Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/kuluttajavirasto/2010/23.9.2010-kuluttajavirasto-ja-skandia-life-sopivat-elakevakuutusten-hyvittamisesta/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • Kuluttajavirasto
  • 2010

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Kuluttajavirasto ja Skandia Life sopivat eläkevakuutusten hyvittämisestä

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
23.9.2010

Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies ja Skandia Life ovat sopineet, että yhtiö hyvittää asiakkailleen hallinnointikulun, josta se ei kertonut tarpeeksi selvästi tarjouslaskelmassa.

Vakuutusten myynnin yhteydessä käytettävä tarjouslaskelma on asiakkaan henkilötietojen perusteella tehtävä arvio vakuutuksen arvon kehittymisestä tiettynä ajanjaksona. Skandia Life ei ollut kertonut laskelmassa riittävän selvästi, että se perii säästöistä yhden prosentin hallinnointikulun.

Korkein oikeus antoi asiasta ratkaisun viime maaliskuussa. Ratkaisun mukaan tarjouslaskelma oli laskettu sinänsä oikein. Siitä ei kuitenkaan käynyt ilmi riittävän selvästi se, millainen vaikutus Skandia Lifen perimällä yhden prosentin vuotuisella hallinnointikululla on vakuutuksen arvoon. Siksi Korkein oikeus päätti, että yhtiön on laskettava vakuutuksen arvo niin kuin se ei olisi koskaan perinyt kyseistä hallinnointikulua. Yhtiö ei myöskään saa periä hallinnointikulua tulevaisuudessa.

Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies piti tärkeänä, että asiasta saadaan tuomioistuimen ennakkopäätös ja avusti yhtä asiakasta yleisessä tuomioistuimessa. Korkeimman oikeuden ratkaisun jälkeen Skandia Life ja Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies ovat neuvotelleet siitä, miten ratkaisua sovelletaan muihin yhtiön vakuutuksenottajiin.

Neuvottelujen lopputulos on, että Skandia Life tarjoaa Korkeimman oikeuden ratkaisun edellyttämää hyvitystä kaikille niille vakuutuksenottajilleen, jotka ovat saaneet saman harhaanjohtavan tarjouslaskelman vakuutuksen myynnin yhteydessä viimeistään heinäkuussa 2003, ja jotka voivat osoittaa tämän toimittamalla kopion tarjouslaskelmasta Skandia Lifelle 31.10.2010 mennessä. Tarjouslaskelmaa muutettiin selkeämmäksi heinäkuussa 2003 ja siksi asia koskee vain sitä ennen otettuja vakuutuksia.

Skandia Life on sopinut Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen kanssa siitä, että yhtiö on kuluvan syksyn aikana kirjeitse yhteydessä kaikkiin asiakkaisiinsa, jotka ovat hankkineet yhtiöltä eläkevakuutuksen, säästövakuutuksen tai sijoitusvakuutuksen viimeistään heinäkuussa 2003 . Kirjeessään Skandia Life antaa asiakkailleen yksityiskohtaiset ohjeet hyvityksen hakemisesta.

Tarjouslaskelmaa ei ole käytetty kaikissa Skandia Lifen vakuutusten myyntitilanteissa lainkaan. Asiakkaat, joilla ei ole tarjouslaskelmaa, eivät kuulu tämän hyvitysmenettelyn piiriin.

Lue lisää :

Skandia Lifen pitää palauttaa asiakkaan sijoitusta pienentänyt piilevä kuluerä  Kuluttajaviraston tiedote 25.3.2010

 


Päivitetty 1.8.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 1.8.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV