Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kuluttajavirasto/2010/19.7.2010-mobiilisisaltopalvelun-tilaajalta-vaaditaan-tarkkuutta/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Mobiilisisältöpalvelun tilaajalta vaaditaan tarkkuutta – kilpailut ja testit aiheuttaneet yllätyksiä puhelinlaskuun

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
19.7.2010

Mobiilisisältöpalveluiden tarjoajilta saapuvat viestit ovat aiheuttaneet ikäviä yllätyksiä kuluttajille, jotka ovat kilpailuihin tai testeihin osallistuessaan tulleet huomaamattaan sidotuksi kestotilaukseen. Lisäksi kuluttajien on ollut vaikea saada perusteettomasti laskutetuista viesteistä rahojaan takaisin.

Kuluttajavirasto ja kuluttajaneuvonta ovat saaneet tämän vuoden aikana mobiilisisältöpalveluista yli 1500 yhteydenottoa. Ilmoituksia on tullut muun muassa palveluista nimeltä Zemgo, Glomobi, Wixawin, Ringaling.tv ja Funmobile.

Kuluttajille ongelmia on aiheuttanut kilpailujen ja testien epäasiallinen markkinointi. Palveluiden markkinoinnissa tyypillistä on, että hinta ja muut sopimusehdot on kerrottu vain pienellä präntillä kohdassa, josta niitä on vaikea huomata, esim. verkkosivuston alalaidassa.

Kuluttaja, joka osallistuu internetissä ja tv:ssä mainostettuun kilpailuun tai testiin tekstiviestillä tai antaa palveluun matkapuhelinnumeronsa, tulee yleensä samalla tehneeksi kestosopimuksen. Usein kyse on vielä laajasta ja pitkäaikaisesta kansainvälisestä kampanjasta, jolloin voiton todennäköisyys on hyvin pieni.

Palveluista valittavien kuluttajien tilannetta vaikeuttaa myös se, että palveluiden tarjoajat ovat ulkomailla toimivia yrityksiä, joita voi olla vaikea tavoittaa.

Ennen mobiilisisältöpalvelun tilaamista tai puhelinnumeron antamista internetissä, kannattaa aina selvittää, mihin sopimusehdoissa sitoutuu. Esimerkiksi, onko kyseessä kertatilaus vai sitoutuuko kestotilaukseen. Jos tarjous tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se myös harvoin on totta.

Tilaus kannattaa jättää tekemättä, jos yrityksen itsestään ja sopimusehdoista antamat tiedot ovat epäselviä tai niitä ei ole saatavilla. Myös matkapuhelimeen palveluista tulevat viestit on syytä lukea kunnolla.

Operaattorit keskiössä

Operaattorit hyötyvät rahallisesti tekstiviestipalveluja tarjoavien yritysten kanssa tekemistään sopimuksista. Kuluttajavirasto peräänkuuluttaakin edelleen operaattoreiden vastuuta laskutuksen oikeellisuudesta ja asiakkaan ongelman selvittämisestä, jos palveluntarjoaja on toiminut epäasiallisesti.

Kuluttajavirasto on jo pitkään vaatinut myös lainsäädännön muutosta. Matkapuhelin on luottokortin kaltainen maksuväline ja sitä tulisi koskea samanlaiset vastuusäännökset kuin luottokorttejakin. Jos kuluttaja maksaa tilauksen luottokortilla, hän voi ongelmatilanteessa vaatia kauppahintaa takaisin myös luottokorttiyhtiöltä. Tietoyhteiskunnan kehityksen turvaamiseksi on välttämätöntä, että maksuvälineet ovat samassa asemassa.

Lue lisää

Kuluttajaoikeuden linjaus: Mobiilisisältöpalveluiden myynti ja markkinointi (pdf)


Päivitetty 1.8.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 1.8.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV