Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies ja Skandia Life ovat sopineet, että yhtiö hyvittää asiakkailleen hallinnointikulun, josta se ei kertonut tarpeeksi selvästi tarjouslaskelmassa.
Vakuutusten myynnin yhteydessä käytettävä tarjouslaskelma on asiakkaan henkilötietojen perusteella tehtävä arvio vakuutuksen arvon kehittymisestä tiettynä ajanjaksona. Skandia Life ei ollut kertonut laskelmassa riittävän selvästi, että se perii säästöistä yhden prosentin hallinnointikulun.
Korkein oikeus antoi asiasta ratkaisun viime maaliskuussa. Ratkaisun mukaan tarjouslaskelma oli laskettu sinänsä oikein. Siitä ei kuitenkaan käynyt ilmi riittävän selvästi se, millainen vaikutus Skandia Lifen perimällä yhden prosentin vuotuisella hallinnointikululla on vakuutuksen arvoon. Siksi Korkein oikeus päätti, että yhtiön on laskettava vakuutuksen arvo niin kuin se ei olisi koskaan perinyt kyseistä hallinnointikulua. Yhtiö ei myöskään saa periä hallinnointikulua tulevaisuudessa.
Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies piti tärkeänä, että asiasta saadaan tuomioistuimen ennakkopäätös ja avusti yhtä asiakasta yleisessä tuomioistuimessa. Korkeimman oikeuden ratkaisun jälkeen Skandia Life ja Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies ovat neuvotelleet siitä, miten ratkaisua sovelletaan muihin yhtiön vakuutuksenottajiin.
Neuvottelujen lopputulos on, että Skandia Life tarjoaa Korkeimman oikeuden ratkaisun edellyttämää hyvitystä kaikille niille vakuutuksenottajilleen, jotka ovat saaneet saman harhaanjohtavan tarjouslaskelman vakuutuksen myynnin yhteydessä viimeistään heinäkuussa 2003, ja jotka voivat osoittaa tämän toimittamalla kopion tarjouslaskelmasta Skandia Lifelle 31.10.2010 mennessä. Tarjouslaskelmaa muutettiin selkeämmäksi heinäkuussa 2003 ja siksi asia koskee vain sitä ennen otettuja vakuutuksia.
Skandia Life on sopinut Kuluttajaviraston/kuluttaja-asiamiehen kanssa siitä, että yhtiö on kuluvan syksyn aikana kirjeitse yhteydessä kaikkiin asiakkaisiinsa, jotka ovat hankkineet yhtiöltä eläkevakuutuksen, säästövakuutuksen tai sijoitusvakuutuksen viimeistään heinäkuussa 2003 . Kirjeessään Skandia Life antaa asiakkailleen yksityiskohtaiset ohjeet hyvityksen hakemisesta.
Tarjouslaskelmaa ei ole käytetty kaikissa Skandia Lifen vakuutusten myyntitilanteissa lainkaan. Asiakkaat, joilla ei ole tarjouslaskelmaa, eivät kuulu tämän hyvitysmenettelyn piiriin.
Lue lisää :
Skandia Lifen pitää palauttaa asiakkaan sijoitusta pienentänyt piilevä kuluerä Kuluttajaviraston tiedote 25.3.2010