16.4.2010
Matkustajalla, jonka lento tai matka on peruutettu Islannin tulivuorenpurkauksen vuoksi, on kaksi vaihtoehtoa. Hän voi joko saada käyttämättömästä lipusta rahat takaisin tai vaihtaa lennon tai matkan ajankohdan myöhäisemmäksi, jos paikkoja on saatavilla.
Matkustajien on syytä seurata lentoyhtiönsä tai matkatoimistonsa tiedotusta ja neuvotella omasta tilanteestaan sen kanssa. Oman lennon tilanteen voi tarkistaa Finavian verkkosivuilta www.finavia.fi. Kentälle ei kannata lähteä, jos lento on peruttu.
Lentojen viivästyessä tai peruuntuessa lentoyhtiöllä on EU-asetuksen perusteella asiakkaistaan huolenpitovelvollisuus. Asetus koskee matkustajia, jotka lähtevät EU-maan lentoasemalta tai saapuvat EU-maahan EU:n ulkopuolelta EU-maan lentoyhtiön lennolla.
Yhtiön on tarjottava matkustajille ilmaiseksi aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan. Sen on myös järjestettävä hotellimajoitus, jos ylimääräinen majoittautuminen yhdeksi tai useammaksi yöksi on välttämätöntä. Lisäksi yhtiön on tarjottava kuljetus lentokentän ja hotellin välillä sekä kaksi puhelua tai sähköpostiviestiä.
Jos lentoyhtiö ei täytä huolenpitovelvollisuuttaan, asiakas voi itse järjestää tarpeellisen majoituksen, säilyttää kuitit ja esittää jälkikäteen lentoyhtiölle korvausvaatimuksen kohtuullisista majoitus- ja ateriakustannuksista.
Koska kyse on poikkeuksellisesta tilanteesta, jonka kestosta ei ole varmuutta, matkustajien kannattaa punnita eri vaihtoehtoja ja pyrkiä minimoimaan vahinkonsa.
Valmismatkan järjestäjän täytyy välittömästi tiedottaa asiakkailleen matkaohjelman muutoksista. Sen on avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan hänelle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa.