Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kuluttajavirasto/2010/2.2.2010-kuluttajavirasto-ja-tietosuojavaltuutettu-valvovat-pikavippiyritysten-toimia/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu valvovat pikavippiyritysten toimia

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
2.2.2010

Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu toteuttavat kevään aikana yhteisen valvontakampanjan, jossa seurataan, kuinka hyvin pikavippiyritykset noudattavat helmikuun alussa voimaan tulleita uusia säännöksiä.

Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu ovat olleet jo vuosia huolissaan tekstiviestillä luottoja tarjoavien yhtiöiden toiminnasta. 1.2.2010 voimaan tulleet uudet säännökset korjaavat ongelmia osittain.

Tärkeä muutos on esimerkiksi se, että pikavippifirmat joutuvat jatkossa ilmoittamaan markkinoinnissaan tarjoamansa luoton todellisen vuosikoron. Kuluttajilla on nyt aikaisempaa paremmat mahdollisuudet vertailla eri luottomuotoja ja niiden kustannuksia.

Pikaluottoa voi edelleen hakea ympäri vuorokauden, mutta rahaa ei saa enää tilille yöaikaan. Jos asiakas hakee luottoa kello 23 jälkeen, yritys saa maksaa sen asiakkaan tilille vasta aamulla kello seitsemän jälkeen.

─ Osa ongelmista on johtunut siitä, että kyseessä on kannattava ala, jolle on ollut helppo hakeutua. Toivottavasti kaikilta toimijoilta löytyy nyt pitkäjänteisyyttä ja vastuullisuutta ottaa uudet säännökset osaksi käytännön toimintaa, sanoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Luotonhakija on tunnistettava luotettavasti

Pikaluottoyritykset vastaavat palveluidensa luotettavuudesta. Väärinkäytösten ja niistä aiheutuvien selvitysten vähentämiseksi luotonantajan on helmikuusta lähtien tunnistettava hakija ns. vahvalla tunnistusmenetelmällä, kuten verkkopankkitunnuksilla tai Väestörekisterikeskuksen myöntämällä varmenteella.

─ Yritykset eivät saa myöntää luottoja, ennen kuin niillä on käytössään lain edellyttämä tunnistusmenetelmä, sanoo tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.

Kuluttajavirasto ja tietosuojavaltuutettu toteuttavat lähikuukausina yhteisen valvontakampanjan uusien säännösten noudattamisesta. Kuluttajavirasto valvoo kuluttajansuojalain ja tietosuojavaltuutettu sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista annetun lain henkilötietoja koskevien säännösten noudattamista. Jos yritysten menettelytavat ovat lainvastaisia, viranomaiset tulevat puuttumaan niiden toimintaan.

Kuluttajavirasto odottaa pikavippiyritysten kiinnittävän huomiota myös luottoa koskevien tietojen ja sopimusehtojen toimittamiseen. Lain mukaan ne on lähetettävä asiakkaalle ennen lainan tilausta – ei jälkikäteen, kuten osa yrityksistä tekee.

Yritysten on myös kannettava vastuunsa asiakkaista, jotka eivät pysty maksamaan luottoa takaisin ajoissa. Niillä on oltava toimiva asiakaspalvelu, johon maksuvaikeuksiin joutunut asiakas voi ottaa helposti yhteyttä ja neuvotella uudesta maksuaikataulusta.


Päivitetty 25.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 25.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV