Tiedote 5.10.2004
OECD julkisti tänään Suomea koskevan maakatsauksensa, jonka erikoisteemana on kilpailu. Katsauksessa arvioidaan talouden suorituskykyä sekä tulevien vuosien haasteita, joista mainitaan mm. väestön ikääntyminen ja kilpailulta suojattujen alojen tuottavuuden parantaminen. Katsaus sisältää myös Kilpailuviraston toimintaa ja kilpailuvalvontaa yleisesti koskevia suosituksia.
Suomen tuotanto ja tuottavuus kasvoi 1990-luvun lopulla todella nopeasti, ja Suomi toipui muita euromaita olennaisesti nopeammin 90-luvun alun lamasta. Nyt edessä on kuitenkin suuria haasteita. Suurimpana niistä OECD pitää Suomen väestörakennetta, jonka vaikutus työmarkkinoilla alkaa näkyä lähivuosina. Toinen suuri ongelma on kilpailulta suojatun sektorin heikko tuottavuus avoimeen sektoriin verrattuna. Myös IT-sektorin tuottavuus on lisäksi vähitellen alenemassa mm. tuotteiden yleisen hintatason laskun johdosta. Kilpailun lisääminen on OECD:n mielestä avaintekijä talouden kasvun varmistamisessa.
Sääntelyä purettava
Suomessa on purettu onnistuneesti sääntelyä useilla aloilla, ja kilpailu onkin toimivaa mm. telealalla ja sähkömarkkinoilla. Kilpailuperiaatteet tulisi kuitenkin ottaa OECD:n mukaan enenevässä määrin käyttöön myös näillä aloilla. Esimerkiksi telemarkkinoilla esiintyy edelleen paikallista monopoliaseman hyväksikäyttöä, johon viranomaisten olisi puututtava. Markkinoilla tulisi myös pyrkiä torjumaan alalla jo toimivien yritysten pyrkimys vaikuttaa viranomaisiin uusien yrittäjien markkinoille tulon estämiseksi.
Postitoimintaa koskevat alalle pääsyn ehdot tulisi uudistaa sellaisiksi, että alalle voisi tulla kannattavasti uusia yrittäjiä. Vastaavasti tulisi uudistaa taksien tarveharkintaan perustuvaa sääntelyä. Nyt hintakilpailua ei ole, koska autoilijat noudattavat pääsääntöisesti viranomaisten vahvistamia enimmäistaksoja. Myös kauppojen aukioloajat tulisi vapauttaa ja liikekiinteistöjen kaavoitusta joustavoittaa markkinoille pääsyn edistämiseksi.
Julkisessa omistuksessa olevien yritysten markkinakäyttäytyminen pitäisi erottaa entistä selkeämmin ei-kilpailullisista viranomaistehtävistä. Lisäksi tulisi huolehtia siitä, että kilpailuedellytykset yksityisen sektorin ja julkisen sektorin harjoittaman elinkeinotoiminnan välillä olisivat mm. verotuksellisesti yhteneväiset. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena tulisi katsauksen mukaan olla julkisen sektorin yritystoiminnan mahdollisimman kattava yksityistäminen.
Kilpailuvalvontaa tehostettava
Kilpailuviraston tulisi suhteellisen pienenä virastona suunnata vielä nykyistäkin enemmän resurssejaan kartellien paljastamiseen ja muiden merkittävien kilpailunrajoitusten poistamiseen. Viraston itsenäinen asema tulisi lisäksi vahvistaa muodollisesti lainsäädännöllä.
Kilpailunrajoituksia koskevien seuraamusmaksujen tulisi olla tuntuvia ja ennaltaehkäiseviä. Myös rikosoikeudellisen henkilökohtaisen vastuun käyttöönottoa tulisi harkita. Nämä uudistukset tukisivat OECD:n mukaan seuraamusmaksusta vapautumista koskevan uuden lainsäädännön vaikutusta.
Katsauksessa otetaan kantaa myös markkinaoikeuden tehtäviin. Jotta erityistuomioistuin voisi keskittyä merkittävien kilpailutapausten ratkaisemiseen, se pitäisi vapauttaa vähämerkityksellisten julkisia hankintoja koskevien kiistojen ratkaisemisesta. Niiden käsittelyä varten tulisi OECD:n mielestä perustaa erityisviranomainen.
Katsauksen ydinkohdat ovat luettavissa OECD:n sivuilla.