OECD:n mielestä perustaa erityisviranomainen.


Katsauksen ydinkohdat ovat luettavissa OECD:n sivuilla.


Päivitetty 17.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 17.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV